Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Toimivatko turvalliset kiintymyssuhteet parempana lähtökohtana seksityölle?  (Luettu 5072 kertaa)

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Ajattelin laittaa tällaisen äänestysmuotoisen kyselyn psykologiaa opiskelevana, koska aihe kiinnostaa ja koska olen enemmän aikuisiällä omassakin elämässäni tainnut jo oppia siitä miten pidetään yllä ja parhaimmillaan kehitetään omassa elämässään turvallisia kiintymyssuhteita omiin läheisiin, kuten lähisukulaisiin, läheisiin ystäviin ja ennen kaikkea siihen omaan rakkaaseen puolisoon. Ainakin minä koen voivani hyvin nykyisen naisystäväni kanssa ja uskon, että ennen kaikkea tuo seikka varmasti positiivisella tavalla vaikuttaa siihen miksi kohtelen seksi- ja seuralaispalveluntarjoajana ja ammattilaistyttönä asiakkaitani keskimäärin paremmalla asenteella sekä mitä todennäköisimmin kunnialla, arvonannolla, huomioonottamisella, empatialla ja lähimmäisenrakkaudella parhaani mukaan kuin mitä suinkin vain nykyisellään pystyn. Tälleen ei-heterona eli pan-/biseksuaalina naisena. :)

Lisäksi minulla on nykyään paremmat vuorovaikutukselliset välit jopa omaan äitiini, jonka kanssa on ollut yhdet elämänmatkan suurimmista haasteista ja kompastuskivistä aiemmassa elämässäni (toisin kuin faijaani, jonka kanssa välit olivat lähes aina läheisiä ja empaattisia jo lapsuudessa) ja olemme hyvin puheväleissä äitini kanssa sekä hän on nykyään halukkaampi tukemaan ja auttamaan minua joissakin todellisissa elämän jatkumon haasteissa. :)

Mutta siis itse aiheeseen:

Toimivatko turvalliset kiintymyssuhteet parempana lähtökohtana seksityölle?

Kommentteja, mielipiteitä...? :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2020, 12:42:49 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Turskapappa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1642
  • ***** Huikea tyyppi
Oli niin vaikea kysymys ja aloitus, että nyt jää vastaamatta
Kino - Перемен  (Peremen) https://www.youtube.com/watch?v=z5xQfUScep4

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Oli niin vaikea kysymys ja aloitus, että nyt jää vastaamatta

Tähän voi äänestää tai vaikkapa arvailla ihan mututuntuma-maalaisjärjellä mikä ikinä tuntuukin hyvältä. :)

Poissa Jurtaani

  • Jr. Member
  • Viestejä: 65
  • * Kelpo kaveri
Turvalliset kiintymyssuhteet ovat hyvän ja tasapainoisen tunne-elämän perusta jo lapsesta alkaen. Siispä ne on parempi lähtökohta ihan kaikelle ja varsinkin työlle jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä.

Poissa JennySnow

  • Full Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 120
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Kiintymyssuhdeteoria on yksi psykologinen viitekehys, jonka kautta pohtia ja tutkia yksilön elämää. Sen kautta voidaan etsiä vastauksia vaikkapa kysymyksiin: Kuka olen? Miksi olen sitä mitä olen? Miksi toimin kuten toimin? Millainen olen kussakin ihmissuhteessa/ympäristössä/tilanteessa ja miksi?

Perusidea on se, että jokaisella muodostuu kiintymyssuhteita lähimpiin hoivaajiin pienestä vaivasta alkaen. Suhteet ovat joko turvallisia, ristiriitaisia tai turvattomia. Myöhemmin esim. läheisiä ihmissuhteita voi tosiaan tutkailla pohtimalla omia kiintymyssuhteitaan. Ihminen voi myös saada korjaavia/traumatisoivia kokemuksia, jotka voivat jonkin verran muuttaa käsitystä maailmasta, vaikuttamalla pohjalla oleviin kiintymyssuhteisiin. Turvaton voi löytää turvaa ja turvallinen voi menettää perusluottamustaan.

Teoriaa on tutkittu paljon, ja on varsin pätevä ja tunnustettu tieteen alalla. Nyt puhutaan kuitenkin, sanoisinko, ihan helvetin laajasta aiheesta, joka linkittyy miljoonaan muuhun. Vähän sama, kuin kysyttäisiin, onko moottorilla väliä moottoriajoneuvossa? Vaihtoehtoja mihin suuntaan lähteä on öpaut miljardi. Tämä nyt vain tiedoksi, kun varmasti aihe ei ole kaikille tuttu :)

—————

Koska lyhyt selitys oli noin pitkä, varsinainen vastaus tässä (ja toisaalta Jurtaani tiivistikin jo kaiken oleellisen :D) :

Kyllä, mutta ei ole sille edellytys. Seksityötä voi tehdä monella eri tavalla. Teki mitä työtä tahansa, millä tahansa alalla, hyvä itsetuntemus ja psyyken joustavuus (eli, pystyy käsittelemään myös ikävältä tuntuvia asioita) ovat aina isoja etuja. Oleellista onkin se, miten työtä jaksaa ja kykenee tekemään niin, että pitää itsestään huolta. Työnteko ei ole ainoastaan perhelotossa voittaneille. Ei myöskään seksityö.

Korostan sitä, että seksityötä on kaikki oikeus tehdä myös tilanteissa, joissa mielen hyvinvointiin kaipaisi tasapainoa. Samaan aikaan, kannustan aina kollegoita laittamaan mielen terveyttä vaalivat asiat etusijalle sen mukaan kuin mahdollista. Seksityötäkin on mahdollista keventää monin eri tavoin, jolloin oman itsen ja omassa elämässä tapahtuville asioille jää tilaa prosessoida rauhassa. Elämä ei tottele käskyjä, eikä sitä voi suorittaa. Moni toki yrittää kovasti.

Oma intuitio on jokaisen ihmisen (omasta mielestäni) tärkeimpiä ominaisuuksia ihmisenä. Intuitio on viisaus meissä jokaisessa. Jos ”mahatunne” tai ”henkinen kutina” vihjaa jotain, sen äärelle on usein hyvä pysähtyä. Intuition kohdalla ei ole väliä, millaisia kiintymyssuhteita on taustalla. Sitä voi oppia kuuntelemaan ja siten kuulemaan.

Seksityö on useimmille meistä työ, joka jollain tavalla pakottaa vastaamaan kysymyksiin, joita muilla elämän aloilla on helpompi jättää huomiotta tai jopa paeta. Ehkä asiakkaillakin on näin? Toki se onnistuu seksityössäkin, mutta vaatii ehkä enemmän työtä? Tällä tavalla seksityön kautta itselle esiin nousevat pohdinnat voivat olla jopa omaa elämää tukevia. Ja toki samat pohdinnat saattaa nousta erilaisina uran eri vaiheissa. Alasta riippumatta.

Pitkä pohdinta vastatakseni, että toki, mutta ei missään nimessä välttämätöntä.
💕 Inarin kanssa Sörnäisissä 5.-6.7.2023 🍑

Seuraavan kerran tavattavissa _aikaisintaan_ syyskuussa 🍂

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8966
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Mulla ei ole tunteita sitä kohtaan jolle maksan tai joka maksaa.
Why so fragile?

Poissa Hottis puuma

  • Abuela
  • Sr. Member
  • Viestejä: 1281
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Mulla ei ole tunteita sitä kohtaan jolle maksan tai joka maksaa.

Osuvasti sanottu. :)

Maksullisessa seksissä on kyse asiakas/palveluntarjoaja-suhteesta johon ei kuulu romanttiset saati muutkaan parisuhteeseen kuuluvat tunteet. Näitä asioita ei kannattaisi sotkea keskenään, mutta tekevälle joskus tuppaa sattumaan. Yksi osa ihmisyyttä kuitenkin.
Kullitieteen maisteri

The trouble is, you think you have time
-Buddha

Poissa Turskapappa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1642
  • ***** Huikea tyyppi
Olettepa te tunteettomia ihmisiä. Kyllä minä aina tunnen jonkinlaisia tunteita toisia ihmisiä kohtaan. Joskus se tunne on vitutus, välillä jotain muuta.
Kino - Перемен  (Peremen) https://www.youtube.com/watch?v=z5xQfUScep4

Poissa Vieras0342

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3362
  • * Kelpo kaveri
Mulla ei ole tunteita sitä kohtaan jolle maksan tai joka maksaa.

Mitä olenko tarjonnut turhaan lämpöä ja oletkin tuollainen raakalainen, joka nussii ja vain lähtee muka hakemaan kaupasta kaljaa eikä palaa.  ::)

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Hieno kirjoitus JennySnowlta (jälleen kerran) ja vilpittömät kiitokseni siitä, että itsekin kannatat aika ajoin tuollaista laaja-alaisempaa ja syvällisempääkin pohdintaa tietyistä aihepiireistä. :)

Poissa Vieras0128

  • Hero Member
  • Viestejä: 756
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Mulla ei ole tunteita sitä kohtaan jolle maksan tai joka maksaa.

Kova jätkä oot. Mä olen heikkona ihmisenä melkein rakastunut, kun huora on antanut ihan omasta aloitteestaan kovalla alennuksella tai tarjonnut luottoa seuraavaan kertaan saakka. Jos ois työntäny kaikki setelit takas ja silti antanu, oisin menny varmaan sormuskauppaan ;D

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8966
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Mulla ei ole tunteita sitä kohtaan jolle maksan tai joka maksaa.

Mitä olenko tarjonnut turhaan lämpöä ja oletkin tuollainen raakalainen, joka nussii ja vain lähtee muka hakemaan kaupasta kaljaa eikä palaa.  ::)

Sä annat ilmaiseksi. Sinua voin rakastaa.

Koen sen liian julmaksi itseäni kohtaan että tykästyn palveluntarjoajaan joka on kanssani vain maksetun ajan.
Olen kaikkea muuta kuin tunteeton. Tämän takia mulla on selvät rajat ja säännöt. Jos ihastun, en mene uudestaan, enkä saatana mourua parvekkeen alla treffeille. I'm a man for fuck's sake!
Why so fragile?

Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1993
  • ***** Huikea tyyppi
Olettepa te tunteettomia ihmisiä. Kyllä minä aina tunnen jonkinlaisia tunteita toisia ihmisiä kohtaan. Joskus se tunne on vitutus, välillä jotain muuta.

Aika usein tuntuu, että nyt tulee...
I see what is right and approve, but I do what is wrong

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Mä tykästyn palveluntarjoajaan joskus maksetuksi ajaksi ja ehkä jopa tunniksi sen jälkeen. Siis tykästyn, mahdollisesti hieman ihastun, mutta ehdottomasti en rakastu. Ei ole kyse maksetusta rakkaudesta vaan seksistä.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Vieras0128

  • Hero Member
  • Viestejä: 756
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Mulla ei ole tunteita sitä kohtaan jolle maksan tai joka maksaa.

Mitä olenko tarjonnut turhaan lämpöä ja oletkin tuollainen raakalainen, joka nussii ja vain lähtee muka hakemaan kaupasta kaljaa eikä palaa.  ::)

Sä annat ilmaiseksi. Sinua voin rakastaa.

Koen sen liian julmaksi itseäni kohtaan että tykästyn palveluntarjoajaan joka on kanssani vain maksetun ajan.
Olen kaikkea muuta kuin tunteeton. Tämän takia mulla on selvät rajat ja säännöt. Jos ihastun, en mene uudestaan, enkä saatana mourua parvekkeen alla treffeille. I'm a man for fuck's sake!

Vakavasti puhuen asia on juuri näin. Monet palveluntarjoajat ovat myös kivoja ihmisiä, joihin on helppo ihastua. Mutta jos toisen tapaamisesta pyydetään rahaa, ei hommassa ole aineksia mihinkään aitoon ihmissuhteeseen. Liikojen tunteiden tullessa mukaan on parempi keskittyä ihan johonkin muuhun.

Nuorempana ei olisi ainakaan itseni kannattanut lähteä koko harrastukseen, kun olisin rakastunut joka toiseen hutsuun. Mutta rahanvaihto pitää hommassa ripauksen kyynisyyttä mukana noin tunnetasolla ja estää siksi ihastumista, ainakin elämänkokemuksen kartuttua riittävälle tasolle.

Ja asiakasnäkökulmasta on sitten aivan se ja sama, mitä erilaiset psykologiset teoriat kertovat palveluntarjoajan sielunelämästä. Vaimot ja tyttöystävät on sitten ihan eri asia.

Poissa Viola

  • Sr. Member
  • Galleria (49)
  • Viestejä: 1188
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Ot.
Palveluntarjoajan näkökulmasta katsottuna jos suurin osa hänellä käyvistä miehistä on naimisissa tai vakiintuneessa suhteessa olevia, turha huoran on unelmoida parisuhteesta juuri sen miehen kanssa.
Raha ei taida olla ongelma muille kuin miehille. Mestis:” jos toisen tapaamisesta pyydetään rahaa, ei hommassa ole aineksia mihinkään aitoon ihmissuhteeseen”

Jos molemminpuolinen ihastuminen sitten pääsee tapahtumaan, kauanko kestää sitä onnea ennenkuin mies jonkun riidan aikana haukkuu vaimoaan huoraksi.
Mies on se joka ei kestä naisensa ”ammattia”. Siitä haaveillaan ja sitten kun sen saa, se ei enää olekaan niin kivaa.

Ai niin, näistä kiintymyssuhteista. Kuten Jenny sanoi:” Toki, mutta ei missään nimessä välttämätöntä.”
kuvagalleria

**** Helsingissä****

Poissa Seepeli

  • Sr. Member
  • Viestejä: 11386
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
...
Jos molemminpuolinen ihastuminen sitten pääsee tapahtumaan, kauanko kestää sitä onnea ennenkuin mies jonkun riidan aikana haukkuu vaimoaan huoraksi.
..

Hmmm... miehet ovat erilaisia, en usko että itse haukkuisin ketää huoraksi. 🤔
Amator

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8966
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
...
Jos molemminpuolinen ihastuminen sitten pääsee tapahtumaan, kauanko kestää sitä onnea ennenkuin mies jonkun riidan aikana haukkuu vaimoaan huoraksi.
..

Hmmm... miehet ovat erilaisia, en usko että itse haukkuisin ketää huoraksi. 🤔

Juu en kyllä lähtisi yleistämään joten komppaan Seepeliä.
En ole ikinä haukkunut naistani huoraksi ja tuskin koskaan haukkuisinkaan.

Kerran taisin jollekin kultsulle karjaista että "Onko sulla kusta päässä vai minkä takia renkutat kolmatta päivää samaa saatanan levyä niistä vitun luomutomaateista. Olin asiasta pahoillani jo toissapäivänä, eilen ja tänään. Eikö vittu jo pikkuhiljaa riitä PERKELE!"

Se ihmetteli miksi huudan.

"NO VITTU KOLMATTA PÄIVÄÄ. EIKÖ VITTU RIITÄ JO!"

(asiahan on sitten niin naaraat että mun kanssa ei luomutomaateista keskustella. kiitos)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2020, 11:51:35 kirjoittanut Lifti »
Why so fragile?

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
^ No mutta olisihan sun nyt pitänyt ymmärtää ostaa oikeanlaisia tomaatteja. Kuinka sä hyvitit tämän virheellisen ostoksesi naisellesi? Anteeksipyyntö ei välttämättä riitä.

Poissa Vieras0128

  • Hero Member
  • Viestejä: 756
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Raha ei taida olla ongelma muille kuin miehille. Mestis:” jos toisen tapaamisesta pyydetään rahaa, ei hommassa ole aineksia mihinkään aitoon ihmissuhteeseen”

Jos molemminpuolinen ihastuminen sitten pääsee tapahtumaan, kauanko kestää sitä onnea ennenkuin mies jonkun riidan aikana haukkuu vaimoaan huoraksi.
Mies on se joka ei kestä naisensa ”ammattia”. Siitä haaveillaan ja sitten kun sen saa, se ei enää olekaan niin kivaa.

Eipä raha varmaankaan ole ongelma kenellekään, joka on saamapuolella. Sillä rahallahan saa vaikka mitä ja sitä saa lisää sen kun avaa sakset.

Ostaja sen sijaan voi miettiä, käyttäisikö sen saman rahan lomaan lasten kanssa, lähtiskö kalareissulle Lappiin Reiskan ja Penan kaa vai veiskö sittenkin vaimon oopperaan ::) Sellaista prinsessaa ei ole tullut vielä vastaan eikä taida tullakaan, jolle koko palkkansa kantaisi ja panisi vain tyytyväisenä muuta harrastamatta ;D

Ja parisuhteissa voi toki luoda säännöt, joiden mukaan mennään. Jos on sovittu, ettei huoritella mahdollista seksityötä tekevää puolisoa, niin sitten sillä mennään. Kaikki eivät ehkä tuohon pysty. Mutta itse lopetin mm. ...-sanan käytön kun seurustelin nuorempana afrikkalaistaustaisen tytön kanssa.  Ei ole sen vaikeampaa olla huorittelematta.