Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Praha  (Luettu 89982 kertaa)

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Praha
« Vastaus #140 : Huhtikuu 10, 2020, 22:49:05 »
Olen joutunut kerran kyllä sangen erikoiseen tilanteeseen Prahassa näitten suomalaisten hakkapeliittojen tiimoilta. Mala Stranassa baaritiskillä aloin kerran vieressä istuvani tyylikkäästi harmaantuneen herrasmiehen kanssa juttusille. Tietenkin tuli myös puheeksi, että mistä olen kotoisin. Kun kerroin olevani suomalainen meidän ystävällinen keskustelu sai jäätävän lopun. Se tuli minulle aivan täysin puskista, koska tämä oli kyllä ensimmäinen ja toistaiseksi onneksi ainoa kerta. Aina aikaisemmin suomalaisuus oli ollut kuin valttikortti. Olin sitten privatissa, oluttuvassa, ravintolassa syömässä tai airbnb kämppää vuokraamassa, niin suomalaisena olen kokenut, että minulla on aina ollut aivan erityisen lämmin asema prahalaisten sydämessä. Mutta sillä kertaa meni vähän toisin.

Tämä vanha herra kaatoi niskaani siinä baaritiskillä suuret synnit esi-isieni lähes 400 vuotta sitten tekemistä töölöntöistä. Tiesin kyllä paljonkin hakkapeliittojen suorittamista "urotöistä" kolmikymmenvuotisessa sodassa juuri Böömin alueella, mutta tämä prahalaisherra kertoi minulle kyllä myös paljon sellaista, mistä en olisi niin erityisemmin halunnut kuulla. Minulla ei ollut oikeastaan mitään vastaansanomista, koska ymmärsin kyllä heti että tämä herra tiesi kotikaupunkinsa historian perinpohjaisesti. Hakkapeliitat ryöstivät Strahovin luostarin ja hajottivat joka paikan. Kaikki hopeakin piti hakata irti ja särkeä hienot esineet. Sitten nämä sankarit laskeutuivat alas Mala Stranaan ja polttivat koko Mala Stranan. Mala Stranan jälkeen hakkapeliitat lähtivät ylittämään Vltavaa tarkoituksenaan hävittää Stare Mesto ja Nove Mesto. Eli koko Praha. Vltavan yli meni silloin 1600-luvun alussa vain yksi silta, eli Kaarlensilta, ja hakkapeliitat pysäytettiin ja lyötiin sillä sillalla.

Jossakin vaiheessa minua alkoi ihan tosissani vituttamaan tämä, että minua syytettiin 400 vuotta sitten esi-isiemme tehneistä töölöntöistä. Ja kyllähän se toisaalta vähän huvittikin. Mutta toisaalta en mitenkään halunnut loukata tätä vanhaa herrasmiestä. Aloin kertomaan sitten, että minkälaista elämä oli Suomessa Ruotsinvallan aikana. Ja että nämä hakkapeliitat olivat tavallaan Ruotsin kuninkaan pakottamia ratsusotilaita, joidenka oli pakko osallistua tähänkin Ruotsin käymään sotaan. Maatalojen oli varustettava ratsumies varustuksineen ja lähdettävä mukaan Ruotsin kuninkaan sotaretkille. Kerroin, että suomalaiset hakkapeliitat olivat vain tavallisia maalaismiehiä, jotka eivät olleet koskaan aikaisemmin käyneet edes oman pitäjänsä ulkopuolella. Heitä johti ruotsalainen upseeristo, joka ei osannut edes suomenkieltä. Kerroin, että hakkapeliitat olivat oikeastaan uhreja tässä suursodassa. Ja kaikki se valtava sotasaalis mitä Prahasta ryöstettiin ei koskaan jalkautunut Suomeen asti. Kerroin että suomalaisten suurin sotasaalis koko sodasta oli peruna, mikä hakkapeliittojen satulalaukkujen sisällä perunanmukuloina kantautui myös Suomen perikylille asti. Vaikka peruna vasta sitten lopulta 1800-luvulla syrjäyttikin nauriin, ja näin oleelliseti paransi suomalaisten ruokahuoltoa. Kerroin että Euroopan museoita kyllä koristavat vielä tänäkin päivänä kaikki ne hienot aarteet mitä Rudolf II aikana Prahaan kerättiin 1500-luvun lopulla, ja sitten sieltä kolmikymmenvuotisessa sodassa ryöstettiin, muuta Suomessa sitä ryöstösaalista ei ole.

Vieritin kaiken syyn ruotsalaisten niskoille. Pikku hiljaa aloimme löytää yhteisen sävelen historian tulkinnassa. Myös minun tarjoilemani Pilsner Urguell ja Becherovka- napsut alkoivat maistua. Lopulta löysimme kansojemme väliltä suuren yhtenäisyyden. Olemme molemmat olleet aina suurten naapuriemme sorron alla. Meidän yli on aina kävelty. Mennen, tullen ja palatessa. Mutta silti olemme sitkeänä, työteliäänä ja ylpeänä kansan molemmat säilyttäneet oman kielemme, kulttuurimme ja itsenäisyytemme. Vaikka välillä on ollut vaikeaakin. Kohottelimme maljoja Tsekin ja Suomen ystävyydelle ja haukuimme ruotsalaiset, itävaltalaiset, unkarilaiset, saksalaiset, neuvostoliittolaiset ja venäläiset. Meillä oli oikeastaan hyvä ja lämmin ystävyyden hetki.

Kun poistuin kapakasta Prahan tähtikirkkaaseen yöhön, niin olin itseeni oikeastaan aika tyytyväinen. Olin ollut yhteisen isänmaan asialla  :).     

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Praha
« Vastaus #141 : Huhtikuu 23, 2020, 12:35:41 »
Jablkon kanssa juteltiin ja naureskeltiin Janekin Honest Guy in Prague koronapäivitykselle Prahasta. Tai ei naureskeltu tietenkään sille, että Praha on ihmisistä ja elämästä tyhjä kuin neutronipommin jäljiltä, vaan sille että nyt ne pahimmat turistien kusettajatkin ovat joutuneet pudottamaan hintojaan normaalille prahalaiselle tasolle. Nyt Raatihuoneentorillakin saa gulassin neljällä eurolla aikaisemman kahdeksantoista euron sijasta. Ja huurteisen oluttuopinkin voi vetäistä kitusiin siihen inhimilliseen kahden euron hintaan, eikä tarvitse pulittaa tuopillisesta mitään kuuden euron ryöstöhintaa. Eli niin se maailma muuttuu koronaviruksen mukana. Mutta varmaahan on se, että kun tilanne taas vähänkin normalisoituu, niin hinnat palaavat entiselleen. Eli kuten on tullut useinkin mainittua, niin älkää koskaan menkö näihin turistin kusettajien ansoihin. Raatihuoneentorilla vain urpot syöpöttelevät ja juopottelevat. Ihan jo senkin takia, ryöstöhintojen lisäksi sekä ruoan laatu on huonoa että palvelu tylyä. Sama koskee myös muita pahimpia turistirysiä, kuten esim. Prahan linnan aluetta.

Kun pankkiautomaatit ovat kiinni, muutama turisteja ryöstävä rahanvaihtopiste on auki. Aivan törkeitä tyyppejä. Janek tylyttää kyllä ankarasti. Onneksi Prahassa pankkikortilla maksaminen on jo suunnilleen yhtä yleistä kuin Suomessakin, joten käteistä ei tarvi enää muuhun kuin toriostoksiin ja privatteihin. Joulukuussa maksoin massage-paikassakin jo kortilla. Kannattaa jo melkein varmuuden vuoksi vaihtaa käteinen Forexilta. Mutta sitten kun Prahaan taas pääsee matkustamaan, niin tietenkin pankkiautomaatit ja pankit sekä rehelliset rahanvaihtopisteetkin ovat taas auki. Videon lopussa Janek kertoo näistä Tsekin hallituksen tekemistä päätöksistä purkaa koronarajoituksia. Pienet kaupat (pinta-ala alle 200 neliötä) avautuvat 27. huhtikuuta ja isommat kaupat 11. toukokuuta. Ravintoloiden, kahviloiden ja baarien terassit aukeavat 25 toukokuuta. Ostoskeskukset aukeavat sitten 8 kesäkuuta. Kuten myös hotellit ja kulttuurikohteet. Mutta rajojen aukeamisesta ei vielä ollut minkäänlaista tietoa. Eli kyllä siinä voi vielä aika paljon vettä virrata Vltavassa, ennen kuin Prahan riemuihin taas matkustetaan  :(.

https://www.youtube.com/watch?v=nrEDpfjnrIw
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2020, 12:43:03 kirjoittanut kocour »

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #142 : Toukokuu 10, 2020, 14:01:05 »
Vähän tässä hämää, että miten Shemeikan Prahan reissu mahtoi sujua ::)
Mitään kerrottavaa muille ei ainakaan ollut.

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #143 : Toukokuu 13, 2020, 08:24:01 »
Viesti Chodovin betonilähiöstä: nyt voisit tulla Prahaan jos sulla on vaan esittää negatiivinen koronatodistus.

En tiedä sitten. Itse ajattelen optimistisesti , että josko syssymmällä sitten pääsisi hiippailemaan maailman hienoimman kaupungin katuja ja ehkä(😀) käväisemään joissain kaupungin lukemattomissa kulttuurinähtävyyksissä kuten PrivatPraguessa.

Poissa Kesava

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1981
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Praha
« Vastaus #144 : Toukokuu 13, 2020, 10:31:19 »
Viesti Chodovin betonilähiöstä: nyt voisit tulla Prahaan jos sulla on vaan esittää negatiivinen koronatodistus.
Onko tällä vastapuolella myös esittää negatiivinen koronatodistus?
Perfektionisti.

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #145 : Toukokuu 13, 2020, 11:20:28 »
Valtion linjaus tämä, ei pikku chodovilaisen ;)

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #146 : Toukokuu 13, 2020, 19:09:22 »
Esim.Top Privat ja Masaze Princess ovat avanneet jo ovensa. Privat Prague, Privat Grace ja Privat Italska ovat olleet käsittääkseni avoinna koko ajan ainakin ilmoitukset ovat olleet näkösällä, eli elämä voittaa ja normaalit ajat ovat pian käsillä.

Toivottavasti tsekittäret ja slovakit pääsevät pian lentelemään tänne Perä- Hikiällekin.

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Praha
« Vastaus #147 : Toukokuu 14, 2020, 13:31:12 »
Viesti Chodovin betonilähiöstä: nyt voisit tulla Prahaan jos sulla on vaan esittää negatiivinen koronatodistus.

En tiedä sitten. Itse ajattelen optimistisesti , että josko syssymmällä sitten pääsisi hiippailemaan maailman hienoimman kaupungin katuja ja ehkä(😀) käväisemään joissain kaupungin lukemattomissa kulttuurinähtävyyksissä kuten PrivatPraguessa.

Taitaa Tsekeissä valtion kassakirstun pohja pikku hiljaa pilkistää, kun turisteja aletaan houkutella takaisin Prahaan. No onhan se tuollainen negatiivinen koronatodistus tietenkin tyhjää parempi sekin, mutta en minä siihen kyllä sokeasti luottaisi. Minun kohdallanihan se tarkoittaisi sitä, että minun pitäisi ensin Oulussa käydä koronatesteissä ja odotella kotona sen testin tulosta. Sitten voisin pakata matkalaukkuni ja lähteä junalla kohti Helsinkiä. Lentoja on nyt niin radikaalisti vähennetty, että tuskin saisin lentolippua Oulusta Helsinkiin. Helsingistä sitten siirtyisin julkisilla lentokentälle ja sieltä lentäisin Prahaan. Esittäisin negatiivisen koronatestituloksen viranomaisille ja matkustaisin bussilla ja metrolla keskustaan. Prahassa tietenkin söisin ravintoloissa ja joisin baareissa. Matkustaisin julkisilla. Ja tapaisin sihteerikköjä. Aika paljon minulla tulsi näitä ihmiskontakteja ja mahdollisuuksia saada se koronavirus kitusiini. Ja levittää sitä sitten muihin ihmisiin. Siinä ei paljon se Oulussa otettu negatiivinen koronatesti taskussa painaisi.

Vähän samanlainen ilmiö oli 1980-luvulla Barcelonassa. Ramblasin katuhuorat eivät millään tahtoneet suostua käyttämään kondomia asiakkaiden kanssa. Tunnetustihan aika on rahaa, ja systeemi Ramblasin tuntihotelleissa oli se, että äkkiä sisään ja sitten ulos. Ja sitten vaan uutta matoa koukkuun. Ramblasin katuhuorat olivat kokemuksesta oppineet sen, että kondomin kanssa känninen merimies ja interreilaaja jyystää menemään tuntitolkulla. Ja senjoritat halusivat tunnissa monta asiakasta. Senjoritat olivat kyllä sangen taitavia näissä lemmenleikeissä, ja yleensä se mälli lensikin sitten alta aikayksikön sinne pillun perukoille. Senjoritoilla oli sellainen kuvallinen "huorapassi", jota he aina esittelivät jos kondomeista yritti jotain kysellä. Sen "huorapassin" mukaan heillä ei ollut sukupuolitauteja. Heidän piti kuulemma kerran viikossa käydä hakemassa lääkärissä siihen leima. Itse en jaksanut niin kauhean tarkasti niitä passeja alkaa syynäämään. Nussittiin menemään, kun pillua kerrankin sai mielin määrin. Nitäpä niillä leimoilla oli merkitystä, kun senoritat olivat viimeisen pillusyynin jälkeen nussineet varmaan jo vähintään sataa urhoa. Barcelonasta lähtiessä käytiin sitten pharmaciasta ostamassa kunnon kuuri V-penisilliiniä ja vedettiin se kitusiin. Ei jääty odottelemaan tippurin tai hyppykupan ensioireita. Antibiootit olivat silloin Espanjassa käsikauppalääkkeitä. Sitten kun San Franciscon homot keksivät sen hivin, ja alkoivat levittää sitä huoriinkin, niin ne systeemit kyllä vähän muuttuivat. Mutta Barcelona muuttui muutenkin paljon tylsemmäksi paikaksi, kun vuoden 1992 olympialaisia varten Barcelona alkoi siistiä kasvojaan ja koko sataman puoleinen Ramblas siivottiin ja tuntihotellit purettiin. Ja ne iltaisin Ramblasilla päivystävät tuhannet katuhuorat restauroitiin bordelleihin  :).   
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2020, 13:41:26 kirjoittanut kocour »

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #148 : Toukokuu 14, 2020, 18:11:24 »
Kyllä mä elättelen toiveita, että Filat läpsähtelee Vinohradskalla syksyllä :)

Poissa Mika74

  • Jr. Member
  • Viestejä: 90
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #149 : Toukokuu 23, 2020, 10:36:49 »
Toiveenani on, että M05 maihinnousukengät saa taas kokea prahan mukulakivikadut kesän tai alkusyksyn aikana.
Monet privaatit on aukaisseet ovensa jo jonkin aikaa sitten, joten sen suhteen tilanne on hyvä.

Paikkoja bongattavaksi kaupungilta:
https://www.youtube.com/watch?v=DDUx7cSg7Uw

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Praha
« Vastaus #150 : Toukokuu 29, 2020, 13:46:36 »
Täytyypä alkaa tästä lähtien tutkimaan TopPrivatissa ja Privat Gracessa eteisen kenkärivistöä vähän tarkemmalla silmällä. Josko siellä sattuisi olemaan vaikka tuttuja herroja nautiskelemassa Prahan riemuista  :). Itse suosin Prahassa Nikejä. Niken väri vaihtelee sitten mielialan ja pikkutakin värin mukaan. Muuten hyvät ja jalkaan sopivat kengät ovat Prahassa aivan elinehto. Aivan kuin huomaamatta sitä tulee tallattua päivän aikana ehkä useampikin peninkulma. Sillei hissukseen  :).

Kiitos Mikalle hyvästä videovinkistä. Näitä vanhoja Prahan filmejä on mielenkiintoista katsella. Harmittaa kyllä vietävästi, että silloin aikanaan 1980-luvulla ei interreililla tullut käytyä Prahassa. Jäi se neukkuaikojen Praha kokematta. Tsekkoslovakia ei kuulunut silloin niihin interreilmaihin, joten siellä olisi pitänyt ostaa erikseen maan sisällä junaliput. No se nyt ei tietenkään olisi ollut mikään ongelma, mutta se etukäteen hankittava viisumi tuntui vähän turhan vaivalloiselta. Kun siinä olisi pitänyt tietää jo etukäteen ne päivätkin milloin on maassa ja missä majoittuu. Interreilaaja ei halunnut niin tarkasti matkasuunnitelmaansa lyödä etukäteen lukkoon. Budapestissa kyllä käytiin, koska Unkari kuului interreilmaihin (ainoana itäblokin maista) ja suomalaiselle viisumin kirjoittivat siinä junassa passintarkastajat. Kiitos Urho Kekkosen ja Suomen harjoittaman ulkopolitiikan. Tämä meidän viisumikäytäntö herätti kyllä ansaittua kateutta ruotsalaisissa ja amerikkalaisissa interreilaajissa  :).

Eli Prahan neitien tarjoamat ilot silloin neukkuaikana jäivät sitten kokematta. Veikkaan, että Prahassa oli samanlainen käytäntö kuin Leningradissa. Mitään virallista prostituutiota ei ollut, mutta länsivaluutalla kaikki järjestyi. Muistan kuinka nuorena miehenä lueskelin mökillä paskahuussissa vanhaa Jallua. Jalluhan oli vielä siihen aikaan arvostettu kulttuurilehti. En tiedä että kuka arvoisista sukulaisistani oli sen paskahuussiin kiikuttanut. Siinä Jallussa oli pitkä juttu Prahasta ja muutama suttuinen kuvakin oli elävöittämässä tarinaa. Muistan vielä sen otsikon. Se oli että "Seikkailu alkaa Laternasta". Se Laterna oli varsin asiantuntevan reportterin mukaan sellainen suuri vanhan ajan tanssiravintola, missä hän oli aina käynyt iskemässä itselleen yöseuraa. Länsivaluutta oli silloin Prahassa arvossaan. Se oli kyllä sen verran mellevästi kirjoitettu se juttu, että nuoren pojan mielessä alkoi itää ajatus, että tuonne Prahaan on kyllä vielä kerran päästävä. No aika paljon siinä vettä sai virrata Vltavassa Kaarlensillan ali ennen kuin se sitten toteutui  :D.


Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #151 : Toukokuu 29, 2020, 18:54:32 »
Kocour, kirjota taas jotain hienoa meidän kaupungista sillä ikävä sinne alkaa olemaan jo suuri. Sulta kun se käy.

Taidan tänään laittaa meilin Chodoviin ja kysellä kuulumisia ja missä ylipäätään siellä mennään.

Kengistä vielä sen verran, että Privat Gracen eteisestä saattaa löytyä myöskin Adidas Chaos -tossut
kun ollaan punkmiehiä kerta.  ;D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2020, 18:57:56 kirjoittanut Lähetyssaarnaaja »

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #152 : Toukokuu 29, 2020, 19:59:38 »
Pakko vielä jatkaa kun vauhtiin kerta pääsi. Ekaksi Mikalle thanx videosta. Se oli siistiä.

Kocour, kun seisoskelet siinä ovisyvennyksessä Privat Gracen alakerrassa, katuhan on Baranova, oletko missä kaupunginosassa virallisesti? ;) Vinohrady vai Zizkov?



Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Praha
« Vastaus #153 : Toukokuu 29, 2020, 21:24:54 »
http://www.progetto.cz/che-guevara-sul-tram-numero-17/?lang=en

Olen aika hyvin perillä Ernesto Che Guevaran elämänvaiheista, mutta yksi puolen vuoden periodi hänen elämästään on huonosti tunnettu. Eli se puoli vuotta jonka Che vietti Prahassa keväällä ja kesällä 1966 palattuaan täysin epäonnistuneelta sissiretkeltään Kongosta. Se Kongon vallankumousretki oli mielestäni tuomittu epäonnistumaan ja alun perinkin huono idea, mutta sekin piti näköjään käydä läpi. Prahassa Che Guevara kirjoitti selostuksen Kongon retkestä nimeltään Tarina epäonnistumisesta. Kongon retken jälkeen Che oli sekä fyysisesti että henkisesti lyöty mies ja hän tarvitsi lepoa. Aikaa fyysiseen palautumiseen ja henkiseen eheytymiseen. Che Guevaralla oli hyvät ystävyyssuhteet tsekkeihin ja taitavasti naamioituneena tämä maailman etsityin mies sitten asusteli puoli vuotta Prahassa ja Prahasta 20 kilometrin päässä olevassa villassa.

Olen Havannassakin kulkenut Che Guevaran jalanjäljillä, joten piti ne jalanjäljet tietysti yrittää etsiä myös Prahasta. Viime vuoden maaliskuussa siihen tarjoutuikin sitten oiva tilaisuus. Olin yksin kahden viikon reissussa, ja neljä ensimmäistä päivää olivat sellaisia luppopäiviä, koska se minun vakio airbnb kämppäni oli varattu. Otin sitten neljäksi yöksi huoneen Zizkovista hotelli Golden City Garnista (https://www.goldencity.cz/en/), koska ajattelin että Zizkov vanhana ja perinteisenä työläiskaupunginosana olisi hyvä paikka aloittaa Che Guevaran jälkien etsiminen. Zizkovhan on tuttu kaikille niistä 1970- ja 80-luvun kommunistisista sosialistisen realismin tyylisuuntaa edustavista tsekkoslovakialaisista elokuvista, joissa Zizkovin työläiset ja harmaa kaupunginosa ovat pääosisssa. Ja ne yleensä marraskuuhun sijoittuvat elokuvat päättyvät aina siihen lopputekstiin että KONEC. Muuta niistä elokuvista ei tarvi juuri muistaakkaan.

Golden City Garni sijaitsee aivan Zizkovin sydämessä Seifertovan varrella. Seifertovaa pitkin kulkevat ratikat keskustaan yötä päivää. Zizkovia verrataan matkaoppaissa Helsingin Kallioon ja Seifertova voisi sitten olla vaikka se Helsinginkatu. Kalliota ja Zizkovia yhdistää juuri kulttuurillinen muutos eli vanha työläiskaupunginosa keskiluokkaistuu pikku hiljaa. Siellä viihtyvät kuitenkin kaikenlaiset taiteilijaporukat, alakulttuuri ja kaiken maailman hipsterit sekä narkkarit. Hotellin oven edessä piti majaansa aina päivisin yksi koditon mies. Näin ainakin ajattelin, koska hänellä näytti olevan koko maanpäällinen omaisuutensa niissä lukuisissa muovikasseissaan. Kun kuljin ohitse, niin kävin aina ostamassa siitä viereisestä palapizzapaikasta meille välipalat. Hän kiitti aina vuolaasti, vaikka ei koskaan mitään kerjännytkään. En vaan pysty kävelemään koskaan ihmisen ohitse kun itsellä on taskut pullollaan korunoita. Hotellin aamiaisella huomasin, että Golden City Garni oli erityisesti nuorten reppureissaajien suosiossa. Eikä ihme, sillä jos muistan oikein niin yhdenhengen huone maksoi noin sata euroa neljältä yöltä.

Näistä reppureissaajista ja huoneeni karusta pienestä kauneudesta (huoneen pinta-ala oli 11 neliötä) mieleeni tulvahtivat kaikki ne hienot muistot nuoruuteni tuhruisilta interreileilta. Hyvistä ystävistä. Kävin ostamassa pullon becherovkaa Seifertovakadun Albertista. Aloin juoda lämmintä becherovkaa hammasmukista. Herkistyin. Lähenevä kuudenkymmenen vuoden ikä ja rähjäinen hotelli. Hammasmukista hörpitty lämmin viina. Kaikki hienot muistot. Aika juoksi kuin kuvina edessäni. Aukaisin huoneeni ikkunan Sefertovalle. Raitiovaunut kolkuttelivat menemään suurkaupungin sinfoniaa. Lähettelin kännykällä viestejä vanhoille interreilkavereilleni ja kiittelin heitä eletystä elämästä. Kokemuksista. Ystävyydestä. Sain ystäviltä vastauksia. Muistin taas kuinka nuoren pojan taivas oli kerran sininen ja korkea.

Mutta ei auttanut jäädä hotelliin märehtimään. Liikkeelle oli lähdettävä ja etsittävä niitä Che Guevaran jalanjälkiä. Olin kerran aikaisemmin käynyt sellaisessa Zizkovin oluttuvassa kuin Pivnice U Sadu (https://www.usadu.cz/cs), joten lähdin nousemaan jyrkkää mäkeä kohti Zizkovin televisiotornia. U Sadu on suuri sellaisten paikallisten suosima rehti oluttupa, joka on perustettu vuonna 1929. U Sadussa on mukavat terassit ja istuin terassilla ja katselin sitä paikallista elämää. U Saduun eivät turistit juuri eksy. Monia näitä U Sadua ympäröiviä taloja koristavat Che Guevara graffitit. Tunsin että nyt olen todella lähellä. Minulla oli vahva intuitio, että myös Che Guevara oli U Sadun terassilla kesällä 1966 tarkkaillut prahalaisten elämänmenoa. Siinä aivan Zizkovin jättimäisen televisiomaston vieressä on juutalainen hautausmaa. Sinnehän on haudattu myös vuonna 1924 kuollut Franz Kafka. Kafka oli yksi Che Guevaran lempikirjailijoista, joten olin varma että Che oli U Sadusta lähtenyt käymään Kafkan haudalla. Kafkan hauta on helppo löytää, koska sinne johdattaa opastekyltit. Kafkan hauta jaksaa herkistää aina, koska haudalle ovat Kafka-fanit eri puolilta maailmaa tuoneet omia Kafkan lempikirjojaan ja avanneet ne jostakin suosikkikohdastaan. Hieno kunnianosoitus mestarille. Joka ei eläessään saanut minkäänlaisesta kunnioituksesta nauttia. Ikävä että Franz haudattiin vielä isänsä viereen. Ankaran, alistavan ja ilkeän miehen viereen, jota Franz Kafka inhosi sydämensä pohjasta. Mutta lohdutin itseäni sillä, että Franz Kafka sai kuitenkin lyhyen elämänsä aikana nauttia myös siitä suuresta ystävyydestä, mitä Albert Einstein ja Max Brod hänelle osoittivat. Franz Kafka oli suuri näkijä. Ehkä Jumala armahti häntä ja otti pois, ennen kuin ...t ja fasistit nousivat lopullisesti valtaan ja olisivat tietenkin heti tappaneet hänet. Otin taskumatistani hörpyt lämmintä becherovkaa Franz Kafkan muistoksi. Ja toisen hörpyn kaikkien maailman ystävien muistoksi. Koska hyvät ystävät ovat maailmassa ihan parasta  :).

Seuraavana aamuna oli hieman krapulaakin, mutta parilla napsulla becherovkaa sekin kyllä hoitui. Aamiaisbuffetista nauttiessani ajatukseni alkoivat taas harhailla. Mutta tällä kertaa ei Che Guevarassa, vaan siinä varsin runsaspovisessa neidissä joka huolehti aamiaistarjoiluni riittävyydestä. Jotenkin näissä tsekittärissä on se jokin. Huoneessani aloin heti etsiä kännykästäni viereisen privatin SexySelmickyn (http://sexyselmicky.cz/cs) kotisivuja. SexySelmickyhän oli siinä aivan hotellini vieressä. Tai sanotaan nyt siinä noin sadan metrin päässä. Varasin ajan Misa neidiltä iltapäiväksi kello kolmeksi. Kävin ostamassa Albertista uuden putelin becherovkaa ja täytin taskumattini. Olin taas valmis lähtemään Che Guevaran jalanjäljille Zizkoviin.

Zizkovissahan kuljetaan siis mäkiä ylös ja sitten taas alas. Mutta lähes joka paikasta kattojen yläpuolella näkyy Jan Zizkan valtava ratsastajapatsas. Patsas sijaitee korkealla Vitkovin kukkulalla, missä käytiin hussilaissotien ensimmäinen taistelu vuonna 1420. Ennen taistelua katolisten kuningas Sigismund oli julisatanut "paskovansa hussilaisten kasvoille". Mutta toisin kävi. Jan Zizkan, yksisilmäisen työläissankarin, sekalaiset kansanmiehistä kootut joukot eivät hävinneet yhtään taistelua hussilaissodissa. Tsekkiläiset kansanmiehet voittivat katolilaiset ylimystön ja kartanonherrojen tukemat ristiretkeläiset ja saivat pitää protestanttisen uskontonsa. Vielä muutaman sata vuotta. Hussilaissodathan alkoivat siitä, kun Jan Hus, kaikkien tsekkiläisten suuri kansallissankari ja Prahan Kaarlen yliopiston rehtori, poltettiin elävältä Konztansin kirkolliskokouksessa 6. heinäkuuta vuonna 1415 ja hänen tuhkansa ripoteltiin Reiniin. Jan Husille oli luvattu koskemattomuus, kun hän lähti Konztansin kirkolliskokoukseen puolustamaan protestanttista uskontoa. Katoliset halusivat, että jumalanpalvelusten kieli on edelleen latina ja ehtoollista jaetaan vain papistolle. Jan Hus on ensimmäinen uskonpuhdistaja ja vaati että jumalanpalvelukset pidetään tsekiksi että kansakin voi niitä ymmärtää ja ehtoollinen pitää jakaa jokaiselle kristitylle joka sitä haluaa. Tsekkiläiset kansanmiehet vittuuntuivat niin kovasti tästä Husin polttamisesta elävältä roviollla, että aloittivat nämä hussilaissodat. Jan Hus oli ensimmäinen suuri vapaustaistelija ja köyhien puolustaja, jota tiedän Che Guevarankin suuresti arvostaneen. Varmasti Jan Hus on yksi syy miksi myös Che Guevara rakasti niin paljon Prahaa ja tsekkejä ja halusi Prahassa asua epäonnistuneen Kongon sotaretkensä jälkeen.

Vitkovin kukkula on kyllä korkea. Välillä pukkasi hikeä kun nousin sinne ylös. Mutta otin taskumatistani napsut taskulämmintä becherovkaa. Se kyllä heti auttoi jaksamistani. Ja Zizkan ratsastajapatsas on kyllä valtava. Maailman suurin ratsastajapatsas. Ja aivan helvetin ruma. Mistähän johtuu, että nämä ratsastajapatsaat ovat aina niin rumia. Jykevän Zizkan patsaan takana jököttää Vitkovin kansallismonumentti. Monumentin sisällä on Tuntemattoman sotilaan hauta ja pieni näyttely Tsekkoslovakian murrosvaiheista 1900-luvulla. Ja hautakammio, jossa säilytettiin pitkään kommunistijohtajan Klement Gottwaldin (1896-1953) balsamoitua ruumista. Gottwald oli kovan linjan stalinisti, ja hänen sanottiin kuolleen pelkästä surusta, kun hän palasi Moskovasta isä aurinkoisen hautajaisista. Gottwaldin legendaarisin puhehan on se minkä hän piti Tsekkoslovakian parlamentissa " Me olemme Tsekkoslovakian proletariaatin puolue ja meidän korkein vallankumouksellinen päämäärämme on Moskovassa. Ja arvatkaas mitä me menemme Moskovaan oppimaan? Me menemme opettelemaan venäläisiltä bolsevikeilta, kuinka vääntää teidän niskanne nurin. Ja kuten tiedätte, Venäjän bolsevikit ovat sen alan mestareita". Gottwaldin ruumiin balsamointi valitettavasti epäonnistui, ja hänen ruumiinsa jatkoi hidasta maatumistaan. Kun Gottwaldin ruumista oli aikansa täydennetty vahaosilla, niin ruumis lopulta poltettiin vuonna 1963. Eli Che Guevarakaan ei koskaan nähnyt Gottwaldin balsamoitua ruumista. Mutta siinä hautakammiossa on valokuvanäyttely, missä Gottwaldin mätänevä osin balsamoitu ruumis näyttää lähinnä joltakin syfilistä sairastavalta vanhalta perussuomalaiselta juopolta. Mutta kuitenkin. Otin taas ryypyn taskulämmintä becherovkaa toveri Gottwaldin muistoksi. Kansallismonumentin kattoterassilla on baari ja terassi, mistä avautuvat aivan huikeat näköalat yli Prahan. Join tuopillisen Pilsner Urguellia ja lähdin laskeutumaan kohti privatti SexSelmickyä.

Misan kanssa meillä oli hieno iltapäivän rattotunti. Varvin välillä kertoilin Misalle sen päivän elämästäni. Misa ihaili vasemmassa olkavarressani olevaa komeaa Che Guevara tatuleeraustani. Kertoi haluavansa sellaisen samanlaisen pienen nilkkaansa. Tutkin hänen nilkkaansa ja se oli kyllä pieni ja siro. Siitä etenin sitten jälleen niihin gyynekologisiin tutkimuksiin. SexySelmickyn ulkopuolella on sellainen pieni puisto kirkon edessä. Istuskelin sitten hetken siinä puistonpenkillä ja katselin sitä prahalaisten elämää. Ja otin taas hörpyt taskulämmintä becherovkaa. Hotellin respasta kysyin siltä törötisuiselta blondilta jotain hyvää ravintolaa siinä lähellä. Hän suositteli Lavickaa (http://www.restaurace-lavicka.cz/). Ravintolaan oli hotellilta matkaa varmaan jotain 70 metriä. Aivan mahtava paikka. Viihtyisä ja ystävällinen henkilökunta. Edullinen. Ehkä sellaisessa hinta-laatu suhteessa parasta mitä ollen Prahassa löytänyt. Kävin Lavickassa syömässä myös seuraavana iltana. Ja tulen ehkä myös joskus tulevaisuudessakin käymään Lavickassa syömässä, vaikka en Zizkovissa enää koskaan asustelekaan.

Kolmantena päivänä täytyi tarttua niihin tiedonmurusiin, mitä minulla Che Guevarasta ja Prahasta kesältä 1966 oli. Nyt täytyi lyödä ne kaikki faktat pöytään. Che Guevara on itse kertonut, että hän vietti paljon aikaa Cafe Slaviassa (https://www.cafeslavia.cz/en/). Cafe Slavia on yksi Prahan kauneimmista kahviloista. Cafe Slavia on Narodni kadulla aivan kansallisteatteria vastapäätä. Cafe Slavia on aina ollut taiteilijoiden ja intelligenttien oma paikka. Siellä tapasivat myös aikoinaan Tsekin rakastettu presidentti Václav Havel ja vaimonsa Olga. Olga oli työläiskaupunginosa Zizkovin kasvatteja ja Václav Havel kuului yhteen Tsekin rikkaimpiin sukuihin. Jotenkin Cafe Slavia sinetöi senkin kauniin rakkaustarinan. Muistan aina tätä suurta intellektuaali pariskuntaa, kun käyn Cafe Slaviassa. Myös Che viihtyi älymystön parissa, vaikka olikin koulutukseltaan vain lääkäri. Che Guevara oli sivistänyt itseänsä lukemalla paljon ihan pienestä pojasta lähtien. Matkustin Cafe Slaviaan bussilla numero 22. Slaviassa tunsin kyllä olevani lähellä jotain todella suurta. Ehkä istuin samassa pöydässä, missä Che Guevara on kertonut kirjoittaneensa luonnoksia myöhemmin julkaistaviin filosofiaa ja taloustieteitä käsitteleviin teoksiinsa. Tilasin yhden Cuba Libren. 

