Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle  (Luettu 16425 kertaa)

Poissa veeras

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #100 : Tammikuu 09, 2021, 13:38:47 »
Kyllä on outoa käytöstä kollegalta🙄
Harvemmin nykyään on liikuntarajoitteita omaavia asiakkaita, kun teen incallia.
Jos majoituspaikka on esteetön niin en näe asiassa mitään ongelmaa.
Miten olisi pieni hetki välineurheilua?

Poissa veeras

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #101 : Tammikuu 09, 2021, 13:39:55 »
Luulis että monella hupakolla on kokemusta liikuntarajotteista jo ammatinkin puolesta.Kolmesta vakkaristanikin kaksi on lähihoitajia ja yksi sairaanhoitaja.

Ja vaikka ei olisikaan, niin kokemusta saa muunkin alan asiakkaista;)
Miten olisi pieni hetki välineurheilua?

Poissa veeras

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #102 : Tammikuu 09, 2021, 13:46:27 »
Oho, tämä keskusteluhan on muuttunut aktiiviseksi!

Kannattaa kertoa mihin asioihin liikkumisrajoite vaikuttaa, kuten miten siirryt tuolista sänkyyn, missä asioissa tarvitset apua jne. jos et ole niitä kertonut. Sitten on tietysti esteettömyysasiat kämpässä, mitkä voi palveluntarjoajaa mietityttää. Onnea etsintään  :)

Valitettavasti yhtä tyhjän kanssa. Kuten aiemmin kirjoitin, meillä oli hyvät keskustelut monen hupakon kanssa. Kun mainitsin pyörätuolista, sain monesti vain lyhyen vastauksen: "En ota vastaan pyörätuoliasiakkaita". Kun selvensin avuntarvettani (voin sanoa, että se on todella olematon), en saanut enää lainkaan vastausta, Oli enää täysi radiohiljaisuus. En jaksa enää kokeilla kymmentä tyhjää arpaa.

Nuo kaksi syytä, monissa paikoissa on portaita esim ulko ovella tai ennen hissiäkin vielä rapussa jos talossa on hissi. Nyt kun nopeesti mietin niin en yhtäkkiä muista yhtään paikkaa missä itse olen ollut että olisi ollut esteetön. Naapureiden kyttääminen sitten se toinen syy.

Ei kaikki pyörätuolilla liikkuvat ole täysin muiden avusta riippuvia. Vammoja on monen tasoisia ja eri syistä johtuvia. Moniakaan ei portaat haittaa, sillä esimerkiksi taksilla saapuessa kuljettaja osaa porrasvedon muutamalle portaalle. Kuljettaja hoitaa oman työnsä ja nainen sen mitä oven toisella puolella tapahtuu. Ja onkohan silloin valittu oikea paikka ottaa asiakkaita vastaan, jos huoneistohotellissa muut asukkaat kyttäävät?

Jos keikkapaikan esteettömys huolettaa, voi asian aina kysyä asiakkaalta. Se mitä asiakas haluaa ja mihin hän pystyy, sitäkin voi kysyä.

Anteeksi nyt, mutta tuntuu siltä, että ammatinharjoittajilla on turhan suppea näkökanta asiaan. Myönnän, että pyörätuoliasiakkaat vaativat enemmän vaivaa mitä täysin terve asiakas, mutta silti tällainen kohtelu tuntuu aika paskalta. Tietty jos asakkaita riittää muutenkin niin ymmärrän tilanteen. Palveluntarjoaja saa toki valita asiakkaansa.

Musta myös todella epäreilua ja käsittämätöntä. Vaikka pyörätuolit on poikkeus katukuvassa, niin tuskin ihmiset ajattelee ”tuo on menossa huoriin”, paitsi jos oven eteen muodostuu jono miehiä seisokkien kanssa.
Miten olisi pieni hetki välineurheilua?

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #103 : Tammikuu 09, 2021, 13:54:32 »
Vaikka pyörätuolit on poikkeus katukuvassa, niin tuskin ihmiset ajattelee ”tuo on menossa huoriin”, paitsi jos oven eteen muodostuu jono miehiä seisokkien kanssa.

Pyörätuolissahan se seisokkikin lienee helpompi piilottaa. Viltti syliin ja etukeno turbovauhtiasento päälle, niin ei kukaan huomaa mitään :D
Eläkkeellä.

Poissa eskot

  • Newbie
  • Viestejä: 11
  • * Kelpo kaveri
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #104 : Tammikuu 09, 2021, 14:03:02 »
Jos on juuri kertonut rehellisesti omasta tilastaan, niin vastaamattomuus epäilemättä ruokkii ikävää tunnetta kelpaamattomuudesta, ja tästä olen pahoillani. Mielestäni ei ole liian työlästä vastata suoraselkäisesti ettei valitettavasti pysty nyt palvelemaan. Tai sitten laittaa jo ilmoitukseensa mahdolliset asiakasrajaukset (jota joillain näkyykin).

Tuossa juuri onkin asian pihvi. Toistuva vastaamattomuus ärsyttää. Olisin toivonyt selkeää kieltävää vastausta tai sitten tarkentavia lisätietokysymyksiä. Tuollainen hiljaisuus jättää ikävästi tyhjän päälle ja lisää turhautumista asiaan.

Mutta hei! Olen saanut ketjun pohjalta muutamia yv:itä hupakoilta. He ovat olleet harmissaan tilanteesta ja kyselivät, miten voisivat olla avuksi. Nyt on jo muutaman kanssa suunniteltu tapaamista. Tämä on hieno foorumi ja toimii paremmin kuin vastaavat.  <3

Poissa 007 (oma)lupa naida

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1620
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #105 : Tammikuu 09, 2021, 14:07:36 »
^  Hienoa  :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:
9 vuotta ikään 69, joka on kivaa :-)

Poissa Prophat

  • Sr. Member
  • Galleria (1)
  • Viestejä: 6338
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #106 : Tammikuu 09, 2021, 15:01:17 »
Jos on juuri kertonut rehellisesti omasta tilastaan, niin vastaamattomuus epäilemättä ruokkii ikävää tunnetta kelpaamattomuudesta, ja tästä olen pahoillani. Mielestäni ei ole liian työlästä vastata suoraselkäisesti ettei valitettavasti pysty nyt palvelemaan. Tai sitten laittaa jo ilmoitukseensa mahdolliset asiakasrajaukset (jota joillain näkyykin).

Tuossa juuri onkin asian pihvi. Toistuva vastaamattomuus ärsyttää. Olisin toivonyt selkeää kieltävää vastausta tai sitten tarkentavia lisätietokysymyksiä. Tuollainen hiljaisuus jättää ikävästi tyhjän päälle ja lisää turhautumista asiaan.

Mutta hei! Olen saanut ketjun pohjalta muutamia yv:itä hupakoilta. He ovat olleet harmissaan tilanteesta ja kyselivät, miten voisivat olla avuksi. Nyt on jo muutaman kanssa suunniteltu tapaamista. Tämä on hieno foorumi ja toimii paremmin kuin vastaavat.  <3

Hieno juttu, propsit Hunajalle sekä muille vastanneille, ne tuntemattomillekin...
Shikita ga nai

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 9041
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #107 : Tammikuu 09, 2021, 15:04:56 »
Heti kun eskot saa pillua niin olen ulosannistani pahoillani ;)

Loistavaa että natsaa!!!
Why so fragile?

Poissa thorath

  • Full Member
  • Viestejä: 301
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #108 : Tammikuu 09, 2021, 16:33:23 »
Kokemattomuus on ihan oikea peruste, eikä mikään tekosyy. Yleensä kaikilla aloilla on ihan ammattimaista kieltäytyä tarjoamasta palvelua tai palvelemasta jotain ihmisryhmää, jos ei koe omaavansa siihen pätevyyttä.

Ammattimaista on kieltäytyä ja kertoa syyy siihen. Ei aloittaa hiljaisuutta.

Ja tässä ketjussa on tullut paljon vastauksia siihen, että mistä vastaamattomuus voi johtua, ja muutama palveluntarjoaja on jopa nimetty vammaisia asiakkaita vastaanottavaksi.

En huomaa ketjussa nimetyn tiettyjä palvelutarjojia. Osa on kyllä itse tuonut julki, että tapaavat liikuntarajoitteisiakin.
Osa palveluntarjojista toi kuitenkin julki, että pyörätuoli = ongelmia ja naapurit heti tietävät mitä tulee tapahtumaan, vaikka pyörätuolilla / kepeillä liikkuva ei olisi edes talossa vielä sisällä.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #109 : Tammikuu 09, 2021, 18:10:47 »
Laitetaas tänne sama kuin jo ekana päivänä toisaalle, koska asia tuntuu aiheuttavan pahaa mieltä edelleen ;)

Useampi toi esille saman asian, joten ei se huoli majoituksista ihan kuviteltu ole. Mutta riippuu paljon paikasta. Se mistä noi häädöt ja ulosheitot usein tulee, ei suinkaan ole huoraaminen, vaan trafiikki. Eikä se vaadi mitään määrällisesti ihmeitä, se vaati vain sen että joku kiinnittää huomiota johonkin poikkeavaan & sen jälkeen alkaa seuraamaan tilannetta. Se millaisessa ympäristössä mikäkin herättää huomiota riippuu sitten paljon ympäristöstä. Musta on typerää edes haluta hupakoiden riskeeraavan tuossa, koska se tarkoittaa ettei palveluita ole sitten enää tarjolla kellekään.

Asun paikassa missä pihaan ajokin jo on kielletty, joten jo se että joku ajaa pitkin sisäpihaa herättää huomota ihan eri tavalla kuin reippaasti pihalla kävelevä henkilö. Eikä tässä nopsaan hypättäisi ulos autosta ja pikaisesti sisälle...vaan siihen päälle avustaja kiskomassa tuolia portaat.
En mä mieti henkilöä pyörätuolissa tai mitä haasteita tapaamisella tulisi, en pääse edes siihen asti. Vaan mietin ihan normaalisti onko huomaamaton saapuminen mahdollista, jos asiakas ilmaisee siihen liittyen jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tuolloin on paljon suurempi mahdollisuus ettei ole, joten vakio vastaus ettei tapaaminen onnistu.

Mä olen kieltäytynyt tapaamasta majoitusten takia mm. poikkeavilla kulkuvälineillä saapuvia (moottoripyörät, mönkijät, traktori - olisin kieltänyt yhden ferrarinkin tulon pihaan jos olisin tiennyt millä tulee - porukka tuli ulos katsomaan autoa...). Oletan ettei tää herätä samanlaista tunnekuohua, mutta kyse on ihan samasta asiasta. Jengillä on ihan maaginen kyky saapua huoriin mitä ihmeellisin ja huomiota herättävin tavoin. Ja kaikkea huomiota herättävää en pysty tietenkään koskaan karsimaan, mutta mä ainakin pyrin minimoimaan kaiken sen minkä pystyn. Monellakin tapaa.

Toinen asia sitten mistä tässä ilmeisesti puhuttu on vastaamattomuus. Ei ilmeisesti ollut kyse siitäkään, koska on ilmoitettu ettei tapaaminen käy (eli vastaus on jo saatu). Ja se on ainakin mulla se viimeinen vastaus, en mä palaa noihin kirjeenvaihtoihin. Hupakoilla on usein vaikeuksia ehtiä vastailemaan kaikkiin yhteydenottoihin mitä saamme, ja on kohteliasta koittaa vastata kaikkiin asiallisiin yhteydenottoihin edes jotain. Mutta jos meinaa saada toteutuvia tapaamisia sovittua niin tuleekin keskittyä niihin kirjeenvaihtoihin, ja joihin jo todettu ettei tapaamista tule niin en kehottaisi käyttämään aikaa yhtä vastausta enempää. Jos kaikkiin viesteihin alkaa vastailemaan saa kaiken ajan sitten käyttääkin pelkkään kirjeenvaihdon käymiseen.

Tässä alkaa tuntumaan että pyörätuolissa olevalle odotetaan annettavan jotain erikoiskohtelua vain sen takia kun henkilö pyörätuolissa. Ei, samat säännöt kaikille.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Kouvolassa ti-ke 23.-24.4.!

Poissa Vieras0395

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2271
  • * Kelpo kaveri
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #110 : Tammikuu 09, 2021, 18:20:27 »
Tässä alkaa tuntumaan että pyörätuolissa olevalle odotetaan annettavan jotain erikoiskohtelua vain sen takia kun henkilö pyörätuolissa. Ei, samat säännöt kaikille.

Hui onpa kylmää kyytiä siellä teillä päin. Meillä päin asiakas saa terveydentilansa ja mahdollisten rajoitustensa mukaista erityishuomiota ja -kohtelua.

Poissa thorath

  • Full Member
  • Viestejä: 301
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #111 : Tammikuu 09, 2021, 18:29:12 »
Laitetaas tänne sama kuin jo ekana päivänä toisaalle, koska asia tuntuu aiheuttavan pahaa mieltä edelleen ;)

Useampi toi esille saman asian, joten ei se huoli majoituksista ihan kuviteltu ole. Mutta riippuu paljon paikasta. Se mistä noi häädöt ja ulosheitot usein tulee, ei suinkaan ole huoraaminen, vaan trafiikki. Eikä se vaadi mitään määrällisesti ihmeitä, se vaati vain sen että joku kiinnittää huomiota johonkin poikkeavaan & sen jälkeen alkaa seuraamaan tilannetta. Se millaisessa ympäristössä mikäkin herättää huomiota riippuu sitten paljon ympäristöstä. Musta on typerää edes haluta hupakoiden riskeeraavan tuossa, koska se tarkoittaa ettei palveluita ole sitten enää tarjolla kellekään.

Asun paikassa missä pihaan ajokin jo on kielletty, joten jo se että joku ajaa pitkin sisäpihaa herättää huomota ihan eri tavalla kuin reippaasti pihalla kävelevä henkilö. Eikä tässä nopsaan hypättäisi ulos autosta ja pikaisesti sisälle...vaan siihen päälle avustaja kiskomassa tuolia portaat.
En mä mieti henkilöä pyörätuolissa tai mitä haasteita tapaamisella tulisi, en pääse edes siihen asti. Vaan mietin ihan normaalisti onko huomaamaton saapuminen mahdollista, jos asiakas ilmaisee siihen liittyen jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tuolloin on paljon suurempi mahdollisuus ettei ole, joten vakio vastaus ettei tapaaminen onnistu.

Mä olen kieltäytynyt tapaamasta majoitusten takia mm. poikkeavilla kulkuvälineillä saapuvia (moottoripyörät, mönkijät, traktori - olisin kieltänyt yhden ferrarinkin tulon pihaan jos olisin tiennyt millä tulee - porukka tuli ulos katsomaan autoa...). Oletan ettei tää herätä samanlaista tunnekuohua, mutta kyse on ihan samasta asiasta. Jengillä on ihan maaginen kyky saapua huoriin mitä ihmeellisin ja huomiota herättävin tavoin. Ja kaikkea huomiota herättävää en pysty tietenkään koskaan karsimaan, mutta mä ainakin pyrin minimoimaan kaiken sen minkä pystyn. Monellakin tapaa.

Toinen asia sitten mistä tässä ilmeisesti puhuttu on vastaamattomuus. Ei ilmeisesti ollut kyse siitäkään, koska on ilmoitettu ettei tapaaminen käy (eli vastaus on jo saatu). Ja se on ainakin mulla se viimeinen vastaus, en mä palaa noihin kirjeenvaihtoihin. Hupakoilla on usein vaikeuksia ehtiä vastailemaan kaikkiin yhteydenottoihin mitä saamme, ja on kohteliasta koittaa vastata kaikkiin asiallisiin yhteydenottoihin edes jotain. Mutta jos meinaa saada toteutuvia tapaamisia sovittua niin tuleekin keskittyä niihin kirjeenvaihtoihin, ja joihin jo todettu ettei tapaamista tule niin en kehottaisi käyttämään aikaa yhtä vastausta enempää. Jos kaikkiin viesteihin alkaa vastailemaan saa kaiken ajan sitten käyttääkin pelkkään kirjeenvaihdon käymiseen.

