Osa 1
Heinäkuun paahteisen kuuma ilma seisoi tukahduttavana ja tuulettomana kun nainen asteli hiekkatietä pitkin kohti valkoisena hohtavaa kivikirkkoa. Henkäyksen kevyen vaalean mekon helma tarttui hikisiin reisiin ja nutturasta pudonnut hiuskiehkura liimaantui niskaan.
Naisen korot kopahtivat kun hän astui aikojen saatossa sileäksi kuluneita portaita pitkin ja veti auki raskaan puuoven. Viileä ilma paksujen kiviseinien sisällä tuntui helpottavalta, vaikka se ei ollutkaan raikasta, ja hetken nainen vain nautti hämärästä ja leyhytti kädellään viileää ilmaa kasvoilleen. Ilma tuoksui hieman suitsukkeilta, raskaalta ja ikivanhalta.
Isä Johannes oli juuri laskemassa virsikirjoja kun ovi kävi, ja hän näki kuinka valo siivilöityi avonaisesta ovesta hämärään astuvan naisen ohuen mekon läpi paljastaen hänen siluettinsa ja hän tunsi kielletyn värähdyksen. Nainen seisoi hetken paikoillaan kuin totutellen hämärään, ennen kuin käveli kohti rippituolia.
Rippituolin ovella nainen laski huivin harteiltaan, hitaasti aivan kuin haluaisi näyttää jotakin, ja pappi yritti olla katsomatta hänen paljaita olkapäitään, tai syvästä kaula-aukosta paljastuvaa näkyä. Naisella oli kaulassaan hopeinen ketju, joka oli liian pitkä pienelle ristille joka siinä riippui, ja veti siten katseen paikkaan johon se ei kuulu.
Nainen avasi rippituolin oven ja astui sisään. Isä Johannes loi katseensa alttaritauluun kuin armoa pyytäen, ja meni sitten omalle paikalleen rippituolin ohuen ritilän toiselle puolelle. Vanha kulunut penkki narahti kun hän istui alas ja hän veti syvään henkeä, valmistautuen tähän koettelemukseen.
"Siunaa minut isä, sillä olen tehnyt syntiä." nainen sanoi hiljaa tutulla, heleällä äänellään.
"Koska viimeksi olet tunnustanut syntisi?" Isä lausui kuten kuuluikin.
Nainen nautti isä Johanneksen tutusta, matalasta ja vahvasta äänestä. Tuo mies oli vain vähän häntä itseään vanhempi, ja niin ihailtavan omistautunut työlleen.
"Viime kuussa, mutta sen jälkeen on tullut uusia... Syntejä"
Hiljaisuus. Isä rykäisi. Ääni jäi kurkkuun. Hän haistoi naisen ohuen hajuveden kevyen kukkaistuoksun.
"Aloita... Siitä minkä tunnet suurimmaksi synniksi"
Nainen hengitti syvään ja alkoi puhua.
"Oli eräs... joka halusi minun pukeutuvan koulutytöksi."
"Teitkö sen tietoisesti ja tarkoituksella?" isä kysyi vaikka tiesi vastuksen.
"Kyllä" nainen vastasi hieman ujosti, mutta arastelematta.
"Jatka toki" isä sai sanottua takellellen.
"Hän torui minua siitä, kuinka tuhma tyttö olin ollut, ja laittoi minut polvelleen niin, että peppuni paljastui lyhyen hameen helman alta." Nainen kertoi hiljaa ja rauhallisesti.
Isä veti hitaasti ja syvään henkeä ja tuijotti tiukasti rippituolin ovessa olevaa ristiä. Hän tunsi miten hänen sykkeensä kohosi.
"Mitä sitten tapahtui?" Isä kysyi tietäen, että hänellä ei ollut mitään perusteita kysyä sellaista. Hengitys tiheni, katse harhaili, ja hänen sormensa puristuivat polviin — tieto siitä, että hänen ei pitäisi päästää ajatuksiaan harhailemaan, teki kaiken entistä kiihottavammaksi. Isä tunsi punastuvansa, onneksi nainen ei näkisi sitä ritilän läpi.
"Hän läimäytti pakaraani. Ensin kerran, sitten toisen." Naisen ääni oli neutraali.
"Ja miltä... se tuntui?" Isä katui noita sanoja sillä sekunnilla kun ne tulivat hänen suustaan, mutta ei mahtanut itselleen mitään.
"Isä, minä taisin nauttia siitä." Nainen sanoi hyvin viattoman sävyyn.
Hiljaisuus. Isä puristi tuolinsa reunoja ja yritti miettiä oliko hän muistanut pestä kahvinkeittimen.
"Kihelmöivä tunne, joka jäi iholleni hänen läimäytyksestään levisi jalkojeni väliin... se oli polttavan kuumaa halua."
Isästä alkoi tuntua siltä, että hänen kauluksensa napit olivat liian kireät. Hän avasi ylimmän napin vaivihkaa, vaikka nainen toki näki hänen kätensä liikkeen. Hän puri huuliaan ja yritti hengittää rauhallisesti nenän kautta.
"Aivan." Isä sai sanotuksi ja hän nyökytteli jäykästi.
"Sitten hän kosketti minua... sinne... ja minä värisin ja vaikersin." nainen kertoi hiljaisella äänellään kuin olisi puhunut säästä.
Isä ei vastannut. Hän ei pystynyt, hän tunsi miten hänen verenpaineensa alkoi kohota, kuuma tunne alkoi kasautua intensiivisesti hänen kehossaan ja hän nielaisi raskaasti.
"Minä todella nautin siitä, isä" Nainen kuiskasi.
Isä hengitti raskaasti ja tuijotti polvillaan nyrkkiin puristuvia käsiään. Hän ei voinut olla ajattelematta sitä miten lähellä naisen polvet olivat, tuon ohuen seinämän takana vain senttien päässä hänen omistaan. Paljaana, vaalean silkin peittäessä hänen reisiään.
"Sen jälkeen hän käski minut selälleni, ja minä levitin reiteni hänelle. Minä... Halusin sitä. Hän kumartui jalkojeni väliin ja... Tiedäthän."