Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Vs: Politiikka
Teroterava:
Kokoomuksen Arto Satonen on mennyt A-studiossa möläyttämään, että hallitus oli laskenut sen varaan että kun Ukrainan sota loppuu niin idänkauppa lähtee vetämään, työllisyys nousee ja talous paranee. Jotenkin sopii tuohon kykypuolueen talouspoliittiseen linjaan, jossa toivotaan jotain olematonta tapahtuvan. Toki Yhtenäinen Venäjä - puolueen sisarpuolueena Kokoomukselta voi odottaa juuri tälläisiä linjavetoja vaikka sota ei loppuisikaan.
Teroterava:
Ylen mittaus: SDP tuhdissa johdossa, vasemmistoliitto tekee yllätysnousua. :drinking:
Hallituspuolueita kannattaa nyt 40,1 prosenttia äänestäjistä.
https://yle.fi/a/74-20197583
Teroterava:
Jani Mäkelä ei halua pyytää saamelaisilta anteeksi
Pääministeri Orpon mielestä Suomen valtion tulee pyytää anteeksi saamelaisten kohtelua. Perussuomalaisten ryhmäjohtaja on eri mieltä.
--- Lainaus ---Mäkelän kommenttien jälkeen asiaa kommentoi Facebook-sivuillaan perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää.
”Mielestäni valtion tulee pyytää anteeksi kaikilta niiltä saamelaisilta, jotka asuvat edelleen Lapissa joko turvekammissa tai kodassa, ja tietenkin ilman sähköä ja internettiä (eikä heillä ole moottorikelkkaa eikä mönkijää eikä heidän mahdollisilla lapsilla ei ole trampoliinia)”, hän kirjoitti.
HS soitti Mäenpäälle kysyäkseen, mitä hän kommentillaan tarkoittaa. Mäenpää vastasi, että hänen mielestään saamelaiset ovat ”itse suomalaistuneet”.
”Jos siellä olisi sellaisia ihmisiä, jotka elävät niin kuin ne saamelaiset, niin kyllä olen valmis pyytämään anteeksi, mutta kun minä en usko, että siellä on enää ihmisiä, jotka elävät kuten se alkuperäiskansa”, Mäenpää sanoi.
Kyse on tässä esimerkiksi siitä, että lapset eivät ole saaneet koulussa käyttää omaa äidinkieltään. Eivätkö nämä ole mielestäsi asioita, joita tarvitsisi anteeksi pyytää?
”Ne on tehty joskus kymmeniä vuosia sitten. Niin ei minun mielestäni.”
Oliko kirjoituksesi huumoria vai olitko tosissasi?
”Siis minun mielestäni ei tarvitse pyytää anteeksi. Olen samaa mieltä kuin Mäkelä.”
Nämä asiat eivät ole ajallisesti kovin kaukaisia ja kyse on saamelaisille aroista asioista. Oliko kommenttisi mielestäsi asiallinen?
”Sitä pitäisi varmaan kysyä joiltakin metsäsaamelaisilta, jotka on sivuutettu tässä kokonaisuudessa.”
--- Lainaus päättyy ---
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011671720.html
Siellä on taas nuija ja tosi nuija lyöneet rasismilla täytetyt päät yhteen.
Penaattori:
--- Lainaus käyttäjältä: Teroterava - Joulukuu 05, 2025, 15:40:12 ---Jani Mäkelä ei halua pyytää saamelaisilta anteeksi
--- Lainaus päättyy ---
hieno homma. koska mitään anteeksi pyydettävää ei ole, kuten Mäkelä tuossa hyvin kuvaa. näitten joidenkin tyyppien uhriutumispeleihin ei pidä lähteä mukaan.
Teroterava:
Saamelaisten aiempi kohteluhan ei miksikään muutu, mutta symbolinen valtion anteeksipyyntö edeltäneiden sukupolvien tekemistä vääryyksistä olisi kuitenkin lupaus siitä, ettei sama toistu.
Lieneekö sitten niin, että Mäkelä ja/tai perussuomalaiset ovatkin sitä mieltä, että mitään väärinkäytöksiä ja syrjintää ei saamelaisiin ole koskaan kohdistunutkaan? Puoluehan on läpimätä rasistien pesäke, joten kait tuokin jonkinlainen hätähuuto on omille kannattajille, että ollaan tätä mieltä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta