Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Mitä katsot TV:stä tällä hetkellä?

<< < (1111/1316) > >>

RobertLey:
Teemalta katsoin dokumentin Hannu Salamasta. Jos nyt ei sotketa poliittista puolta tähän (ja Hänen lähtökohdistaan ei kai voinut muuta ollakaan), niin Vanha, Viisas Mies. - Pari kertaa vuosia sitten satuin samaan metroon ja - taisi ollakin juuri lokakuun alkupuolta - toivotin "pienessä syksyisen alkuillan, toisen päivän haikeassa sievässä" "Herra Kirjailijamestarille myöhästyneet Syntymäpäiväonnittelut ja Hyvää Syksyn jatkoa." - Nosti arvokkaan tyylikkäästi lätsäänsä ja totesi hyvinkin kotoisella nuotilla "Mää kiitän nuarta miästä tästä."

On luettu Juhannustanssit, Minä Olli ja Orvokki, Ottopoika, Finlandia-sarja sekä novelleja. Ehkä vähän siitä syystä kun on tullut samoilta suunnilta.

HuliVili:
Ja lisää laatulätkää, NHL Global Seriesin matsi Prahasta, New Jersey Devils - Buffalo Sabres!  :drinking:

Granado:

--- Lainaus käyttäjältä: RobertLey - Lokakuu 05, 2024, 15:12:41 ---Teemalta katsoin dokumentin Hannu Salamasta. Jos nyt ei sotketa poliittista puolta tähän (ja Hänen lähtökohdistaan ei kai voinut muuta ollakaan), niin Vanha, Viisas Mies. - Pari kertaa vuosia sitten satuin samaan metroon ja - taisi ollakin juuri lokakuun alkupuolta - toivotin "pienessä syksyisen alkuillan, toisen päivän haikeassa sievässä" "Herra Kirjailijamestarille myöhästyneet Syntymäpäiväonnittelut ja Hyvää Syksyn jatkoa." - Nosti arvokkaan tyylikkäästi lätsäänsä ja totesi hyvinkin kotoisella nuotilla "Mää kiitän nuarta miästä tästä."

On luettu Juhannustanssit, Minä Olli ja Orvokki, Ottopoika, Finlandia-sarja sekä novelleja. Ehkä vähän siitä syystä kun on tullut samoilta suunnilta.

--- Lainaus päättyy ---

Kiitos hyvästä vinkistä RobertLey. Katsoin dokkarin. Huomasin, että Areenastahan löytyy paljon näitä suomalaisista kirjailjoista kertovia dokumenttielokuvia. Pitää katsoa ne joskus oikein ajan (ja kossupullon) kanssa läpi. Minä, Olli ja Orvokki on yksi suosikkikirjoistani. Otan sen useinkin kirjahyllystä ja avaan jostakin ihan satunnaisesta kohdasta. Lueskelen muutaman sivun ja naureskelen Harrin ja kaveripiirin kosteita mökki-iltoja ja suunsoittoa. Hannu Salama on aivan ilmiömäinen kirjoittamaan dialogia. Lähes samaa luokkaa kuin Ernst Hemingway. Hannu Salaman eroottiset seksikohtaukset ovat kyllä myös omassa karuudessaan ja naturalistisuudessaan suomalaisen kirjallisuuden huippua. Salama ei turhaan lemmestä lepertele. Harri "Hate" Salminenhan on selvästikin Hannu Salaman alter ego.

Olli: Kyllä minä Orvokkia suudella annan, mutta panna et saa
                 Harri: Elä huolehdi, enhän minä nyt kaverin sussua ala panemaan.

...ja kun Olli kääntää selkänsä, niin Hate käy tietenkin heti vetämässä viikseen kaverin sussua Orvokkia  :behind:.

