Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta  (Luettu 4452 kertaa)

Poissa mattssonni

  • Hero Member
  • Viestejä: 782
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #20 : Lokakuu 16, 2023, 21:48:45 »
Kaksi kertaa on pyydetty otosta naamataulusta sillä perusteella, että Sihteeri tai "sihteeri" tunnistaisi meikäläisen tapaamispaikkansa lähettyviltä. En välittänyt lähteä koittamaan onneani moisen suhteen joten viestittely päättyi siltä osin siihen.

Venla tämän jo sanoikin, että ammattihorolla ei kuitenkaan ole mitään syytä pyytää asiakkaan kuvaa.
Tuo tunnistamis-syy on ihan huuhaata. Ensinnäkin tunnistamista tarvitaan vain, jos tavataan julkisella paikalla, ei jos asiakas tulee ovelle tai toisinpäin. Toisekseen julkisella paikallakin tunnistamiseen taas riittää esim. takin, huivin, hatun tms. väri tai kuvio tai, että mukana on jokin esine. Kolmanneksi tunnistamista ei tarvita myöskään molemminpuolin, vaan lähtökohtana on aina, että riittää, kun asiakas tunnistaa myyjän. Ei taksin tilaajankaan tarvitse kertoa tuntomerkkejään vaan tilaaja saa tiedon siitä, miltä taksi näyttää tai mistä sen tunnistaa. Asiakas sitten menee saapuvan taksin luo eikä päinvastoin.

Sen ymmärrän ja minulle on aina ollut ihan ok, että jotkut PT:t haluavat valita asiakkaansa ulkonäön tai yleishabituksen mukaan, mutta nekin on sitten hoidettu (ennakkoon sopien) niin, että on ensin tavattu julkisella paikalla (esim. hotellin baarissa) ja sitten kumpikin on voinut päättää, jatketaanko tapaammiselle tai sitten olen suostunut avoimeen ennakkoon sovittuun diiliin, että PT saa arvioida naamani ovella ja päättää siinä. Koskaan ei ole näissä tilanteissa tullut pakkeja, aina on habitus kelvannut.

Joten sanottakoon vielä kerran: asiakkaalla ei ole mitään syytä lähettää kuviaan. Eikä asiakkaalla ole mitään syytä olla hyväuskoinen hölmö. Eikä mitään syytä elää pilvilinnoissa, että "mitä haittaa joku nyt minun kuvallani voisi tehdä". Tässä lajissa (ja melkein kaikessa muussakin elämässä) sellaisesta sakotetaan ennenpitkää tuntuvasti.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa mattssonni

  • Hero Member
  • Viestejä: 782
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2023, 14:27:15 »
Muutamia kertoja on kuvia pyydetty. Lähinnä harrastelumielessä liikkeellä olevilta. Perusteluina on ollut etten mikään tuttu sattuisi olemaan. Olen yleensä lähettänyt kuvan karvaista jaloista, kun ei toinenkaan osapuoli ole naamakuvia laitellut. Ja hyvin on asiassa eteenpäin päästy. Vain kerran homma kariutui pärstän puutteeseen.

Se olisi kyllä erityisen paha skenaario, että olisikin tuttu ja asiakas olisi lähettänyt kuvan, mutta myyjä ei.

Parempi, että mahdollinen tuttuus selviää molemmille tavatessa yhtä aikaa kasvokkain eikä ennakkoon kuvien kautta, jolloin se ehkä selviäisi vain toiselle. Se olisi erityisen  huono tilanne. Jos tässä lajissa käy niin huono tuuri, että sattuu tutut kohdakkain, "kauhun tasapaino" on paras tilanne molemmille. Ja se onnistuu vain jos asia selviää yhtäaikaa kasvokkain.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa palvelunostaja

  • Full Member
  • Viestejä: 378
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #22 : Tammikuu 02, 2024, 14:50:41 »
Kun aihe on näköjään taas ajankohtainen, pari huomiota.

Laite jolla kuvaasi tarkastellaan ei välttämättä ole pieni kännykän ruutu. Mikään ”kuvan voi katsoa vain kerran” yms. tekninen rajoite ei estä ottamasta toisella laitteella kuvaa lähettämästäsi kuvasta.

Nykyään on olemassa kasvokuvahakukoneita. Koitin kokeeksi rajata eräässä urheilutapahtumassa otetusta kuvasta vain itseni ja hain sillä. Reaoluutio ei rajauksen jälkeen ole kummoinen, kuva on vähän viistosta, mulla roikkuu hikinen tukka naamalla ja parransängen peittämä naama irvistää kun hapottaa.

Tällä kuvalla löytyy mun sliipatut potretit linkedinistä ja työnantajan henkilöstöhakemistosta, ja harrastekuvia ihan muista ympyröistä. Mun naamakuva on ihan sama kuin jos kertoisin nimeni, työsähköpostini, oikean puhelinnumeroni ja ainakin osan muista netti-identiteeteistäni.


Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2055
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #23 : Tammikuu 02, 2024, 17:00:22 »
^ Tämä
I see what is right and approve, but I do what is wrong

Poissa FortySexN2

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1387
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #24 : Tammikuu 02, 2024, 17:19:08 »
Hyviä kommentteja melkein kaikki, mitä ei voi kuin kompata. Alan luonteesta johtuen perussääntö on aina ollut, että ei kuvia, ennakkomaksuja tai jäljitettävää pillupuhelinta. Tätä suosittelen muillekin.

Poissa mattssonni

  • Hero Member
  • Viestejä: 782
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #25 : Tammikuu 02, 2024, 18:09:01 »
Tällä kuvalla löytyy mun sliipatut potretit linkedinistä ja työnantajan henkilöstöhakemistosta, ja harrastekuvia ihan muista ympyröistä. Mun naamakuva on ihan sama kuin jos kertoisin nimeni, työsähköpostini, oikean puhelinnumeroni ja ainakin osan muista netti-identiteeteistäni.

Täyttä asiaa tuo palvelunostajan kommentti ja hyvät muistutukset.
Tuosta palvelunostajan mainitsemasta syystä myös yhteiskuvia kannattaa harkita kahdesti: sellainen voi olla sama asia kuin eteisen pöydälle lähtiessä jätetty käyntikortti.
videot ovat tietysti kaikkin kovinta kamaa pahantahtoisissa tarkoituksissa, kun niissä kuva yhdistyy omaan ääneen ja mitä siinä vielä tulee sitten omalla äänellä ja kasvoilla sanottua...

Vaikka digitaalinen jalanjälki ei ole mikään uusi asia, hämmästyttää miten vähän se vielä 2020-luvullakin tiedostetaan ja miten vähän siitä välitetään.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa normisuomalainen

  • Newbie
  • Viestejä: 41
  • * Kelpo kaveri
Vs: PT:n pyytämät kuvat asiakkaasta
« Vastaus #26 : Tammikuu 02, 2024, 18:31:56 »
Muutaman kerran olen pistänyt kokovartalokuvan, josta kasvot on ollut peitetty.