Cafe Slavan kohdalla Vltavan rannassa nousin ratikkaan numero 17. Tiesin, että Che Guevara käytti juuri sitä ratikkaa matkatessaan Letnapuiston taakse asuntoonsa Hermanova kadulle. Se alue on minulle hyvin tuttua, koska siinä on sellainen museoaukio. Prahassa on suuria museoita keskitetty siihen samalle alueelle. Siinä ovat myös ne minun kaksi Prahan suurta suosikkiani. Eli modernin taiteen museo Veletrzni Palac ja Tekniikan museo. Tiedän, että Che Guevara oli suuri maalaustaiteen ystävä ja varmasti ihan vakiovieras Veletrzini Palacessa. Tiedän, että Che Guevara diggasi niitä samoja staroja kuin minäkin. Katselin taas läpi Claude Monetin, Camille Pisarron, Edgar Degasin, Auguste Renoirin, Paul Gauguinin, Henri Matissen, Vincent van Goghin, Marc Chagallin ja Pablo Picasson taulut. Rodinin tekemien veistosten kohdalla uskon myös Che Guevaran ihailleen niitä samoja naisen lantion kaaren jumalallisia muotoja kuin minäkin. Ja Jumala loi naisen, kuten ranskalainen uuden aallon ohjaaja Roger Vadim nimesi elokuvansa vuonna 1956. Ja päätähtenään oli tietenkin Brigitte Bardot. Praha sai Che Guevaran ottamaan myös ylimääräisen riskin ja matkustamaan Pariisiin. Che Guevara halusi nähdä Pariisin ja vierailla Louvressa. Veletrzni Palacen terassilla söin lounasta ja poltin sen viimeisen MonteCriston, joka oli jäänyt jäljelle joululahjaksi saamastani viiden sikarin boxista. Che Guevara poltti aina vain MonteCristoja. Yleensä poltan MonteCriston ainoastaan hyvän panon jälkeen. Mutta tämä oli nyt toisenlainen juhla. Olin kulkenut Prahassa Che Guevaran jalanjäljillä  :).

Seuraavana päivänä muutin hotelli Golden City Garnista taksilla viereiseen Vinohradyyn sinne "omalle" kämpälleni. Vinohrady on minun Prahaani. Rakastan sitä "Pikku Pariisia". Porvariston hillittyä caharmia. Leveitä boulevardin omaisia katuja, vehreitä puistoja ja tyylikkäitä kahviloita. Hyviä ja laadukkaita ravintoloita. Ystävällisä ja mukavia ihmisiä. Mieleeni tuli Aki Kaurismäen elokuva Calamari Unioini. Siinähän Frankit pyrkivät pois Kalliosta Eiraan, koska ovat vanhemmiltaan kuulleet, että Eirassa on avaraa ja kaunista ja vehreitä puistoja ja ihmiset ystävällisiä ja onnellisia. Ja linnut laulavat puistojen kukkivissa puissa. Kaurismäen elokuvassa kaikki Frankit eivät kuitenkaan päässeet perille. Purin matkalaukkuani ja mietin että olen aika onnekas Frank, kun olen taas Vinohradyssa. Ajattelin ottaa sen kunniaksi taskumatistani hörpyt becherovkaa, mutta taskumattini olikin aivan tyhjä  :).       

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2020, 21:35:34 kirjoittanut kocour »

Poissa lprman1

  • Banned
  • Full Member
  • Viestejä: 451
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #154 : Toukokuu 29, 2020, 22:03:25 »
Hienoa tekstiä kocourilta Prahasta.  8)

En silti kenellekkään suosittelisi matkustamista Zizkoviin, koska Prahasta löytyy niin paljon parempiakin paikkoja.
Tiede on populismin pahin vihollinen.

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #155 : Toukokuu 29, 2020, 22:09:26 »
^ Missäpäin yleensä itse vietät siellä aikaa?

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15154
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Praha
« Vastaus #156 : Toukokuu 30, 2020, 08:09:55 »
^
 ;D
Putosin täysin. Kahvit näppiksellä.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #157 : Toukokuu 30, 2020, 08:11:54 »
^Älä nyt siellä pärski. Minäkin alan kohta antamaan vinkkejä Balille. En kylläkään siellä ole käynyt, mutta haitanneeko mitään?

Poissa Vieras0095

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1240
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #158 : Toukokuu 30, 2020, 08:29:51 »
Pivnice U Sadu on meikiksen kantapaikka lähellä tv-tornia. Paikka sijaitsee sellaisen rauhallisen aukion yhdellä sivustalla jossa päivisin hipsternörtit käy gulassilla ja illalla bissellä. Syön siellä usein ja se on sellaista raskasta kursailematonta tsekkiläistä perusruokaa. Mulla useimmiten svickovaa.

Sitä vaan etten ole kyllä ikinä nähnyt niillä huudeilla ensimmäistäkään Che -graffittia. Enkä kyllä muuallakaan. Kerran yksi nuoremman puoleinen taksikuski ihmetteli mulle ettei voi käsittää mistä vieläkin löytyy ne 5-6 prosenttia äänestäjistä jotka äänestävät kommunisteja. Ei siellä ymmärrettävistä syistä sitä romantisoida kuten entisissä länsimaissa.

Poissa Mika74

  • Jr. Member
  • Viestejä: 90
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Praha
« Vastaus #159 : Toukokuu 30, 2020, 09:16:55 »
Kappas vaan, olenkin ollut aamiaisella samassa hotellissa kuin kocour, itse majoitus oli kylläkin Táboritská-kadun toisella puolella Residence Táborissa keväällä 2017.
Vaikka huone oli sisäpihan puolella niin ratikat kyllä kuului sisälle asti jos ikkuna oli hiukankaan auki.
Nettiyhteys oli muuten sellainen, että normiselaimella ei pornosivuille, http://mapy.sex.cz/ tai vastaaviin päässyt, lisäksi yhteys oli kolme kertaa alhaalla.
Mahtoikohan keittiössä vielä olla nuori, pitkähkö, hyväpyrstöinen, pienipovinen hoikka brunette töissä? Pantavan näköinen pakkaus.

Lähellä televisiotornia bongasin Tikkurilan maalitehtaan mainoksen Ondříčkova ja Laubova katujen risteyksessä, ei varmaan kauheasti kiinnosta mutta tulipahan mainittua.