Olen kohtalontoveri herrojen Entto ja M15t3rG kanssa. Taas kerran tuo Stanley Kubrickin Hohto imi täysin mukaansa. Ei sitä vaan voi jättää kesken, vaikka kuinka hyvin muistaisi elokuvan loppuratkaisun. Mietinkin että kuinka hyvin elokuva on säilyttänyt tuoreutensa, vaikka on jo 40 vuotta vanha. Kauhuelokuva kun on sellainen genre, että se vanhenee aika nopeasti. Varsinkin kun nyt on tullut digikuvaus ja kaikki mahdolliset manipulaatiot tietokoneen kanssa. Mutta silti mestari on mestari. Vaikka siinä loppukohtauksessa lumisessa labyrintissa, kun Jack Nicholson ajaa sitä Danny poikaansa takaa. Se on siis kuvattu filmille. Ja sen ajan filmikamerat painavatkin jonkun verran. Ei niitä heilutella miten tahansa. Jokainen otos on täytynyt suunnitella etukäteen hyvinkin tarkasti. Ja valaistus. Stephen King on kyllä hieno tarinankertoja, kun hän saa arvoisensa Stanley Kubrickin ohjaajaksi.
Kerran tuli tämä Hohto teemalta sellaisena pakettina, että elokuvan jälkeen tuli sellainen lähes kaksi tuntia pitkä dokkari kuin Room 237. Se huone 237 on se hotellihuone, mistä ne kaksostytöt aina tulevat, ja jossa ne murhatyöt on tehty ja josta se veri ryöppyää käytävälle. Siinä dokkarissa eri elokuvan ammattilaiset (ohjaajat, kriitikot ja elokuvan tutkijat) analysoivat tätä Stanley Kubrickin Hohtoa. Se oli kyllä mielenkiintoinen dokkari. Hohdossa on paljon semmoisia piilotettuja merkityksiä ja pieniä vihjeitä, joita minä en ole koskaan edes huomannut. Jokainen otos ja still-kuvakin on todella tarkasti suunniteltu. Esim. sillä Danny-pojalla on yllään sellainen itsekudottu villapaita, jonka etumuksessa komeilee apollo-kuuraketti. Ja niitten hotellikäytävien kokolattiamattojen kuviot muodostavat sellaisen apollo-alusten laukaisukenttien kuviot. Kubrickinhan on väitetty olleen yksi pääarkkitehdeistä siinä, että amerikkalaisten kuukävely olisi lavastettu studioon ja Nevadan autiomaahan. Näitä salaliittoteorioita nyt on maailma pullollaan. Itse kyllä uskon siihen, että Neil Armstrong oli ihan tosissaan, kun hän sanoi, että "tämä on pieni askel minulle, mutta suuri askel ihmiskunnalle"
. Arvelen että Kubrick jakelee näitä omituisia vihjeitä Hohdossa ihan piruuttaan salaliittoteoreetikkojen iloksi. Tai sitten ne ovat vaan sattumuksia joita tulkitaan väärin. Eli niillä ei ole yhtään mitään merkitystä.
Mutta ne Hohdon loppukuvat minua vieläkin hämmästyttävät. On hämmästyttänyt jo 40 vuotta. Se aivan viimeinen kuvahan on sen hotellin itsenäisyyspäivän tanssiaisista vuodelta 1921. Ja siinä lopussahan sitä kuvaa zoomataan yhä suuremmaksi. Ja kuinka ollakaan Jack Nicholsonhan siellä seistä töröttää kuvan etualalla muun henkilökunnan ja juhlaväen kanssa. En kyllä pysty ymmärtämään että mitä se tarkoittaa. Antaako Kubrick jonkun vihjeen elokuvan ymmärtämiseen, vai kusettaako vaan katsojaa? Olen tullut siihen lopputulokseen, että Kubrick vaan kusettaa meikäläistä. Se loppu on vaan pelkkää hämäystä. Ei tarkoita yhtään mitään. Sekoittaa vaan kaikki ne, jotka sitä elokuvaa yrittävät järkevästi tulkita