Keskustelua paikkakunnittain > Helsinki/pääkaupunkiseutu

Annika ja Milena maisemissa

<< < (3/3)

HarryPotter:
^ dilemma on lienee siinä, että herrasmies ei ole ollenkaan sama asia kaikille ja ensin se pitäisi määrittää hyvin(kin) yksiselitteisesti  :whipping: ja tuskin se onnistuu. Se mikä on toiselle aivotuksissa herrasmies ei sitä varmastikaan ole toisille.

Itse voin hyvin käyttää herrasmies -sanaa, varsinkin sitä kysyttäessä ("gentleman") - enkä näe siinä mitään ongelmaa. Se, että olenko "herrasmiesmies" kaikkien mielestä on sitten ihan toinen juttu - varmastikaan en ole. Enkä myöskään usko väitteeseen, että asiakas joka itseään väittää - on vähiten herrasmies. Täysin tuulesta temmattua dataa taaskin, mutta kaipa sekin jollekin voi pitää paikkansa.

Ja joo, mielummin sanaa hyviä asiakkaita kuin helppoja asiakkaita. Helppo asiakkaasta voi hyvinkin saada ihan väärän kuva.
Itse ainakin haluan mielummin olla hyvä asiakas kuin helppo asiakas. Vaikka toki ymmärrän pointin.

intohimo:
Sanoin "tässä kontekstissa". Se on eri asia kuin normaali tapasivistysmaailma.

Entto:

--- Lainaus käyttäjältä: mattssonni - Kesäkuu 22, 2025, 18:13:42 ---

helppo ja kitisemätön asiakas on eri asia kuin herrasmies. Siteeraan vielä kerran itseäni:

1) herrasmies ei koskaan väitä olevansa herrasmies. Jos mies on herrasmies, se ilmenee muutenkin ja jos ei ilmene, se ei siitä parane itse itseään herrasmieheksi kutsumalla. Herrasmies on niin kuin englanniksi sanotaan "understated". Jos itse itseään nimittelee herrasmieheksi "kyllä viesti menee perille" mutta se viesti on päinvastainen - myös tässä lajissa kuten Terttumarica vahvisti:

--- Lainaus käyttäjältä: Terttumarica - Kesäkuu 20, 2025, 20:41:39 ---Vuosien kokemusten perusteella sanon; se asiakas joka itseään väittää herrasmieheksi, on sitä kaikkein vähiten. Ja turrenkin osalta se on täällä saitilla jo todistettu moneen kertaan.

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus päättyy ---

Hitto, olen tehnyt siis kardinaalimunauksen kun olen esitellyt itseni herrasmieheksi.

mattssonni:

--- Lainaus käyttäjältä: intohimo - Kesäkuu 22, 2025, 19:00:14 ---Sanoin "tässä kontekstissa". Se on eri asia kuin normaali tapasivistysmaailma.

--- Lainaus päättyy ---
Missään kontekstissa herrasmies ei koskaan itse väitä olevansa herrasmies. Ja jos luit terttumarican kommentin niin aivan erityisesti tämän lajin kontekstissa itsensä nimittäminen herrasmieheksi välittää täysin päinvastaisen viestin.

Missä tahansa kontekstissa jos olet herrasmies, muut huomaavat sen itse, ja jos eivät huomaa, asia ei muuksi muutu (tai muuttuu huonommaksi), vaikka sen itse sanoisi. Herrasmiehisyys on muiden kokemusta sinusta, ei omaa kokemusta itsestäsi. Ihan sama missä kontekstissa ollaan.

No, täytyy kyllä myöntää, että juuri tämän lajin kontekstissa herrasmies tarkoittaa useimmiten täysin päinvastaista kuin sen merkitys muualla on. Esim. Gentlemans Clubien sisältä on huomattavasti harvinaisempaa löytää herrasmiehiä kuin niiden ulkopuolelta.

--- Lainaus käyttäjältä: Entto - Kesäkuu 22, 2025, 19:10:01 ---Hitto, olen tehnyt siis kardinaalimunauksen kun olen esitellyt itseni herrasmieheksi.

--- Lainaus päättyy ---
Mutta sinun kohdalla Entto se ei ole haitannut (se on ollut vain tarpeetonta), koska tavoistasi sinut tunnistetaan herrasmieheksi ja täällä saitilla sellaisena myös tunnetaan. Mutta ei siksi, että sanot sellainen olevasi vaan siksi, miten täällä saitilla esiinnyt.

Gynther:
Pakko lisätä tähän Herrasmies vs. Ei-Herrasmies juttuun, ett, jos mies on oikeesti näyttelemättä sisältä, tavoiltaan ja toimintamalliltaan se Herrasmies, niin ei se Herrasmiesmäisyys poistu mihinkään, vaikka hän ladylle ruokakasseineen pitää portaikon ovea auki ja tokaisee, ett "tää on Herrasmiehen velvollisuus".

Ei ne sanomiset muutenkaan tässä maailmassa niin merkittäviä oo. Teot määrittää ihmistä äärettömän paljon enemmän. Tai ne tekemättä jättämiset.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta