Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Black Lives Matter.  (Luettu 22102 kertaa)

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Black Lives Matter.
« : Kesäkuu 07, 2020, 10:36:03 »
Voisiko joku selittää tämän Black Lives Matter-jutun kaltaiselleni hölmölle?

Olen ymmärtänyt, että liike on saanut alkunsa siitä, miten Yhdysvaltain poliisi kohtelee tummia systemaattisesti huonommin kuin muun värisiä, ja että tummat haavoittuvat ja menehtyvät poliisin käsittelyssä useammin kuin muun väriset. Menikö edes vähän oikein?

Eilen täällä Jyväskylässä oli sitten mielenosoitus, iso rynnäkkö ihmisiä jytisteli keskustassa ja huusi kauhean kovaa ja heilutteli jotain kylttejä.

Suomessa on aivan varmasti kaikenlaista rasismia ja syrjintää, mutta minä olen käsittänyt, että täällä olisi maailman mittakaavassa tosi hyvät poliisit. En olisi arvannut, että täälläkin poliisien toiminta antaa aihetta tällaisiin mielenosoituksiin, saati sitten rasististen toimien vuoksi :(
Eläkkeellä.

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2020, 10:59:19 »
Mä näen tuossa kaksi pointtia

a) halutaan viestittää maailmalle että - we are with you
b) jenkeissä oli ensin orjat ja sitten marssit. me halutaan näyttää että osataan marssia JO ENNEN kuin homma lähtee lapasesta.

Vaikka näen tuossa pointin niin jotenkin mun silmissä toi näkyy koomisena että täällä ruvetaan rymistelemään.
Onhan meillä pari Anoa foorumilla ja eduskunnassa, mutta jos se pari riittää kansanliikkeeseen niin sanon tässä ääneen että perustan - huorien elämä merkitsee järjestön ja olen valmis marssiin!
Why so fragile?

Poissa Vieras0074

  • Full Member
  • Viestejä: 224
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2020, 11:16:26 »
Noitahan mielenosoituksia on ollut ympäri maailmaa George Floydin tapauksen jälkeen. Olen ymmärtänyt, että kyse on vähän samasta kuin esim. aikanaan Vietnamin sodan vastustamisessa ympäri maailmaa, siis että sitä pidettiin pahana muuallakin kuin amerikkalaisten keskuudessa. Tällä kertaa varmasti myös Yhdysvaltain nykyinen presidentti saa ihmisiä ympäri maailmaa osallistumaan mielenosoituksiin.

Suomessa poliisin käytös on ihan eri tasolla kuin Yhdysvalloissa. Täälläkin tapahtuu ylilyöntejä, mutta yleensä kukaan ei pääse pidätystilanteessa hengestään. Eräs vanha tuttuni kertoi aikanaan, että poliiseilta saa harvoin pahasti turpaansa, mutta KRP:n pojille hän ei enää jatkossa laita kampoihin sairaalakeikan välttämiseksi.

Toinen tuttu sattuu olemaan mustalainen (kutsuu itse itseään näin). Hänet pysäytetään liikenteessä rutiininomaisesti ja poliisi syynää auton paperit ja ajokortin. Näitä sattuu siis useampi vuodessa. Tämä on vähän erikoista, kun kyseessä on mies, jolla ei ole rikostaustaa ja joka ajaa katsastuksen läpäisseellä autolla. Minua ei ole pysäytetty koskaan liikenteessä yleisiä tehovalvontaratsioita lukuun ottamatta. Jotain tämäkin kertoo poliisin asenteista vähemmistöjä kohtaan.

Poissa dijon

  • Full Member
  • Viestejä: 480
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2020, 11:25:48 »
Copycat-miekkareissa on aina kyse hyvesignaloinnista ja yhteenkuuluvuudesta ja halusta olla edes hetken osa jotakin tärkeää ja merkityksellistä. Kukapa ei olisi halunnut olla jyräämässä Berliinin muuria taannoin, mutta onneksi me voimme larpata samaa Jyväskylässä vuonna 2020.

Ihmiset lähettävät pystykuvaa miekkareista instagramiin kuin rock-konserteista. En usko, että useimmat juuri agendalla päätään vaivaavat, saatika ongelman juurisyillä, kaukaa Amerikan mantereelta.

_
dijon on sinappi

Poissa Vieras0068

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3118
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2020, 11:36:47 »
Huvintavintahan tossa jenkkien tapauksessa on ne pellet mitkä nousee jostain kivien alta polttelemaan, tuhoamaan ja ryöstelemaan paikkoja heti kun siihen vain joku tilaisuus/tekosyy tulee.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2020, 11:39:41 kirjoittanut Mummo »

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2020, 11:44:54 »
Nuo mielenosoitukset taitavat olla ehkä ennemminkin niiden juttu, jotka haluavat esiintyä "hyvänä ihmisenä", niinkuin Dijon jo kirjoittikin. Rakenteellista rasismia kuitenkin on Suomessa paljon. Meidän hyväosaisten syntyperäisten suomalaisten vaalean ihon kanssa on vähän turha mennä sanomaan, ettei täällä ole rasismia. Jokaisessa ihmisessä asuu pieni ennakkoluuloinen rasisti ja siihen puoleen itsessään on hyvä yrittää tutustua.

Jos sinä olet sitä mieltä, että Suomessa kaikilla on samanlaiset oikeudet ja mahdollisuudet menestyä, niin lue vaikka tämä juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10485225

Poissa dijon

  • Full Member
  • Viestejä: 480
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #6 : Kesäkuu 07, 2020, 11:57:02 »
Jos sinä olet sitä mieltä, että Suomessa kaikilla on samanlaiset oikeudet ja mahdollisuudet menestyä, niin lue vaikka tämä juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10485225

Toimittaja-Enbuske, Sarasvuo ja mallina tunnettu graafikko vaan ovat kaikki sellaisia CV:tä, että ilman nimi-brändiä niillä on vähän arvoa. Eli jos et tunne mallia nimeltä, jona mallina tunnettu graafikko esiintyy, todennäköisesti skippaat seuraavaan.

Pitäisi olla jotain aktuaalista osaamista, kuten vaikkapa Heikki Lampelan tai Hermanni Hyppösen CV:ssä.  :o :o :o

_
dijon on sinappi

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #7 : Kesäkuu 07, 2020, 12:04:24 »
^^
Meinasin ruveta lukemaan, mutta onneksi huomasin että ylen tekemä juttu, joten jätän lukematta.
Why so fragile?

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2020, 12:07:27 »
Noh, mä en noiden kaikkien neljän ceeveehen ole tutustunut, mutta en yhtään epäile, etteikö romaneja syrjittäisi työelämässä ja muuallakin. Romanien syrjiminen on sellaista hiljaisesti hyväksyttyä ja harvoin siihen kiinnittävät huomiota edes ne, jotka muuten paasaavat vähemmistöistä ja ihmisoikeuksista.

Poissa Vieras0068

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3118
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2020, 12:11:45 »
^
Näin on. Mutta toisinpäin se on vielä paljon pahempaa.

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5179
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2020, 12:18:44 »
Noh, mä en noiden kaikkien neljän ceeveehen ole tutustunut, mutta en yhtään epäile, etteikö romaneja syrjittäisi työelämässä ja muuallakin. Romanien syrjiminen on sellaista hiljaisesti hyväksyttyä ja harvoin siihen kiinnittävät huomiota edes ne, jotka muuten paasaavat vähemmistöistä ja ihmisoikeuksista.
Eräs pysäköinninvalvoja kertoi että jos väärinpysäköidyn auton omistaja on rekisteritietojen mukaan "Rainer Hagert" niin sakkolappu jää kirjoittamatta.

