Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Vs: Politiikka
Villerius:
--- Lainaus käyttäjältä: Billheili - Kesäkuu 19, 2021, 18:47:04 ---
Ennen oli maakiintiöt (ja alenevasti tilakiintiöt) maidontuotannossa ja kun kiintiöt poistui, pystyi tilallinen alkaa tuottamaan miten paljon maitoa hyvänsä. Ja kun maidontuotanto kasvoi, hinta tippui ja pienet maatilat joko laajensi tai lopetti. Kaupungistuminen tarkoitti sitä, että lapset eivät enää halunneet jatkaa maatilan pitoa, joten keski-ikäiset viljelijät alkoivat passata, eivät investoineet ja kun aika koitti niin lopettivat
--- Lainaus päättyy ---
Kyllähän ennen vanhaan niiden pientilojen isännät monesti kävivät palkkatyössä siellä kaupungeissa, kuten omatkin isoisäni molemmat. Isoäidit pitivät huushollia ja kotieläimistä huolen. Ennen töihin lähtöä haettiin heinät, pahnat ja kaurat valmiiksi naveton vierelle ettei emännän sitä tarvinnut tehdä.
Oi niitä aikoija sanon minä.
Vieras0240:
--- Lainaus käyttäjältä: Rene - Kesäkuu 19, 2021, 19:05:22 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Villerius - Kesäkuu 19, 2021, 18:42:24 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Jansku72 - Kesäkuu 19, 2021, 18:33:34 ---Niin, onhan se vähän kumma että Suomessa on 60 vuotta huudettu maatalouden ylituotannosta ja maailmalla kuolee ihmisiä nälkään. Miksei sitä viljaa voi viedä kehitysapuna rahan sijaan? Vai onko viljaa vaikeampi kupata välistä?
--- Lainaus päättyy ---
Sekin on hieman merkillinen asia, että näin on ja siis on tosiaan ollut. Suomessa matiloilla meni vielä silloin hyvin, kun ei ollut näitä järjettömän kokoisia tiloja, joihin tuotantoa ikäänkuin keskitetään. Suurta ja mahtavaa, mutta silti niin heikkotuottoista. EU toi tullessaan järjettömät paperisodat yms. Se kait on tulosta meitin sosialisointia by demarit.
--- Lainaus päättyy ---
Ennen oli maakiintiöt (ja alenevasti tilakiintiöt) maidontuotannossa ja kun kiintiöt poistui, pystyi tilallinen alkaa tuottamaan miten paljon maitoa hyvänsä. Ja kun maidontuotanto kasvoi, hinta tippui ja pienet maatilat joko laajensi tai lopetti. Kaupungistuminen tarkoitti sitä, että lapset eivät enää halunneet jatkaa maatilan pitoa, joten keski-ikäiset viljelijät alkoivat passata, eivät investoineet ja kun aika koitti niin lopettivat
--- Lainaus päättyy ---
Hyvin sanottu, vähän kuin omasta elämästä. Lapsia ei kiinnostunut jatkaa. Mitäs sitten. Investoinit minimiin ja lopulta aktiivi viljely loppui. Hassuinta tässä on että jos vain jaksaa tukilaput täyttää,ja kyllä jaksaa.. niin pellot tuottaa nyt parhaiten mitä ikinä...tekemättä yhtikäs mitään.
--- Lainaus päättyy ---
Just juttelin tänään kaverille, että toinen kaveri nykyään kylvää keväällä 50 hehtaaria ohraa ja kauraa ja kyntää sen syksyllä maahan kun ei kannata korjata. Mitä vittua???? Ei ole sen viljelijän vika vaan yhteiskunnan
Villerius:
^
Nimenomaan.
Maanviljelystä mitään tietämätön on aina ensimmäisenä arvostelemassa.
Vieras0240:
--- Lainaus käyttäjältä: Villerius - Kesäkuu 19, 2021, 19:07:53 ---
--- Lainaus päättyy ---
Kyllähän ennen vanhaan niiden pientilojen isännät monesti kävivät palkkatyössä siellä kaupungeissa, kuten omatkin isoisäni molemmat. Isoäidit pitivät huushollia ja kotieläimistä huolen. Ennen töihin lähtöä haettiin heinät, pahnat ja kaurat valmiiksi naveton vierelle ettei emännän sitä tarvinnut tehdä.
Oi niitä aikoija sanon minä.
--- Lainaus päättyy ---
Vittu joo. 11 kesää maatilalla ja herätys 6-8 (yleensä kahdeksan kun ei tarvinnut käydä lypsyllä usein) ja "työpäivä" loppu iltakahviin klo 19.00 jolloin alettiin katsomaan vanhan isännän kanssa raveja telkkarista ja laitettiin pikkuvetoja vaikka siitä, että kumpi ajaa traktoria huomenna. Aina ku velipoika ajo niin minä tietysti kannustin sitä. Joskus voitin joskus piti istua perälaatikossa ;D Vittu 11-13 tunnin työpäivää 7 päivää viikossa ja "stressistä tietoakaan. Nämä vitun piiperot valittaa jos yhtään pitää mennä yli 25h viikko ja ollaan terapiassa. Voi vittu sanon minä. Itse aiheutettua saatanan paskaa
Vieras0240:
^ Sitten kun johtaa näitä vitun Ullanlinnan viherpiiperoita ja yrittää kertoa miten he itse polttavat omia rahojaan niin suuttuvat. Sammutat yhden nuotion yhdestä nurkasta ovat jo toista sytyttämässä.
Yks vitun lauma yksiä vitun idiootteja pitivät kokousta ja minun piti mennä sinne kokoukseen tuuraamaan yhtä henkilöä. Nämä vitun amatöörit puhuivat kaksi tuntia ja heidän palkkaamansa ammattilainen oli hiljaa kun ei saanut puheenvuoroa. Nämä idiootit maksoivat tälle ammattilaiselle 200 000,00€:a. Kun palaveri oli päättynyt, niin totesin heille, että on teillä vitun kallis terapeutti. Suuttuivat. Minulle. Miksi??
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta