Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
Lifti:
Jos koti ja ruoka pitää ansaita niin menkää räyhäämään mun äiteen tykö. ihan mitään lupia kyselemättä minut tähän maailmaan nussittiin että syytön minä olen.
Pekonen:
--- Lainaus käyttäjältä: palvelunostaja - Huhtikuu 15, 2025, 09:21:59 ---Uskon että tekoälyn ja robotiikan kehityskulussa ei olla enää kovin kaukana siitä, että kaikille voitaisiin tuottaa ruokaa ja vaatteita ilman merkittävää tarvetta ihmistyölle. Jos ei saittilaisten niin meidän lasten elinaikana, mutta kehitys on nyt järkyttävän nopeaa.
Poliittisesti tuollaisesta ollaan hyvin kaukana, koska näillä näkymin tilanne tulee olemaan se että tekoälyn ohjaamat robotit on yksittäisten miljardöörien yksityisomaisuutta, ja heidän mielestään roboteille on varmasti parempaakin käyttöä kuin tuottaa ruokaa rääsyläisille.
Olisi siis korkea aika miettiä ihmisarvoa ja yhteiskunnan olemassaolon tarkoitusta tilanteessa, jossa suurin osa syntyvistä ihmisistä ei ole tarpeeksi lahjakkaita tuottamaan mitään mitä yhteiskunta tarvitsee ja merkityksellisen ihmistyön määrä ylipäätään vähenee radikaalisti.
Mä itse näen tässä jonkinlaiselle perustulolle vaihtoehtona lähinnä rajun eugeniikan tai sen että suuri osa ihmisistä jää täysin yhteiskuntarakenteiden ulkopuolelle. Toimenpiteet/vallankumous kannattaisi tehdä ennen kun vastapuolella on jo valmiina se robottiarmeija.
--- Lainaus päättyy ---
Tuossa on pointti tulevaisuutta ajatellen. Tekoäly ja koneet tulevat tekemään pääosan töistä joten silloin ehkä yhteiskunnan tulisi ja sillä pitäisi olla varaa maksaa jonkinlaista perustuloa ihmisille, sillä kaikille ihmisille ei ole työtä enää.
Suuria yhteiskunnallisia mullistuksia on siis luvassa.
Tällä hetkellä en näe kuitenkaan kaikille maksettavaa perustuloa nykypäivän Suomessa
mitenkään realistisena ajatuksena.
FortySexN2:
Mä olisin lonkalta vastatessani ollut sitä mieltä, että perustulo laskisi kiinnostusta töihin, mutta esim Saksassa tehty kokeilu sanoi toisin. Sillä ei ole vaikutusta töiden teon kiinnostukseen, mutta yleinen tyytyväisyys elämään kasvoi hieman.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/24311484-7a0d-4446-a45d-ec5e8d8c624b
guuguuman:
--- Lainaus käyttäjältä: palvelunostaja - Huhtikuu 15, 2025, 09:21:59 ---Uskon että tekoälyn ja robotiikan kehityskulussa ei olla enää kovin kaukana siitä, että kaikille voitaisiin tuottaa ruokaa ja vaatteita ilman merkittävää tarvetta ihmistyölle. Jos ei saittilaisten niin meidän lasten elinaikana, mutta kehitys on nyt järkyttävän nopeaa.
Poliittisesti tuollaisesta ollaan hyvin kaukana, koska näillä näkymin tilanne tulee olemaan se että tekoälyn ohjaamat robotit on yksittäisten miljardöörien yksityisomaisuutta, ja heidän mielestään roboteille on varmasti parempaakin käyttöä kuin tuottaa ruokaa rääsyläisille.
...
--- Lainaus päättyy ---
Jeps, niin tekoäly kuin robotiikkakin vaativat valtavia taloudellisia ja aineellisia resursseja, jotta niitä voitaisiin käyttää ihmisten ylläpitämiseen. Kummatkin näistä ovat jakautuneina maapallolla aika epätasaisesti. Niinpä niitä tuskin ikinä tullaan käyttämään tuottamattomien ja varattomien ihmisten hengissä pitämiseen. Omistava luokka onkin sitten erikseen.
joey_t:
--- Lainaus käyttäjältä: FortySexN2 - Huhtikuu 15, 2025, 11:47:01 ---Mä olisin lonkalta vastatessani ollut sitä mieltä, että perustulo laskisi kiinnostusta töihin, mutta esim Saksassa tehty kokeilu sanoi toisin. Sillä ei ole vaikutusta töiden teon kiinnostukseen, mutta yleinen tyytyväisyys elämään kasvoi hieman.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/24311484-7a0d-4446-a45d-ec5e8d8c624b
--- Lainaus päättyy ---
Vaikuttaa täysin arvottamalta kokeilulta, tällainenhan Suomessakin on tehty.
Kokeilussa ryhmälle työttömiä maksettiin vastikkeetonta perustuloa ja heidän työllistymistään vertaillaan toiseen ryhmään työttömiä joille ei makseta perustuloa. Vastiikkeetonta perustuloa ei maksettu myös niille jotka ovat jo työelämässä - kuten oikeassa perustulossa tehdään - ja näin ei huomattu millaisen lisäkustannuksen malli aiheuttaa yhteiskunnalle sekä vaikutusta miten käy kun perustulo rahoitetaan tuloverolla.
Vasemmistollehan ilmaispalvelut ja niiden aiheuttamat lisäkulut eivät ole ikinä ongelma koska rahoitus voidaan puheidensa mukaan hoitaa verottamalla hyvätuloisia sekä yrityksiä lisää ja "poistaa yritystukia". Populistista valhetta kuten vasemmistolla aina.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta