Nostan hattua joey_t:lle, asiallisin kirjoitus persunäkökulmasta minkä olen nähnyt.
Minä tykkään viestistäsi ja huomaan että tavoitat ajatukseni monissa kohdin. Meillä on silti näkemyseroja - joka ei ole ongelma - ja kerron lisää joistakin omista näkemyksistäni. Saat olla eri mieltä kuin minä, en väitä että olisin enemmän oikeassa kuin sinä olet. Mielipiteemme vain eroavat.
Ekaksikin siitä Halla-ahon homon ampumis -kirjoituksesta. On aikaa kun luin sen viimeksi mutta itselleni ei välittynyt kuva siitä että Halla-aho pitäisi varteenotettavana vaihtoehtona itselleen seksiehdotuksen tehneen homon ampumista vaan pikemminkin kertoi että suuttui ehdotuksesta ja mitä välittömästi tapahtumahetkellä ajatteli. Minä uskon että meistä moni ajattelee vastaavassa tilanteessa samaan tyyliin joskin on varmaa että silti ei ammu tai tee mitään muutakaan väkivaltaista. Tämän ajatuksen ääneensanominen ei ole järkevää ja se ei ole järkevää etenkään politiikolle. Tuossa vaiheessa Halla-aho ei ollut politiikko eikä tainnut tietää että ikinä olisi. Olisi tavallaan noloa tai jopa valheellista kiistää jälkikäteen tuota asiaa, siis yhtä huonoa (joskin inhimillistä) ominaisuutta itsestään.
Diktaattori-ihailuihin mulla ei oikein ole kommenttia, minä en oikein seuraa twittereitä. Mulla on käsitys että puhutaan sellaisten johtajien kuin Trump (no ei ole diktaattori mutta silti), Putin ja maiden kuten Unkari ja Puola ihailusta. Mulla on lievänä selityksenä se että ihaillaan joitakin ominaisuuksia noista kohteista joskaan en tiedä tarkasti.
Humanitäärisestä maahanmuutosta ja auttamisesta. Sanotaan että vain sydämetön ihminen ei auta ja allekirjoitan tuon sanonnan. Kuitenkin käytännössä on niin että parhaimmillammekin autamme (ei vain Suomi vaan koko maailma) vain murto-osaa oikeasti avuntarvitsijoista. Tällä voi saada "hyvän omantunnon" mutta kokonaiskuvassa on niin että mikään asia maailmassa ei muutu sen paremmaksi, avuntarvitsijoita on niin paljon ja niiden määrä lisääntyy. Ainoa mieleeni tuleva asia joka voisi auttaa olisi kaikkien tullien poistaminen mutta esim EU:lle se ei ole edes vaihtoehto ja tiedämme hyvin että miksi näin on. Ymmärtäisin humanitäärisen maahanmuuton jos se olisi jonkinlainen väliaikais-ratkaisu joka päättyy pian.
Ilmastonmuutoksen torjunnasta olen joskus kirjoittanut ajatuksiani tähänkin ketjuun mutta lienee hukkunut jonnekin uumeniin joten pientä tiivistelmää. Käsitykseni mukaan, se mitä olemme tekemässä menee päin honkia. Meillä on tavoitteena "hiilineutraalius" joka on väärä tavoite, oikea tavoite on tulla riippumattomaksi raakaöljystä ja lopettaa öljynporaus kokonaan. Mallillamme yritetään luopua tai ainakin tuntuvasti vähentää raakaöljyn joidenkin jalostustuotteiden käyttöä mutta osaa raakaöljyn jalostustuotteista käytetään kuten aiemminkin. Jos tuntee noita jalostusmenetelmiä, samalla tietää että tarve raakaöljyn poraukseen ei vähene vaikka esim bensiinin käyttö lopetettaisiin koko maailmasta. Ja kun bensiiniä samalla kuitenkin saadaan, sen käyttö ei vähene, ei vaikka Suomessa käyttö loppuisi kokonaan. Eikä Suomen toimet auta koska ilmasto on globaali. Onko maailma valmis luopumaan kaikista raakaöljyn jalostustuotteista? Enpä usko. Tämä seikka ei käy ilmi Persujen puheista - ehkäpä eivät koko asiaa edes ymmärrä - mutta linjauksensa sopii minulle paremmin kuin "muiden" linjaukset. Olen käynyt asiasta sähköpostikeskustelua Oras Tynkkysen kanssa koska hän toki tietää mistä on kyse. Hän vastaa kyllä asiallisesti mutta lyhyesti sanoen vastauksensa eivät minua tyydytä, hän ei ole toki kiistänyt esittämiäni näkökohtia. Toinen asiaan liittyvä harmi on se että kun fossiilisista polttoaineista luovutaan, samalla on rakennettava uusia ja kalliita vaihtoehtoisia energiantuottomuotoja jotka eivät ikävä kyllä ratkaise ongelmia, ainoa mitä jää on niiden hinta ja edelleen lämpenevä ilmasto.
Ehkäpä se elvytyspaketti on kompleksinen ongelma mutta itse pitäisin asian yksinkertaisena: Suomen ei pidä lähteä tähän mukaan, riippumatta siitä miten hyvin tai huonosti Persut perustelevat näkemyksiään. Jotkut pakettia puolustelevat politiikkomme ovat jopa todenneet että tämä on viimeisin ja ainoaksi jäävä. Eihän me tiedetä mitä kaikkea tulee tapahtumaan. Piikki on auki.
Jotakin jäi varmasti myös kommentoimatta mutta olihan tuossa ainakin vähäsen.