Tässä alkaa tuntumaan että pyörätuolissa olevalle odotetaan annettavan jotain erikoiskohtelua vain sen takia kun henkilö pyörätuolissa. Ei, samat säännöt kaikille.

Olen ottanut useaan hyvät arvostelut saaneeseen seuralaiseen. Hyvä keskustelu on loppunut kuin salamana tekoisyihin vedoten kertoessani liikkuvani pyörätuolilla. Löytyykö Tampereelta ennakkoluulotonta GFE:tä tajoavaa naista? Helsingissä asian kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Ainoa puutteeni on tosiaan tämä osittainen liikuntarajoite.

Miten saavutaan jatkuvasti näkyvästi pihalle autoilla, pyörillä ja muilla jos sinne ajaminenkin on kielletty?

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #112 : Tammikuu 09, 2021, 18:31:11 »
Tässä alkaa tuntumaan että pyörätuolissa olevalle odotetaan annettavan jotain erikoiskohtelua vain sen takia kun henkilö pyörätuolissa. Ei, samat säännöt kaikille.

Hui onpa kylmää kyytiä siellä teillä päin. Meillä päin asiakas saa terveydentilansa ja mahdollisten rajoitustensa mukaista erityishuomiota ja -kohtelua.

On, se on tasapuolisesti yhtä kylmää kaikille. :stiletto:
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Kouvolassa ti-ke 23.-24.4.!

Poissa Tibenius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2811
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #113 : Tammikuu 09, 2021, 19:19:50 »
On tullut selväksi, miten palveluntarjoajat perustelevat mikseivät ota vastaan pyörätuolia käyttäviä asiakkaita. Propsit ansaitsevat ne palveluntarjoajat, jotka tarjoavat kaikille asiakkaille sellaista erityiskohtelua että ottavat heidät vastaan.

Poissa Vieras0147

  • Full Member
  • Viestejä: 233
  • * Tästä on tie vain ylöspäin
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #114 : Tammikuu 09, 2021, 19:41:45 »
Eikö olekin kumma. ”Kaikki asiakkaat ovat tasavertaisia.” Ja sitten massasta poikkeava ei pääsekään tapamaan…. Eli mihin mahtoi se tasavertaisuus kadota?
Saa olla eri mieltä, mutta mielestäni aika turha mainostaa kohtelevansa kaikkia tasavertaisesti kun se ei pitää paikkansa.



Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15187
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #115 : Tammikuu 09, 2021, 21:16:27 »
^
Täytyy nyt kuitenkin muistaa se, että palveluntarjoajalla on oikeus valita asiakkaansa.
Minulle se on ok.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa veeras

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #116 : Tammikuu 10, 2021, 12:39:52 »
Vaikka pyörätuolit on poikkeus katukuvassa, niin tuskin ihmiset ajattelee ”tuo on menossa huoriin”, paitsi jos oven eteen muodostuu jono miehiä seisokkien kanssa.

Pyörätuolissahan se seisokkikin lienee helpompi piilottaa. Viltti syliin ja etukeno turbovauhtiasento päälle, niin ei kukaan huomaa mitään :D

:D
Miten olisi pieni hetki välineurheilua?

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15187
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #117 : Tammikuu 10, 2021, 13:29:12 »
Pyörätuolissahan se seisokkikin lienee helpompi piilottaa. Viltti syliin ja etukeno turbovauhtiasento päälle, niin ei kukaan huomaa mitään :D

Itse asiassa, seisokin saaminen pyörätuolissa istuessa saattaa olla melko tuskallinen kokemus ja sen tuskan peittäminen on melko hankalaa, kun oikein seisomaankaan ei pääse...
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa eskot

  • Newbie
  • Viestejä: 11
  • * Kelpo kaveri
Vs: Seuralainen pyörätuolilla liikkuvalle
« Vastaus #118 : Helmikuu 22, 2021, 19:36:10 »
Anniina  :inlove: Nyt taas jaksaa talven koleudessa.