Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?  (Luettu 2487 kertaa)

Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2055
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #40 : Tammikuu 16, 2024, 21:13:01 »
Aina voi majoittua teltassa ja kalastaa (ongella) jos ei napostele tehdä töitä.

Juurikin näin.
I see what is right and approve, but I do what is wrong

Poissa Timppa-T

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1002
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #41 : Tammikuu 16, 2024, 21:45:17 »
^aina voi muuttaa vaikka Venäjälle, jos ei länsimainen sivistysyhteiskunta ja jokaiselle turvattavat perus- sekä ihmisoikeudet maistu.

Morjes. Ei tule ikävä.

Hienoa! Milloin olet lähdössä?
#freepalestine

Poissa FortySexN2

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1387
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #42 : Tammikuu 16, 2024, 21:49:50 »
^aina voi muuttaa vaikka Venäjälle, jos ei länsimainen sivistysyhteiskunta ja jokaiselle turvattavat perus- sekä ihmisoikeudet maistu.

Morjes. Ei tule ikävä.

Ei tule ei. Labbeesta on lyhyt matkakin

Poissa Hottis puuma

  • Abuela
  • Sr. Member
  • Viestejä: 1282
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #43 : Tammikuu 16, 2024, 22:51:25 »
^Perustuslaki takaa tämän, ruoka ja koti on niitä elämän välttämättömyyksiä, kaikki muu on ekstraa ja ne pitää kustantaa itse. Perustuslain muuttaminen olisi mullistus ja iso sellainen. Jos olisi pienikin aasinsilta että voisi miltään osin olla mahdollista, siitä olisi jo huudettu isoin otsikoin joka sellaista eduskunnassa pohtii. Toki voi olla että mulla on mennyt jotain ohi kun en vaan kaikkia uutisia ehdi lukemaan.
Perustuslaki.  :laught:

Siellähän luvataan mitä vaan. Täynnä unelmahöttöä joka on kirjoitettu niin väljästi että jokainen voi tulkita sitä mielensä mukaan.


Siellä sanotaan mm. "Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, ... tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Ja kuitenkin asevelvollisuus kohdistuu vain miessukupuoleen.

^Perustuslaki takaa tämän, ruoka ja koti on niitä elämän välttämättömyyksiä, kaikki muu on ekstraa ja ne pitää kustantaa itse.

Eli ruokaa ja kotia ei siis tarvitse kustantaa itse? Edelleen ihmettelen että mistä ne tipahtaa, taivaastako? Eikun hei, nyt mä keksin, ne kustantaa aina henkilö nimeltään Joku Muu.  :laught:

Perustuslaki on yksi vitsi.

Ymmärrän että sulle on vitsi. Ruokaa saat leipäjonosta jos on nälkä, ei muuta.
Kullitieteen maisteri

-Death smiles at us all.
All we can do is smile back.

Poissa Johannyton

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1833
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #44 : Tammikuu 17, 2024, 06:31:59 »
Häädetäänkö Alma sitten asunnostaan ja lakkautetaan tuet?

Poissa M.U. Tiainen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2680
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #45 : Tammikuu 20, 2024, 20:44:29 »

Oletko koskaan ollut Kierrätyskeskuksessa hommissa? Et varmaan, mutta minä olen päivän ollut.
Työkokeilussa. Elämäni töitä tehneenä.

Olin kuljetuspuolella. Ensimmäisenä päivänä satuin vahingossa kysymään työvaatteista. Muut vammaiset nauroivat. Joku vammainen esihenkilö heitti sellaisen Motonetin euron huomioliivin, missä luki selässä Kierrätyskeskus.
.
.
.
Joten kaikki nuo työkkärin kuntouttamis- ja työkokeilupaskat liittyvät maahantunkeutumiseen ja hölmöläisten hyväksikäyttöön.

Pitkäaikaistyöllistettynä 6kk, jonka jälkeen työllistyin vakituisesti. Työparina "vaikeasti" työllistyvä joka jäi työttömäksi jakson jälkeen, kun oli mukavampi loisia kotona.

Kuntouttavan ja valmentavan työtoiminnan valvontaa ja ohjausta olen tehnyt kolme vuotta.

Firman kautta työllistettyjä (lähinnä vaikeasti työllistyviä) tukien avulla pyörittänyt kanssa muutaman vuoden. Ei tarvitse kadehtia, yritykselle lähinnä imagollinen etu, rahallista hyötyä edes sitä tuettua palkkaa vastaan ei saa. Mutta mukavia tarinaniskijöitä ovat kaikki olleet vaikkei heistä tuottavaan työhön olekaan.

Joten väitän että kosketuspintaa tähän aiheeseen löytyy ja tiedän mistä puhutaan. Kyllä ihmisestä näkee ensimmäiseen ruokatuntiin mennessä, haluaako hän tehdä tuottavaa työtä vai onko kaikki yhteiskunnan vika.

Noita kierrätyskeskuksia näyttää tosiaan olevan pitkin maata melkein yhtä paljon kuin  somalijärjestöjäkin.  :D Eri toimijoiden pyörittäminä.

Itse näin helsinkiläisenä kirjoitin pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksesta. Muualla maassa idealismi saattaa vieläkin toimia.

Tuosta ruokatuntiin mennessä ihmisen työntekoon liittyvästä havainnosta olen samaa mieltä, jos puhutaan oikeista töistä. Osa työkokeilijoista ja kuntoutujista tajuaa ruokatuntiin mennessä, mistä tässä on kysymys ja se saattaa vaikuttaa työmoraaliin negatiivisesti, joten siitä ei ehkä hirveästi kannattaisi tehdä päätelmiä ihmisen työhalukkuudesta.

Poissa M.U. Tiainen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2680
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #46 : Tammikuu 20, 2024, 21:03:24 »
^ ymmärrän sun pointin. mutta vaikka nuo laskisi mukaan niin jokainen joka on tehnyt pitkän työuran voi hyvillä mielin maata himassa puoli vuotta, räkiä kattoon ja nostaa työkkärin päälle toimeentuloa. kyllä omansa saa pois ottaa. muuten tulee huono mieli ja pitää kiukutella almalle ja petterille.

Eniten pelottaa se että joudun olemaan töissä selvinpäin. Sitten musta tulee sossun pummi heti  :'(

Kyllä nykyään pitää tosiaan omansa jossain vaiheessa pois ottaa, mielellään korkojen kera.

Sama pätee vakuutusyhtiöihin ja niiden lakisääntöisiin, pakollisiin vakuutuksiin. Kyllä säntillisen ja vahinkoja tuottamattoman kansalaisen pitää tehdä petos vuodessa että pääsee omilleen.  :)

Poissa orjamies

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1792
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #47 : Tammikuu 20, 2024, 21:23:49 »
pakilantyökeskus jäi itsellä viimeiseksi työllistämis hommaksi. sanoisin että tein hommia lähes

kuin täyden palkan saavat. ainut ero oli että erikoishommat teki tietty ammattilaiset. ei minua

harmittanut aika meni mukavasti touhutessa. homma loppui sitten sairas kierteeseen mikä sittemmin

johti eläke papereihin.
kysyvälle vastataan

Poissa M.U. Tiainen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2680
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #48 : Tammikuu 20, 2024, 21:33:22 »
^ Itselle jäi Hurstin apu. Moraali kesti täyttää 3 omaa arkkupakastinta naudan sisäfileellä, muttei ryssien ruokkimista.

Poissa antero pee

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1166
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #49 : Helmikuu 21, 2024, 12:57:56 »
Jos nyt palataan siihen Alva Tuuvan tilanteeseen, niin kai reilua olisi miettiä mitkä ne hänen motivaationsa ovat jättäytyä pois työelämästä. Ilmeisen osaava ja välkky yksilö kuitenkin on kyseessä. Nähtävästi yliherkkyys tiettyjä työelämän hierarkkisia tilanteita kohtaan on tässä iso tekijä, ottaa ilmeisesti asiat vähän liian helposti itseensä ja kelat jää päälle, ahdistuu niistä.

Joku voisi nyt toki sanoa että ajan kanssa nämä ongelmat silottuu, ja varmaan osittain näin onkin. Mutta toisaalta kun olen omien boomer-vanhempieni loputonta kipuilua omien saavuttamattomien ihanteiden kanssa katsellut, niin ei musta ihan ongelmaton ratkaisu sekään ole, jos sanoo että "joo pysy siellä 9-5 duunissa, sopeudu ja pidä mölyt mahassa". Sillä tällaisesta ratkaisusta kasvavia katkeruuksia voi kertyä kymmeniä vuosia ja ne purkaantuvat vasta oman työkyvyn haipuessa pois. Sitten kun ei ole enää työyhteisöä, jossa päteä, voi oma ego osoittautua aika ruipeloksi ja paska alkaa pyrkiä pintaan.

Pitkässä juoksussa Alvan ratkaisu häippästä omille teilleen friikuksi sisällöntuottajaksi voi olla hänelle parempi. Aika kova burnout-riski tuolla tiellä vaanii ja ei ole sanottua miten hän pärjää. Toivottavasti kuitenkin hyvin. Paitsi hänelle itselleen, voi myös yhteiskunnalle olla kannattava että tätä mimmiä ei siellä mainostoimistossa enää nähdä. Kun koko ihmiselämän kustannuksia ja tuottoja lasketaan, pitää olla aika leveät marginaalit ja aika monta värikynää käytössä.

You and me, part-time lovers

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5281
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #50 : Helmikuu 21, 2024, 20:43:07 »
Mutta toisaalta kun olen omien boomer-vanhempieni loputonta kipuilua omien saavuttamattomien ihanteiden kanssa katsellut, niin ei musta ihan ongelmaton ratkaisu sekään ole, jos sanoo että "joo pysy siellä 9-5 duunissa, sopeudu ja pidä mölyt mahassa". Sillä tällaisesta ratkaisusta kasvavia katkeruuksia voi kertyä kymmeniä vuosia ja ne purkaantuvat vasta oman työkyvyn haipuessa pois. Sitten kun ei ole enää työyhteisöä, jossa päteä, voi oma ego osoittautua aika ruipeloksi ja paska alkaa pyrkiä pintaan.
Mietin tätä kappaletta ja sitten peilasin siihen itseäni koska kenestäpä muustakaan asiooita tiedän kuin itsestäni. Mietin aikaani taaksepäin ja laskin että ennen kuin valmistuin ammattiin, olin työsuhteessa kuudella eri työnantajalla, nämä on pääosin kesätyöpaikkoja joita tuli jo koulupoikana ja jossakin paikassa olin töissä useampana kesänä joita en laskenut eri jutuiksi. Ammattiin valmistumisen jälkeen olen väliin vähän vaihdellut ja eri työpaikoista nykyinen on seitsemäs. Liittyen mihin tahansa mainitsemistani työpaikoista, sitaatteihin laittamani työelämän kuvaus ei ole mielestäni mitenkään kuvaava. Kaikki ovat olleet ihan ok töitä ja vaikka kaikissa en olekaan menestynyt taikka viihtynyt yhtä hyvin, syy löytyy suurelta osin itsestäni. Jotakin olen matkan varrella oppinut ja pyrkinyt oppimaan virheistäni ja kaipa ikäkin on karsinut minusta pahimpia särmiä pois joskin osa on edelleen jäljellä. Kyllä työnteko on silti hyvä juttu ja parempi kuin sen vaihtoehto eli se että ei kävisi töissä.

Työpaikkaa voi vaihtaa ja aina välillä voi olla paikallaan toimia niin. Minusta töissäkäynti on aikuisen työikäisen ja työkuntoinsen ihmisen velvollisuus, tolla sanalla on hieman negatiivinen varaus mutta en keksi parempaakaan. Tokihan yhteiskunta kestää yksittäisen "Alva Tuuvan" mutta laajemmassa mittapuussa Suomi on sellaisessa tilanteessa jossa meillä ei ole varaa elää nykyisellä tavalla eli esim maksaa työttömyyskorvauksia. Me elämme velaksi ja asiaan on saatava muutos. Jos sanotaan että kaikilla on "oikeus" asuntoon ja ruokaan vedoten ihmisoikeuksiin taikka johonkin muuhun vastaavaan niin samalla tulee kertoa että millä kyseinen palvelu rahoitetaan.

Paikalla Mustelmann

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1185
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #51 : Helmikuu 22, 2024, 12:39:26 »
Työpaikkaa voi vaihtaa ja aina välillä voi olla paikallaan toimia niin. Minusta töissäkäynti on aikuisen työikäisen ja työkuntoinsen ihmisen velvollisuus, tolla sanalla on hieman negatiivinen varaus mutta en keksi parempaakaan. Tokihan yhteiskunta kestää yksittäisen "Alva Tuuvan" mutta laajemmassa mittapuussa Suomi on sellaisessa tilanteessa jossa meillä ei ole varaa elää nykyisellä tavalla eli esim maksaa työttömyyskorvauksia. Me elämme velaksi ja asiaan on saatava muutos. Jos sanotaan että kaikilla on "oikeus" asuntoon ja ruokaan vedoten ihmisoikeuksiin taikka johonkin muuhun vastaavaan niin samalla tulee kertoa että millä kyseinen palvelu rahoitetaan.

Perustuslaki sanoo, että jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä työtä. Mielestäni tämä tarkoittaa, ettei valtio voi estää ketään tekemästä haluamaansa työtä. Jos laki sen sijaan sanoisi, että jokaisella on velvollisuus tehdä työtä, pitäisi valtion taata jokaiselle työpaikka.

Vaihtoehtoisesti työnantajat voitaisiin velvoittaa palkkaamaan kaikki, jotka lähettävät heille työhakemuksen. Mikäli palkkaaminen ei maita, voitaisiin työnantajalle määrätä sakkorangaistus. Ideani on siis se, että jos työn tekemisestä tehtäisiin velvollisuus, sellainen pitää tehdä myös työn tarjoamisesta.

Poissa antero pee

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1166
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #52 : Helmikuu 27, 2024, 12:33:15 »
Minusta töissäkäynti on aikuisen työikäisen ja työkuntoinsen ihmisen velvollisuus, tolla sanalla on hieman negatiivinen varaus mutta en keksi parempaakaan. Tokihan yhteiskunta kestää yksittäisen "Alva Tuuvan" mutta laajemmassa mittapuussa Suomi on sellaisessa tilanteessa jossa meillä ei ole varaa elää nykyisellä tavalla eli esim maksaa työttömyyskorvauksia. Me elämme velaksi ja asiaan on saatava muutos. Jos sanotaan että kaikilla on "oikeus" asuntoon ja ruokaan vedoten ihmisoikeuksiin taikka johonkin muuhun vastaavaan niin samalla tulee kertoa että millä kyseinen palvelu rahoitetaan.

Kyllä myös mun mielestä ihmisen pitäisi ajatella myös yhteisöä/yhteiskuntaa/läheisiään, ja pyrkiä tekemään jotain heidän eteensä. Veronmaksu palkkatuloista on tietysti yksi tapa tehdä näin. Mutta myös monia muita tapoja pitäisi voida hahmotella. Meidän koulutusjärjestelmä on viritetty niin, ettei se tuota tekijöitä niille töille, joihin tarvitaan tekijöitä. Tämä ei ole kenenkään yksittäisen ihmisen vika.

Alvan kohdalla on myös niin, että hänestä tällä hetkellä hyötyy varmaan eniten Instagram ja YLE sekä lehdet ja ohjelmat, jotka haluavat hänestä keulakuvan downshiftaamiselle ja feminismille. Eli suoraa rahallista takaisinkytkentää hänen eittämättä ihan hyvästä brändistään ei ole tavan tallaajalle. Alva on myös tosi näyttävä nainen, joten hän varmasti onnistuu monetisoimaan itseään erilaisissa medioissa jatkossa, mikäli vain pysyy kasassa ja jaksaa kehittää juttuaan. Jos hän esim. siirtyy tekemään tätä vaikuttamistyötä jonkin järjestön palkkalistoilla, tuotetaan hänen verorahoillaan palveluita kansalaisille, ja luultavasti silloin puhutaan ihan kovapalkkaisesta työstä ja sitä vastaavista verotuotoista.

Yhteenvetona: minusta ei kannata olla kovin yksisilmäinen kun miettii, mitä hyötyä ihmisestä on yhteiskunnalle.
You and me, part-time lovers

Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2055
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?
« Vastaus #53 : Helmikuu 27, 2024, 12:37:11 »
Yhteenvetona: minusta ei kannata olla kovin yksisilmäinen kun miettii, mitä hyötyä ihmisestä on yhteiskunnalle.

Ja vice versa elikkäs ei pidä miettiä pelkästään mitä hyötyä yhteiskunnasta on ihmiselle. Ottajia ja jakajia riittää, jaettavaa päivä päivältä vähemmän.
I see what is right and approve, but I do what is wrong