RobertLey:
^ Juu mutta semmmosilla tempuilla voi olla seurauksensakin:

Johdannoksi:

"Rane: Mikä se oikeen on se Matsi?
Harri: Mikä se on, vanha SS-mies ja herrojen muijien gigo.
Rane: SS-mies? Onko se sitten saksalainen?
Harri: No nääs Suomesta lähti se ystävyyspataljoona Saksaan joskus neljäkymmentäyks ja tää oli siinä mukana. Valionuorisoo nääs. Itte se väittää että oli yliluutnantti mutta siinä se valehtelee. Ei se alikersanttia korkeemmalla vakanssilla voinu olla, se vaan puhuu.
Rane: Puhuu olevansa yliluutnantti vaikka on ollu alikessu.
Harri: Jotenkin sinne päin, joskus vähän toisin. Kenraali se ei ole uskaltanu vielä olla."

Ja lopuksi:

"Hän kuiski Ollin kanssa ja lähti. Olli soitti ja Matsi tuli, kävi heti toimeen. En edes huomannut mitä minulle tehtiin ennen kuin olin lattialla perseelläni. He nostivat minut pystyyn. Koetin panna hanttiin, mutta Olli sai takaapäin käsivarsistani kiinni.
Olli: Älä lyö kuonoon ettei tu jälkiä.
Matsi: Perkele sama minkä tommosta lyö, ja onhan siinä jo entistäkin.
Matsi lätki kämmenillä poskilleni, ja nyrkillä kun yritin päästä Ollista. Ne tuuppasivat minut lattialle ja alkoivat potkimisen, Matsi yritti munille mutta sain pidetyksi jalkani yhdessä ja hän tähtäili vastaani ja kun kierähdin toiselle kyljelle, molempien potkut varisivat pitkin selkääni.
Jompikumpi oli heittänyt vettä päälleni. Matsi nykäisi minua olkapäästä. Koetin kontata ovelle.
Matsi: No niin, nyt häivyt jätkä. Mutta älä mene Kenttäläiselle, se heittää sun kumminkin ulos pää edellä. Siltä me vasta saatiin tietääkin mikä sää oikeen oot jätkä. Eiks saatu Olli?
Olli: Joo. Sää oot saatananmoinen valehtelija. Sää valehtelit saatana kaikki Orvokistakin perkele!
Hän löi minua kun pääsin pystyyn. Kaaduin naulakkoa vasten. Nousin ja katsoin heitä. Suuhuni valui verta.
Matsi: Olli saatana ei uskonu mua mutta kun Kenttäläinen sano sille mikä sää jätkä oikeen oot.
Harri: Onko teidän ny hyvä olla saatanan teurastajat.
Matsi: Jumalauta me nyt jätkä äkkiä helvettiin kun vielä elävänä pääset. Saatana kun miehen oma äite ja paras kaveri sanoo että hakatkaa se niin kyllä sillon on jätkässä jotain vialla, eks o niin Olli?
Olli: Sää ansaitsit Harri tän selkäsaunan, sää oot valehdellu niin saatanasti.
Harri: Älä saatana, lyö ny vielä ylimääränenkin kerta. Ja sää kans, saatanan totuudenpuhuja.
Matsi: Jumalauta häivy jätkä ennen kun mää otan sulta nirrin pois!
Olli: Kyllä meidän pitäs viedä se kotioon kun luvattiin.
Matsi: Vittu... menköön jalkasin, siinähän vähän selviää... Liikettä jätkä perkele.
Kumarruin ottamaan tavaroitani ja Matsi potkaisi minua takapuoleen. En voinut muuta kuin mennä ovesta ulos ja toivoa että he pysyisivät sisällä. Päätäni särki niin että silmissä pimeni. Hoipuin Pyynikintorin taksiin ja ajoin asemalle, ostin lipun ja menin Jyväskylän junaan. Minun piti vaihtaa Haapamäellä pohjoiseen mutta selkisin vasta jossain lähempänä Jyväskylää jossa juna jyskytteli paikallisena ja oli kuudelta aamulla perillä. Asemalta sain ruikutetuksi pullon pilsua voileivän kanssa ja join sen hiljaa ja hartaasti."

Mutta ehkä se sitten oli tuon arvoista...

HarryPotter:
BHA - Spurs  :drinking:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta