Joskus ajattelen, että häiriköitä on ihmeen vähän - toivottavasti kukaan alan tyypeistä ei innostukaan! Mutta sillä hetkellä, kun kohtaa häirikön, niin kyllä se ärsyttävää - kuuluu kuitenkin tähän alaankin? Ihmisiä on hirmu monenlaisia.
Hyviä asioita jo tullutkin esille. Kokemus onneksi tässä asiassa auttaa hieman eli älä lopeta, tilanne helpottuu kokemuksen myötä.
Itse pidän soittajia varmempina asiakkaina kuin viestittelijöitä. Viestejä tulee paljon, mutta niihin valkiovastaus jossa tärkeimmät speksit.
Varaan tapaamiset vain soittamalla. Viesteissä ei voi tietää, vaikka viestittelijä olisi lapsi. Samalla kuullaan puolin ja toisin ääni ja mietteet.
Tuntemattomien kanssa juttelen vain lyhyesti. Kysymyksistä kuulee kun kyseessä on puhelinpalvelua kaipaava henkilö. Silloin voi lopettaa puhelun, vaikka jollain tekosyyllä jos ei itse halua olla epäkohtelias.
Merkkailen numeroita, jotta tiedän kuka on kuka ja etenkin siksi, että mahdollinen asiakas suhde jatkuu saumattomasti. Numeroiden merkkaamisella on myös se hyvä puoli, että tiedät jo etukäteen soittajan olevan jollain tavalla epäasiallinen. Tarvittaessa epäasialliset numerot voi estää.
Jotkut ihmiset saattavat soitella useista numeroista, mutta onneksi minulla on hyvä kuulo-muisti - voi sitten tarvittaessa tehdä uudelle numerolle eston.
Jotkut eivät halua, että tallennan numeron. Se käy minulle. Henkilö antaa minulle omituisen kuvan itsestään, ei luota minuun. Kokemukseni mukaan se, joka epäilee toista epäluotettavaksi, on itse ehkä sitä?
En asioi myöskään kik:ssä, sähköposteissa jne. Tuntemattomien kanssa. Pidän asiat mielelläni myönteisinä ja yksinkertaisina - palveluissa, jotka perustuvat täysin anonymiteettiin, on isompi riski saada epäasiallista kohtelua. Sama koskee tätäkin saittia ja jotkut laittavat viestiä tämän kautta. Ihmettelen miksi, koska puhelinnumeroni on ilmoituksessani...Minulla ei ole aikaa vaihtaa ajatuksia sähköposteissa.
Tapaamiset varaan siis vain soittamalla - ihmiset saattavat kirjoitella viestejä ns. Matalalla kynnyksellä (vrt puhelinseksi). Tapaamisia perutaan, se on ihan luonnollista että aikatalut muuttuu. Jos henkilö varaa ja peruu usein, niin näen sen vanhoista viesteistä ja osaan varautua asiaan. Perumatta jättäneet käyttäytyvät epäkunnioittavasti minua kohtaan. Merkitsen tämän numeroon tai estän suoraan.
Toiminta perustuun kuitenkin molemminpuoliseen kunnioitukseen ja luottamukseen. Ne eivät ole vain sanoja vaan ne on tärkeä näkyä myös käytöksessä. Perumaton aika voi merkitä miinusta ansioihin - ei kukaan sellaista halua.
Hyviksi havatuilla asiakkailla, joita olen tapaillut toisenkin kerran, on luonnollisesti eri säännöt; olen avoin, juttelen puhelimessa ja viestittelen, vaikken tee niin tuntemattomien kanssa.
Henrie <3