Poissa Gentleman

  • Herrasmies
  • Sr. Member
  • Viestejä: 4337
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2020, 12:23:34 »
Kyllä mieltään voi osoittaa ihan mistä vaan. Se kuinka järkevää on osoittaa mieltä samasta aiheesta tuhansien kilometrien päässä on sitten jokaisen oma asia. Solidaarisuus on ihan hyvä ja näytetään että ollaan samaa mieltä asioista. Siinä kohtaa kun lentää se ensinmäinen katukivi mielenosoitus muuttuu mellakaksi ja sillä ei ole enään mitään painoarvoa alkuperäisen asian suhteen.
𝕹𝖔𝖗𝖒𝖆𝖑 𝖎𝖘 𝖆𝖓 𝖎𝖑𝖑𝖚𝖘𝖎𝖔𝖓. 𝖂𝖍𝖆𝖙 𝖎𝖘 𝖓𝖔𝖗𝖒𝖆𝖑 𝖋𝖔𝖗 𝖙𝖍𝖊 𝖘𝖕𝖎𝖉𝖊𝖗 𝖎𝖘 𝖈𝖍𝖆𝖔𝖘 𝖋𝖔𝖗 𝖙𝖍𝖊 𝖋𝖑𝖞.

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #12 : Kesäkuu 07, 2020, 12:30:21 »
Noh, mä en noiden kaikkien neljän ceeveehen ole tutustunut, mutta en yhtään epäile, etteikö romaneja syrjittäisi työelämässä ja muuallakin. Romanien syrjiminen on sellaista hiljaisesti hyväksyttyä ja harvoin siihen kiinnittävät huomiota edes ne, jotka muuten paasaavat vähemmistöistä ja ihmisoikeuksista.
Eräs pysäköinninvalvoja kertoi että jos väärinpysäköidyn auton omistaja on rekisteritietojen mukaan "Rainer Hagert" niin sakkolappu jää kirjoittamatta.

Niin... yksikään "Matti Virtanen" ei varmaankaan ole raivonnut pysäköinninvalvojalle.  ::) Yksittäisten ihmisten yksittäisillä kertomuksilla ei oikeastaan ole mitään painoarvoa, mutta kerron nyt kuitenkin; Omat kokemukseni romaneista ovat olleet kaikki hyvin positiivisia, siitä huolimatta, että mulla itselläni on ollut ennakkoluuloja.

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15015
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #13 : Kesäkuu 07, 2020, 12:46:49 »
Tässä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa sitä, että missä viipyy mielenosoitukset lasten hyväksikäyttöä vastaan ja raiskauksia vastaan.

Tuntuu kummasti sille, ettei me härmäläiset itse tajuta aloittaa mitään tällaista, vaan kaiken pitää tulla muualta.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5179
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #14 : Kesäkuu 07, 2020, 12:51:05 »
Noh, mä en noiden kaikkien neljän ceeveehen ole tutustunut, mutta en yhtään epäile, etteikö romaneja syrjittäisi työelämässä ja muuallakin. Romanien syrjiminen on sellaista hiljaisesti hyväksyttyä ja harvoin siihen kiinnittävät huomiota edes ne, jotka muuten paasaavat vähemmistöistä ja ihmisoikeuksista.
Eräs pysäköinninvalvoja kertoi että jos väärinpysäköidyn auton omistaja on rekisteritietojen mukaan "Rainer Hagert" niin sakkolappu jää kirjoittamatta.

Niin... yksikään "Matti Virtanen" ei varmaankaan ole raivonnut pysäköinninvalvojalle.  ::) Yksittäisten ihmisten yksittäisillä kertomuksilla ei oikeastaan ole mitään painoarvoa, mutta kerron nyt kuitenkin; Omat kokemukseni romaneista ovat olleet kaikki hyvin positiivisia, siitä huolimatta, että mulla itselläni on ollut ennakkoluuloja.
Tässä ei ole kyse autoilijan raivoamisesta pysäköinninvalvojalle vaan auton tuulilasiin jätetystä rikemaksusta. "Matti Virtaset" maksavat rikemaksunsa huomattavasti tunnollisemmin kuin "Rainer Hagertit". Ulosottotoimetkin toimivat aika heikosti.

Poissa Vieras0074

  • Full Member
  • Viestejä: 224
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2020, 12:52:34 »
Tässä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa sitä, että missä viipyy mielenosoitukset lasten hyväksikäyttöä vastaan ja raiskauksia vastaan.

Tuntuu kummasti sille, ettei me härmäläiset itse tajuta aloittaa mitään tällaista, vaan kaiken pitää tulla muualta.
No ei muuta kuin alat organisoimaan.

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #16 : Kesäkuu 07, 2020, 12:54:20 »
Tässä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa sitä, että missä viipyy mielenosoitukset lasten hyväksikäyttöä vastaan ja raiskauksia vastaan.

Tuntuu kummasti sille, ettei me härmäläiset itse tajuta aloittaa mitään tällaista, vaan kaiken pitää tulla muualta.

Ainakin aiheesta pitäisi puhua paljon enemmän julkisuudessa, en nyt ehkä mielenosoitusta järjestäisi kuitenkaan. Liekö syynä asiasta vaikenemiseen se, että aihe on niin ikävä, eikä kukaan halua kuulla sellaista tapahtuvan omissa piireissään ja naapurustossaan.

Poissa Gentleman

  • Herrasmies
  • Sr. Member
  • Viestejä: 4337
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #17 : Kesäkuu 07, 2020, 12:54:55 »
Tässä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa sitä, että missä viipyy mielenosoitukset lasten hyväksikäyttöä vastaan ja raiskauksia vastaan.

Tuntuu kummasti sille, ettei me härmäläiset itse tajuta aloittaa mitään tällaista, vaan kaiken pitää tulla muualta.

Oon miettiny ihan samaa. Kyllä aikuisen miehen takia ollaan barrikadeilla, mutta maahanmuuttajan raiskaaminen naisten vuoksi ei paljon liikehdintää näy. Pääosin juuri sen takia kun ei haluta leimautua rasisteiksi.
𝕹𝖔𝖗𝖒𝖆𝖑 𝖎𝖘 𝖆𝖓 𝖎𝖑𝖑𝖚𝖘𝖎𝖔𝖓. 𝖂𝖍𝖆𝖙 𝖎𝖘 𝖓𝖔𝖗𝖒𝖆𝖑 𝖋𝖔𝖗 𝖙𝖍𝖊 𝖘𝖕𝖎𝖉𝖊𝖗 𝖎𝖘 𝖈𝖍𝖆𝖔𝖘 𝖋𝖔𝖗 𝖙𝖍𝖊 𝖋𝖑𝖞.

Poissa Vieras0068

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3118
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #18 : Kesäkuu 07, 2020, 12:59:14 »
^
Tää maailma on niin tekopyhä nykypäivänä, miltä näytät somessa mielenosoitus kyltti kourassa, niin on kaikkein tärkeintä.

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Black Lives Matter.
« Vastaus #19 : Kesäkuu 07, 2020, 13:06:38 »
Tässä olen ihmetellyt jo jonkin aikaa sitä, että missä viipyy mielenosoitukset lasten hyväksikäyttöä vastaan ja raiskauksia vastaan.

Tuntuu kummasti sille, ettei me härmäläiset itse tajuta aloittaa mitään tällaista, vaan kaiken pitää tulla muualta.

Oon miettiny ihan samaa. Kyllä aikuisen miehen takia ollaan barrikadeilla, mutta maahanmuuttajan raiskaaminen naisten vuoksi ei paljon liikehdintää näy. Pääosin juuri sen takia kun ei haluta leimautua rasisteiksi.

Pitääkö sitten järjestää heti perään toinen mielenosoitus muiden kuin maahanmuuttajien tekemistä raiskauksista? Vai eikö syntyperäisten suomalaisten tekemät raiskaukset ole niin paha juttu? Jos haluat järjestää kuvailemasi kaltaisen mielenosoituksen, niin siinähän ei ole se raiskaamisten vastustaminen pääasiassa, vaan joku muu asia..? Näin minä näkisin asian.