Joka on tehnyt myyntityötä yrittäjänä jollain muulla kuin seksialalla, ymmärtää sanonnan "asiakas on sina oikeassa" ytimen (palkollinen asiakaspalvelija jonka tulot eivät riipu myynnistä ei välttämättäymmärrä). Ei se tietenkään sitä tarkoita, että asiakas asiallisesti ottaen olisi oikeassa välttämättä koskaan. Mutta asiakas on se, joka maksaa myyjän palkan ja josta yrityksen kassavirta tulee. Ilman asiakasta ei yritystä. To7mivalla markkinalla asiakas ei yleensä tarvitse myyjää, mutta myyjä tarvitsee asiakkaita. Siksi asiakasta kuunnellaan herkällä korvalla ja kohdellaan hyvin riippumatta siitä, onko hän oikeassa.
Sanonta "asiakas on aina oikeassa" tarkoittaa, että asiakaspalvelussa tulisi pyrkiä ymmärtämään asiakkaan näkökulmaa ja tarpeita, vaikka asiakas ei aina olisikaan oikeassa. Sanonnan taustalla on ajatus siitä, että asiakastyytyväisyys on tärkeää ja että asiakkaan kokemukset ja tunteet tulee ottaa vakavasti. Jos asiakas menee muualle, myyjä häviää ja kilpailija voittaa eikä siinä auta se, että myyjä oli oikeassa.
Mutta sinulla Isa on tällä alalla hyvä palvelu ja tyytyväiset asiakkaat, siitä kertoo laaja asiakaskunta, monet vakkarit ja pidempään jatkunut tuottoisa ura. Siinä on tehty monta asiaa systemaattisesti oikein pitkän aikaa, muuten se ei olisi mahdollista - edes tällä alalla.
joo, mun kuutisen vuotta aspahommissa ei tosiaan olleet myyntityötä, vaan ihan sitä perinteistä aspaa jonkun yrityksen ja työnantajan edustajana siinä asiakasrajapinnassa. sanoisin siihen verrattuna olennaisimmaksi eroksi seksialassa stubbilaisittain kolme pointtia:
1) asiakkaat eivät tosiaan ota muhun yhteyttä koska heidän on pakko, minkä takia mun ei tarvitse palvella hymyssä suin ja asiallisesti myös niitä ihmisiä jotka eivät haluaisi ottaa muhun yhteyttä ja siksi toimivat asiakaspalvelutilanteessa kertakaikkisen vittumaisesti,
2) mun ei tarvitse enää ylipäätään palvella niitä ihmisiä jotka syystä tai toisesta käyttäytyy mua kohtaan vittumaisesti, toisin kuin perinteisessä asiakaspalvelussa on lähes kategorisesti pakko
3) ja asiakaspalvelutyön olosuhteet ovat oikeasti kerrankin riittävän hyvät, eikä vähiten palkan takia, että asiakaskohtaamiset haluaa aidosti myös hoitaa hyvin.
valitettavan monesti nimittäin työnantaja tuppaa odottamaan että asiakaspalvelutilanne hoidetaan mielinkielin ja loppuun asti miellyttävästi vaikkapa sellaisessakin tilanteessa jossa asiakas on soittanut ajanvarausnumeroon koska myymälässä on hänen mielestään liikaa jonoa, vain haukkuakseen sut sekä myymälän henkilökunnan tyhmiksi ämmiksi (tämä on ikävä kyllä tositarina). muistelen myös edelleen lämmöllä yhtä entistä työpaikkaa missä ravintola oli saanut negatiivista asiakaspalautetta kuinka oli rauhatonta ruokailla, koska tarjoilija oli vaikuttanut niin kiireiseltä.

joo tästä ei nyt pitänyt tulla aspatrauma-avautumista mutta niin näköjään kuitenkin kävi. kiitos jeesus seksinmyynnistä, niin minäkin olen päässyt pois niistä hommista