Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Transfobia  (Luettu 34620 kertaa)

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Transfobia
« : Maaliskuu 31, 2020, 10:19:03 »
Muistelin, että kun olin SO:lla, niin osallistuin suunnilleen tällaiseen keskusteluun. Harmillista, että keskustelu katosi siinä samassa kun harmillisesti SO katosi. Mutta onneksi aina voi aloittaa uuden langan nyt kun tämä Saittikin on pystyssä. :-*

Olen seurannut jonkin verran keskustelua transosiossa ja haluaisinkin nyt kysyä niiltä, joilla jonkinlainen kammo asiaa kohtaan on olemassa. Miksi on näin, miksi jotkut edelleen kantavat transfobiaa eli suomeksi sanottuna jonkinlaista kammoa transtaustaisia ihmisiä kohtaan? Johtuuko se mahdollisesti asioiden sisäistämisen ymmärtämättömyydestä, eli että ei joko ymmärretä tai haluta ymmärtää laajemmin näkökulmaa naisista eli siitä, että transtaustaisetkin naiset ovat naisia siinä missä muutkin? Ja ovatko ymmärtämättömyyden syyt jo itsessään syvemmällä? Kenties kyvyttömyydessä asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää miltä toisista ihmisistä tuntuu? Voisivatko jotkut foobikot oman henkilöhistoriansa, käsittelemättömien traumojensa sekä aiempien erilaisten persoonallisuus- ja identiteettitasolla tapahtuneiden kriisiensä takia olla katkeroituneita ja siten haluttomia ymmärtämään muiden maailmankuvaa, koska omassa maailmankuvassa jokin on joskus järkkynyt?

Kenties oma arvomaailma ja tietopohja ei ole ollut foobikon omassa lapsuudessa nyt aivan samanlainen kuin mitä tänä päivänä monilla muilla jo kasvuikäisestä lähtien eivätkä kenties kasvuolosuhteetkaan olleet kaikille joskus aiemmin niin mieluisat kuin mitä nykyään täällä Pohjolassa osataan järjestää, mutta pohdin tässä juuri, että miksi pitää kantaa päänsisäisiä defenssejä edelleenkin, vaikka tietopohjaa asioille olisi ihan toisella tavalla kuin joskus ennen vanhaan. Niin ja empiriaakin on mahdollista hankkia tänä päivänä eli olisi nykyään jo maksullistenkin transtaustaisten neitosten kanssa hyvät mahdollisuudet kohdata se oma päänsisäinen kammo ja miellyttävän kokemuksen siivittämänä huomata, että ei tämä ehkä niin kamalaa kokemuksen tasolla ollutkaan, kun uskaltautuu avaamaan silmänsä ja lähtemään ulos ihmisten ilmoille. 8)

Tänä päivänä yllättävän monella transtaustaisella naisella on, kiitos kehittyneiden valmiuksien kropankorjauksessa, ulkoinen olemus samaa tasoa kuin mitä cisnaisillakin. Ja osaavathan ne transtaustaiset naisetkin asiansa ynnä muut tyttöystäväkokemuksensa, suikkarinsa ja asentonsa tuolla palveluita tarjotessaan kaiketi ihan yhtä näppärästi kuin mitä cisnaisetkin, joten miksi tuomita ja miksei voisi antaa mennä vaan, jos siinä kokemuksessa ei välttämättä kuitenkaan mitään häviä...  ;)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 10:25:18 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Vieras0140

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1135
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Transfobia
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2020, 10:35:02 »
Suosittelen sua lukemaan tällaisen kirjan: A Billion Wicked Thoughts: What the Internet Tells Us about Sexual Relationships. Siinä on tämä(kin) asia hyvin selitetty. Transfoobikoilta tuskin tulet mitään järkevää vastausta saamaan. Ehkä se tieto siitä, että osalla ihmisistä vain on rajalliset mahdollisuudet ymmärrykseen ja muuttumiseen, myös edes vähän tuo lohtua..?

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2020, 11:05:24 »
Suosittelen sua lukemaan tällaisen kirjan: A Billion Wicked Thoughts: What the Internet Tells Us about Sexual Relationships. Siinä on tämä(kin) asia hyvin selitetty. Transfoobikoilta tuskin tulet mitään järkevää vastausta saamaan. Ehkä se tieto siitä, että osalla ihmisistä vain on rajalliset mahdollisuudet ymmärrykseen ja muuttumiseen, myös edes vähän tuo lohtua..?

Voin perehtyä mainitsemaasi kirjaan omalla ajallani, ja kuitenkin samaan aikaan pohdin, että entäs jos en haluakaan lohtua ainoastaan yhden tietolähteen näkökulman kautta. Ihmisen psykologiasta kiinnostuneena ihmissieluna jaksan uskoa siihenkin mahdollisuuteen, että jotkut ihmiset voivat sinnikkäistä vastalauseista huolimattakin aikaisemmalta arvomaailmaltaan muuttua, kun siis elämässä itse kullakin voi sattua jokin todella silmiäavaava tapahtuma tai kokemus, joka yhtäkkiä muuttaakin kaiken, ja aiemmin kammoisesti, korostetun kriittisesti, kyseenalaistavasti ja tuomitsevasti suhtautuneesta foobikkoihmisestä tuleekin parhaimmillaan sen jonkin herättävän tilanteen jälkeen avoimempi, terveen uteliaisempi ja vastaanottavaisempi uusille näkemyksille. :)

Tiedän, että maailmassa elää ihmisiä, jotka ovat omien arvomaailmojensa takia myöhemmin elämässään saaneet yhtäkkiä tai pikkuhiljaa jostakin muutoksen siemenen, ja näin muutos omassa ajattelussa on voinut tapahtua sellaisillakin, joita varmasti alun perin elämässään kauan aikaa pidettiin ns. toivottomina tapauksina asenteellisuuden ja uskomusjärjestelmänsä suhteen. Se, että tällaisia ihmisiä on olemassa, joilla tuollainen muutos maailmankatsomuksessa on tapahtunut, tuo varsinkin minulle lohtua ja juuri siksi on mielestäni vaikuttavaa ja perusteltua, että tällaisia keskusteluja voi suositummilla nettifoorumeilla käydä enkä siksi välitä oikeastaan ollenkaan siitä, tuleeko vastauksiini pelkästään järkeviä kommentteja vai ei, sillä tällaista keskustelua mielestäni saa ja pitääkin käydä, jotta olisi edes vähän paremmat edellytyksen hedelmät saada kollektiivisempaa muutosta ymmärryksessä aikaan. :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 11:08:21 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Vieras0076

  • Full Member
  • Viestejä: 494
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2020, 11:10:48 »

Olen seurannut jonkin verran keskustelua transosiossa ja haluaisinkin nyt kysyä niiltä, joilla jonkinlainen kammo asiaa kohtaan on olemassa. Miksi on näin, miksi jotkut edelleen kantavat transfobiaa...

Heteromiehenä koen asian niin, transnainen minulle seksuaalisessa mielessä mies.

Transosio tällä saitilla ei ole siis ollut aktiivisessa seurannassa, se mitä sivusilmällä olen huomannut on se kun aloittaja on yrittänyt perustella sitä, että post-op transnaisten ei tarvitse kertoa muutoksestaan asiakkaille, toisin sanoen voi vapaasti kusettaa asiakasta muutaman euron takia.

Toisessa keskustelussa joku innostunut sonni olisi ollut kiinnostunut pre-op transnaisesta ja sekään ei aloittajalle käynyt.

Onkohan tässä nyt kuitenkin niin, että aloittajan oma maailmakuva on niin ahdas, että mitkään muut mielipiteet ei siihen mahdu?

Poissa Vieras0043

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1619
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #4 : Maaliskuu 31, 2020, 11:12:30 »


Tänä päivänä yllättävän monella transtaustaisella naisella on, kiitos kehittyneiden valmiuksien kropankorjauksessa
Jo pitkään jatkuneen priorisoinnin aikana tällaiset "korjaukset" pitäisi heivata täydellisesti ja lopullisesti. Kaikki omaan piikkiin eikä senttiäkään veronmaksajien rahaa tule näihin käyttää.


Poissa Vieras0424

  • Full Member
  • Viestejä: 195
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2020, 11:19:22 »
Olenko minäkin transfoobikko, kun en näe transnaista kuitenkaan ”oikeana” naisena? Hän ei ole syntynyt fyysisesti naiseksi, eikä esim. pysty synnyttämään - vai oliko tämäkin jo lääketieteen avulla muutettu.. - nyt joku varmaan tarttuu siihen, ettei kaikki naisetkaan pysty synnyttämään, joten pitääköhän tähän tarkentaa ettei se synnyttäminen ole määritelmä naiseudelle, yritin tähän tuoda esiin yleisiä biologisia ominaisuuksia.

Sama pätee myös toisinpäin sukupuolten suhteen eli ymmärrän miesten kommentit, sillä itsekin viehätyn seksuaalisesti vain mieheksi syntyneistä. Enkä viehättyisi, jos mies olisi esim. käynyt vaikka jossain peniksen pidennysoperaatiossa.

Minkäänlaisesta fobiasta tässä mielestäni ei ole kysymys, vaan tulkintojen erosta. Uskon ja ymmärrän täysin, että henkilö voi fysiikastaan huolimatta voi tuntea itsensä henkisesti 100% naiseksi/mieheksi/mitänäitänykyäänonkaan.

Poissa Hottis puuma

  • Abuela
  • Sr. Member
  • Viestejä: 1281
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transfobia
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2020, 11:20:24 »
Mun mielestä pahinta mitä voi tehdä, on alkaa leikkimään ihmismielen asiantuntijaa ja analysoimaan muiden mielenterveyttä. Jätettäisiinkö se homma mieluummin laillistetuille alan koulutuksen omaaville?

En hyväksy kenenkään seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilaisen, transsukupuolisen dissaamista, mutta kaikenlainen ajatusten ja tuntemusten spekulointi että ylitulkitseminen ilman alan koulutusta ja työkokemusta tökkii aika lailla. Muuten kyllä erinomainen keskustelunavaus.
Kullitieteen maisteri

-Death smiles at us all.
All we can do is smile back.

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2020, 11:40:24 »

Olen seurannut jonkin verran keskustelua transosiossa ja haluaisinkin nyt kysyä niiltä, joilla jonkinlainen kammo asiaa kohtaan on olemassa. Miksi on näin, miksi jotkut edelleen kantavat transfobiaa...

Heteromiehenä koen asian niin, transnainen minulle seksuaalisessa mielessä mies.

Transosio tällä saitilla ei ole siis ollut aktiivisessa seurannassa, se mitä sivusilmällä olen huomannut on se kun aloittaja on yrittänyt perustella sitä, että post-op transnaisten ei tarvitse kertoa muutoksestaan asiakkaille, toisin sanoen voi vapaasti kusettaa asiakasta muutaman euron takia.

Toisessa keskustelussa joku innostunut sonni olisi ollut kiinnostunut pre-op transnaisesta ja sekään ei aloittajalle käynyt.

Onkohan tässä nyt kuitenkin niin, että aloittajan oma maailmakuva on niin ahdas, että mitkään muut mielipiteet ei siihen mahdu?

Jos maailmankuvani olisi niin ahdas kuin mitä kuvailet, tuskin välttämättä olisin tällaista keskusteluaihetta avannut. Tulkintasi, että transtaustasta kertomatta jättäminen asiakkaalle on kusetusta, on sinun oma tulkintasi eikä välttämättä edusta yleisintä käsitystä, jos galluppi tehtäisiin lukuisilla ihmisillä sen lisäksi kuin mitä ihmisiä on näissä keskusteluissaan omaa kantaansa maininnut. Ja lisäksi tuo on myös oma tulkintasi, että minulle ei sopisi sellainen asia, että joku on kiinnostunut meistä pre-op -vaiheessa olevista transtaustaisista naisista. Ajatushan oli siinä, että pre op -keskustelun aloittaja voi silmäillä aihettaan silmiäavaavammin, kuten hän myönsikin keskustelun edetessä omin sanoin. Mitä taas tulee heterouteen, niin luonani on käynyt sellaisia ihmisiä, jotka ovat sanoneet olevansa heteroita ja etteivät pystyisi kiihottumaan ja sopimaan tapaamista sellaisen tapauksen kanssa, joka olisi mies ja jossa ilmenisi maskuliinisia piirteitä. Sinulla saa olla oikeus näkemykseesi ja minulla myös vapaus ilmaista keskustelunmuotoisesti itseäni tällä forkalla. Reilu peli, eikös vain? ;)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 11:42:16 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2020, 11:52:11 »
Olenko minäkin transfoobikko, kun en näe transnaista kuitenkaan ”oikeana” naisena? Hän ei ole syntynyt fyysisesti naiseksi, eikä esim. pysty synnyttämään - vai oliko tämäkin jo lääketieteen avulla muutettu.. - nyt joku varmaan tarttuu siihen, ettei kaikki naisetkaan pysty synnyttämään, joten pitääköhän tähän tarkentaa ettei se synnyttäminen ole määritelmä naiseudelle, yritin tähän tuoda esiin yleisiä biologisia ominaisuuksia.

Sama pätee myös toisinpäin sukupuolten suhteen eli ymmärrän miesten kommentit, sillä itsekin viehätyn seksuaalisesti vain mieheksi syntyneistä. Enkä viehättyisi, jos mies olisi esim. käynyt vaikka jossain peniksen pidennysoperaatiossa.

Minkäänlaisesta fobiasta tässä mielestäni ei ole kysymys, vaan tulkintojen erosta. Uskon ja ymmärrän täysin, että henkilö voi fysiikastaan huolimatta voi tuntea itsensä henkisesti 100% naiseksi/mieheksi/mitänäitänykyäänonkaan.

Sinulla on tulkintasi oikeasta naisesta. Minä taas voin yhtä lailla käsitteellisesti sanoa, että transnaiset ovat oikeita naisia. Voidaan ajatella, että he eivät ole syntyneet miehiksi, vaan miehen kehoon. Tämä taas antaa mahdollisuuden huomata, että transnaiset ovat naisia siinä missä muutkin, ja oikeastaan ovat olleet naisia jo syntymästä lähtien, huolimatta siitä että syntymäkeho on ollut toisenlaisessa muodossa kuin mitä nykyinen.

Jos halutaan käyttää termejä ei-transtaustaisesta naisesta, on siihen olemassa käsite cisnainen. Jos taas puhutaan transtaustaisesta naisesta, on siihenkin olemassa käsite nimeltä transnainen. Usein tuollaisia etuliitteitä ei edes tarvita, mutta jos nyt tässä keskustelussa halutaan viitata sinun määritelmääsi "oikeasta naisesta", niin hait ilmeisesti sanavarastostasi käsitettä cisnainen, mutta sitä ei sinulla ollut vielä siellä, et ole ollut ehkä tietoinen tai ehkä et halua käyttääkään koko sanaa eikä se sinällään minulle periaatteessa edes ihmeemmin kuulu.

Ja mitä tulee fysiikkaan, niin se taas on korjattavissa, jos sukupuoli-identiteetti ei vastaa syntymässä saatua fysiikkaa. Usein vieläpä cisnaisia vastaavalle tasolle siten, että eroja transnaisten ja cisnaisten välillä tuskin huomaa.

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #9 : Maaliskuu 31, 2020, 12:07:26 »
Mun mielestä pahinta mitä voi tehdä, on alkaa leikkimään ihmismielen asiantuntijaa ja analysoimaan muiden mielenterveyttä. Jätettäisiinkö se homma mieluummin laillistetuille alan koulutuksen omaaville?

En hyväksy kenenkään seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilaisen, transsukupuolisen dissaamista, mutta kaikenlainen ajatusten ja tuntemusten spekulointi että ylitulkitseminen ilman alan koulutusta ja työkokemusta tökkii aika lailla. Muuten kyllä erinomainen keskustelunavaus.

Seksuaalinen suuntautuminen ja transsukupuolisuus ovat eri asioita. Transsukupuolisuus viittaa ihmisen oman sukupuoli-identiteetin ja syntymässä saadun kehon väliseen ristiriitaan, kun taas seksuaalinen suuntautuminen viittaa siihen, minkä sukupuolen/sukupuolien edustajista joku henkilö on kiinnostunut. Tämän täsmennyksen lisäsin tähän väliin vain sen takia, koska jäi kuitenkin hieman epäselväksi, sekoititko kaksi asiakokonaisuutta keskenään vai kirjoititko kommentissasi sanasi tarkoittamaan molempia aihekokonaisuuksia erikseen eli sekä seksuaaliselta suuntautumiselta erilaisia ihmisiä kuin myös transsukupuolisia, joiden dissaamista et sanojesi mukaan hyväksy.

Ja tämä psykologisen alan koulutus kiinnostaa minua tosissaan, siksi lähdenkin sitä opiskelemaan. En kuitenkaan halua lähteä ylitulkitsemaan ja -spekuloimaan asioita tekeytyen kouluttautuneeksi alan ammattilaiseksi, vaan edelleenkin haluan käydä rakentavaa keskustelua, koska aihe on mielestäni kiintoisa ja järkevääkin käydä omasta mielestäni tänäkin päivänä, ja pahoittelut, jos sanojeni takia olet jotenkin saanut erilaisen käsityksen kuin mitä olen halunnut tällä keskustelullani antaa ymmärtää.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 12:10:25 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Transfobia
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2020, 12:16:52 »
Minä en enää edes tiedä, mitä transfobia on. Joskus olisin sanonut, että minusta ei mitenkään saa transfoobikkoa, koska

1. minua ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä sukupuolta toiset ihmiset ovat ja kokevat olevansa, ja
2. minusta kaikki sukupuolikokemukset ovat yhtä todellisia ja arvostuksen ansaitsevia.

Mutta olen joutunut aika monta kertaa kuulemaan punapäistä rääkymistä siitä, että olen transfoobikko ja vihaan transihmisiä ja haluan kiduttaa ja murhata kaikki maailman transihmiset. Tämä maaninen rääkyminen on joka kerta ollut seurausta joko siitä, että olen ollut transhenkilön kanssa eri mieltä jostain asiasta, tai olen esittänyt transsukupuolisuudesta jonkin kysymyksen, johon en ole tiennyt itse vastausta.

Joten ilmeisesti minä sitten olen transfoobikko. Jos joku tietää, miten voi lakata olemasta transfoobikko, niin otan auliisti neuvoja vastaan.

Minun sydämeeni sattuu niiden transihmisten puolesta, jotka oikeasti vain haluavat saada sukupuolensa korjattua ja sitten elää normaalia elämää. Tiedän, että enemmistö transihmisistä on tätä väkeä, ja olen jopa tavannut muutaman tällaisen henkilön. Tai siis olen varmasti tavannut moniakin tällaisia henkilöitä, mutta se siinä juuri on ongelmana, että he eivät pidä sukupuolitaustastaan mitään ääntä, jolloin toiset heidän ympärillään eivät saa tietää heidän olevan transihmisiä.

Seksinmyynnissä on tietysti eri tilanne, kun täällä sukupuolella ja sukupuolitaustalla on niin suuri merkitys, mutta siviilielämässä mielipiteet transväestä vääristyvät helposti, kun järkevät transihmiset ovat hiljaa ja maaniset öyhöttäjät mainostavat joka tuutissa olevansa trans ja levittävät ympärilleen aivan silmitöntä vihaa kaikkia niitä kohtaan, joilla on tyyliin eri lempiväri. Minulle tekee siviilielämässä tosi pahaa katsoa vierestä, miten vain muutama henkilö saa tällä tavalla pilattua koko yhteisön maineen lähipiirinsä silmissä. Juuri vähän aikaa sitten jouduin kuulemaan, miten nuori äiti sanoi "olevansa täysin epäonnistunut kasvattajana, jos hänen poikansa alkaisi joskus pukeutua naisten vaatteisiin niin kuin se hänen hullu serkkunsa Pertti-Pirkko, joka alkoi paiskoa lautasia rikki ja soitti hätänumeroon meneillään olevasta viharikoksesta, kun häneltä kysyttiin, että mistä voi tietää olevansa trans".

Minusta se on sitä oikeaa transfobiaa, että äiti sanoo olevansa epäonnistunut kasvattaja jos hänen poikansa pukeutuisi naisten vaatteisiin. Ja olen hyvin surullinen siitä, että tällainen ajattelutapa on tälle ihmiselle päässyt syntymään.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 12:20:38 kirjoittanut Kuningatar Perse »
Eläkkeellä.

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2020, 12:17:07 »


Tänä päivänä yllättävän monella transtaustaisella naisella on, kiitos kehittyneiden valmiuksien kropankorjauksessa
Jo pitkään jatkuneen priorisoinnin aikana tällaiset "korjaukset" pitäisi heivata täydellisesti ja lopullisesti. Kaikki omaan piikkiin eikä senttiäkään veronmaksajien rahaa tule näihin käyttää.

Olen itsekin sitä mieltä, että täällä sääntö-Suomessa puuttuu vielä yksityinen sektori, jossa koko korjauspaketin tutkimuksineen, hoitoineen ja leikkauksineen voisi omalla rahalla jokainen niin haluava käydä tekemässä. Valitettava tosiasia tälläkin hetkellä kuitenkin se, että täällä Suomessa on vain julkinen puoli, joka hoitaa näitä asioita. Totta kai ulkomaille voi lähteä leikkauksiin yksityisen kautta, mutta miksei täällä Suomessakin sellainen voisi yksityinen sektori olla mahdollista, jos julkinenkin kuitenkin löytyy, olen tätä ihmetellyt.

No omasta näkemyksestäni voi aina halutessaan kiistellä, mutta minulla se on sekä julkisen että yksityisen sektorin olemassaolo näitä asioita varten, eli molempi parempi, jos vaan joskus saataisiin täällä päin toteutumaan... ::)

Poissa Vieras0424

  • Full Member
  • Viestejä: 195
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #12 : Maaliskuu 31, 2020, 12:21:16 »
Heh. Melkoista ylitulkintaa. Minä kun olen tällainen perushetero, jota saattaa joskus tissitkin kiihottaa niin en tosiaan ole perehtynyt muihin cisseihin sun muihin termeihin.

Olen jo lapsesta asti ymmärtänyt, ettei eri seksuaalisissa suuntautumissa ole mitään pahaa eli homotkin on ihan okei. Tuntui kurjalta seurata, kuinka heitä pidettiin sairaina vielä minunkin nuoruudessani. Asiathan ovat kääntyneet parempaan suuntaan seksuaalivähemmistöjen osalta mutta huolestuttavana pidän sitä, että nyt vähemmistöjen osalta alkaa tulvia käännytystä meitä perusheteroita kohtaan - että pitäisi löytää itsestään se sisäinen lesbo ja ymmärtää että voi kiihottua kaikenmaailmanmuunsukupuolisista yms. Minä kyllä ymmärrän ja hyväksyn ne eroavaisuudet, kuten varmasti moni muukin mutta saisimmeko me pääosin perusheterot kuitenkin myös pitää OMAN seksuaalisen itsemääräämisoikeutemme?

Poissa Hottis puuma

  • Abuela
  • Sr. Member
  • Viestejä: 1281
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transfobia
« Vastaus #13 : Maaliskuu 31, 2020, 12:29:38 »
Mun mielestä pahinta mitä voi tehdä, on alkaa leikkimään ihmismielen asiantuntijaa ja analysoimaan muiden mielenterveyttä. Jätettäisiinkö se homma mieluummin laillistetuille alan koulutuksen omaaville?

En hyväksy kenenkään seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilaisen, transsukupuolisen dissaamista, mutta kaikenlainen ajatusten ja tuntemusten spekulointi että ylitulkitseminen ilman alan koulutusta ja työkokemusta tökkii aika lailla. Muuten kyllä erinomainen keskustelunavaus.

Seksuaalinen suuntautuminen ja transsukupuolisuus ovat eri asioita. Transsukupuolisuus viittaa ihmisen oman sukupuoli-identiteetin ja syntymässä saadun kehon väliseen ristiriitaan, kun taas seksuaalinen suuntautuminen viittaa siihen, minkä sukupuolen/sukupuolien edustajista joku henkilö on kiinnostunut.

Hieman malttia toivoisin myös kirjoitusten lukemisessa ja tulkinnassa..

Tiedän että kysymys on eri asioista. Kirjoitin muuten opistolla pitkähkön tekstin aiheesta jo yli vuosi sitten.
Kullitieteen maisteri

-Death smiles at us all.
All we can do is smile back.

Poissa Rahamies

  • Banned
  • Full Member
  • Viestejä: 104
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2020, 12:35:01 »
Seksikumppaneita valikoidessa ei ole mitään kiellettyjä syrjintäperusteita. En harrasta seksiä iäkkäiden, ylipainoisten, mustaihoisten, rumien tms. naisten kanssa, joten mikä helvetin moraalinen velvoitus minulla olisi kiinnostua transgendereista? Aivan yhtä turhaa olisi selittää, että seksi iäkkään naisen pitäisi olla teoriassa yhtä hyvää kuin nuoren naisen kanssa.

Luonto on perin epätasa-arvoisesti jakanut ulkoisia avuja naisille. Vain pieni osa naisista, eli nuoret ja kauniit, voivat saada huipputuloja eskorttina. Eli pienelle osalle naisia minäkään mitään maksan seksistä.

Transgendereillä menee tuo seksuaalinen viehätysvoima negatiiviseksi (minusta), eli en harrastaisi transin kanssa seksiä vaikka maksettais.

Poissa Vieras0043

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1619
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #15 : Maaliskuu 31, 2020, 12:36:52 »
Täytyi oikein kuukeloida mikä on cis-nainen. Siis tämä henkilö on ihminen jota vaan ennen kutsuttiin ihan vaan naiseksi.
Tälläkin termillä yritetään hämärtää naiseuden käsitys ja tehdä hänestäkin jotenkin vinksahtanut päästään.

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Transfobia
« Vastaus #16 : Maaliskuu 31, 2020, 12:49:37 »
Heh. Melkoista ylitulkintaa. Minä kun olen tällainen perushetero, jota saattaa joskus tissitkin kiihottaa niin en tosiaan ole perehtynyt muihin cisseihin sun muihin termeihin.

Olen jo lapsesta asti ymmärtänyt, ettei eri seksuaalisissa suuntautumissa ole mitään pahaa eli homotkin on ihan okei. Tuntui kurjalta seurata, kuinka heitä pidettiin sairaina vielä minunkin nuoruudessani. Asiathan ovat kääntyneet parempaan suuntaan seksuaalivähemmistöjen osalta mutta huolestuttavana pidän sitä, että nyt vähemmistöjen osalta alkaa tulvia käännytystä meitä perusheteroita kohtaan - että pitäisi löytää itsestään se sisäinen lesbo ja ymmärtää että voi kiihottua kaikenmaailmanmuunsukupuolisista yms. Minä kyllä ymmärrän ja hyväksyn ne eroavaisuudet, kuten varmasti moni muukin mutta saisimmeko me pääosin perusheterot kuitenkin myös pitää OMAN seksuaalisen itsemääräämisoikeutemme?

Saatte. :)

Tosin on muitakin ihan perusheteroita kuin vain cis-normatiivisesti asiaan suhtautuvat heterot. Minä tuskin haluan käännyttää ketään ja oman käsitykseni mukaan hetero voi olla hetero vielä senkin jälkeen, kun hän on tavannut transtaustaisen naisen tai jopa seurustellutkin hänenlaisen kanssa. Minun luonani on käynyt lukuisia perusheteroita ilman sen kummempia käännytyksiä - he ovat tehneet sen päätöksen tavata omasta vapaasta tahdostaan. Ja eikös meillä kaikilla ole se oma vapaa tahto voida päättää kokea jotakin nykyisen maailmankatsomuksen ulkopuolella olevaa tai olla kokematta? ;)

No varmaankin juuri tuo, että erilaisia ihmisiä pidettiin joskus sairaana, on varmasti vaikuttanut siihen, että jotkut tänäkin päivänä pitävät erilaisuutta sairautena, vaikkakaan näin ei välttämättä tarvitse olla vaan asioihin voi suhtautua luonnollisemminkin ja ilman mitään defenssinomaisia hylkimisreaktioita, jos joku sellaiseen kykenee tai jos sellaista kykenemistä omalla kohdalla haluaa edistää.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2020, 12:53:03 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transfobia
« Vastaus #17 : Maaliskuu 31, 2020, 12:50:43 »
Mulla on oma seksuaalinen suuntautumiseni, se ei tarkoita että jotenkin fobioisin tai kammoaisin muita. Se ei myöskään tarkoita mitään ”asioiden sisäistämisen ymmärtämättömyyttä”. Ehkä.  En ihan ymmärrä mitä ap tuolla ajaa takaa. Ihminen tuntee seksuaalista halua johonkin tai ei tunne.

Ap varmaan haluaa hyväksyntää ja tuntea itseään halutuksi. Se on ihan ymmärrettävää. Sitä ei kuitenkaan saavuteta provoiluilla tai syyllistämisellä.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Vieras0076

  • Full Member
  • Viestejä: 494
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #18 : Maaliskuu 31, 2020, 12:52:44 »

Jos maailmankuvani olisi niin ahdas kuin mitä kuvailet, tuskin välttämättä olisin tällaista keskusteluaihetta avannut. Tulkintasi, että transtaustasta kertomatta jättäminen asiakkaalle on kusetusta, on sinun oma tulkintasi eikä välttämättä edusta yleisintä käsitystä, jos galluppi tehtäisiin lukuisilla ihmisillä sen lisäksi kuin mitä ihmisiä on näissä keskusteluissaan omaa kantaansa maininnut. Ja lisäksi tuo on myös oma tulkintasi, että minulle ei sopisi sellainen asia, että joku on kiinnostunut meistä pre-op -vaiheessa olevista transtaustaisista naisista. Ajatushan oli siinä, että pre op -keskustelun aloittaja voi silmäillä aihettaan silmiäavaavammin, kuten hän myönsikin keskustelun edetessä omin sanoin. Mitä taas tulee heterouteen, niin luonani on käynyt sellaisia ihmisiä, jotka ovat sanoneet olevansa heteroita ja etteivät pystyisi kiihottumaan ja sopimaan tapaamista sellaisen tapauksen kanssa, joka olisi mies ja jossa ilmenisi maskuliinisia piirteitä. Sinulla saa olla oikeus näkemykseesi ja minulla myös vapaus ilmaista keskustelunmuotoisesti itseäni tällä forkalla. Reilu peli, eikös vain? ;)

Innostunut Sonni taisi ilmaista oman fantasiansa, josta tuli heti kiukkuista noottia. Jos mies sanoo pitävänsä iso rintaisista naisista tuleeko siihen ketjuun täällä pienirintaisten naisten kiukkuisia kommentteja?
Taisi sonni perääntyä siksi ettei jaksanut sitä jankkausta jonka joka ikiseen ketjuun tuot johon osallistut.

Post op transnaisen taustan kertomatta jättäminen on mielestäni huijaus ja voit aiheesta laittaa gallupin pystyyn jos haluat, oli lopputulos mikä tahansa se ei huijausta miksikään muuta. Luulen kyllä, että saatat yllättyä lopputuloksesta jos oletat, että se tukisi kantaasi.

Poissa Vieras0164

  • Full Member
  • Viestejä: 284
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transfobia
« Vastaus #19 : Maaliskuu 31, 2020, 12:56:24 »
En tunnustaudu transfoobikoksi fobian sanakirjamerkityksessä: en kiipeile seinille trans-oletetun läsnäolosta tai vaida istumaan bussin toiseen päähän. Jossain syvällä sisimmässäni kyllä tunnistan jonkinlaisen lievän ahdistuksen kohdatessani rajoja rikkovan ilmiön jota en täysin ymmärrä. Tämä sama ahdistus kyllä muistuttaa olemassaolostaan helposti minkä tahansa omasta viiteryhmästäni eroavasta kohtaamisesta, etenkin kun se tapahtuu negatiivisissa merkeissä. Tällöin olen huomannut että hyvin helposti alan ajattelemaan ihmisiä heidän edustamiensa oletettujen viiteryhmien stereotyyppisten ominaisuuksien kautta. Onneksi tietoinen mieli toimii tässä kuitenkin suodattimena ennenkuin sanon mitään typerää.

Myönnän että kokemukseni transnaisista ja -miehistä ovat vähäiset, lähes olemattomat. Tiettävästi en ole tavannut kuin yhden transnaisen elämässäni erään harrastuksen tiimoilta. 

Mitä (maksu)seksiin tulee, niin suhtaudun tässä suhteessa asiaan enemmän "ihmiseltä ihmiselle"-periaatteeseen. Joten sitä mitä joku on joskus ollut, tulee ehkä olemaan tai saattaa jossain toisessa rinnakkaistodellisuudessa olla parhaillaankin, ei vaikuta omalla kohdallani millään tavalla. Kysehän on kuitenkin aina jonkunlaisen fantasian toteutumisesta.

Tämähän on tietysti kaikki vain keski-ikäisen ja -luokkaisen valkoisen heteromiehen ajattelua, joten se kannattaa myös lukea sellaisena.