Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Nettikiusaaminen

<< < (4/9) > >>

Vieras0029:

--- Lainaus käyttäjältä: Azazello - Joulukuu 18, 2019, 17:07:37 ---^Mä olen miettinyt tuota, että miks vitussa kiusatun pitää vaihtaa koulua sillä perusteella, että kiusaajallakin on oikeudet. Aivan paskaa.
...
Hyvä kysymys sitten on että saako kiusaajia kiusata? Mun mielestä ainakin siihen saakka, että tämä maistaa itse että miltä tuntuu olla uhri.

--- Lainaus päättyy ---

Meikäläistä yritettiin kiusata koulussa (joka vaihtui paikkakunnan vaihdon takia moneen kertaan) muutamienkin tahojen toimesta. Olin hyvä koulussa, mutta en mikään urheilutähti, enkä luokan suurikokoisimpien joukossa. Koskaan en antanut periksi, enkä uhriutunut.

Joskus vastasin väkivallalla, joskus riitti sillä uhkailu (kun porukkakiusaajista heikoin oli yksin!), joskus pyysin tuttuja isoja poikia avuksi muistuttamaan, että kaikille löytyy se voittaja ;) Nämä ennen kuin olin rikosoikeudellisessa vastuuiässä. Sen jälkeen oli kerran pakko viedä asia suoraan koulun rehtorille, pillittämättä ja pystyssä päin. No se loppui siihen, koska tekijäkin oli iän perusteella rikosoikeudellisessa vastuussa ja oli sen verran entisiä kontollaan, että ois kohta tullut maija hakemaan...

Paras keissi oli, kun satuin yhden kiusaajan kanssa samaan aikaan salille (salitreenin aloitin nuorena). Siinä sitten poitsu ähelsi penkissä pikkupainojen kanssa kovaa esittäen. Itse latasin tankoon tuplasti rautaa ja tein sillä kevyen pikku sarjan. Mulkvisti katsoi hetken alta kulmiensa ja luikki salilta pois. Eikä tullut lähellekään sen jälkeen  8)

Kiusaajia yhdistää yleensä heikko itsetunto, jota peitellään juurikin muiden kiusaamisella. Niille on parasta antaa takaisin samalla mitalla, tai ehkä vähän korkojenkin kera. Poikien ja miesten maailmassa keinot voivat olla aika suoraviivaisiakin.

Naisten keskinäinen kiusaaminen ei ole niin tuttua, mutta uskon, että osaa olla pirullista. Ja netti- ja somekiusaaminen ovat tietty oma lajinsa. Noissakin ympäristöissä vaan tuntuu, että kiltit ja liian hyväntahtoiset yksilöt saattavat joutua uhreiksi.

Vieras0036:
Tosiaan, kuten Lettimenoks tuossa yläpuolella hyvin alleviivaasi: On hyvin yksilöllistä, mitä itse kukin pitää kiusaamisena ja miten paljon perse kestää merivettä.

Yleisesti ottaen on raukkamaista kiusata heikompaa, tai muuten vaan jotain ressukkaa, joka ei ole yhtä sosiaalinen tai porukan Kingin ihailija. Silti,varsinkin koulumaailmassa kiusaamista on aina ollut ja siihen harvemmin puututaan millään tavalla.

Nettissä keskutelupalstoilla ja muuaalla kaiken maailman kasvottomat nelssonit voivat laukoa matalamielisiä mielipiteitään helpommin kuin ennen interwebsiä. ::) ennen piti kirjoittaa Remingtonin kirjoituskonella, että kaikki on aivan persiistä,lehteen ja vielä omalla nimellä, mikä hillitsi kritiikin kärjistämistä.

Netti tekee kiusattujen aseman yhä tukalammaksi, kun nykyisin voi jakaa helposti siitä henkilöstä josta ei pidä.

Moraali on kuin oraali, joka jäi ilman OWOa ja hojo hojoa.

Enginn:

--- Lainaus käyttäjältä: Kuningatar Perse - Joulukuu 18, 2019, 17:48:41 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Enginn - Joulukuu 18, 2019, 15:51:24 ---Ennen sanottiin että jos joku kiusaa niin älä välitä ja mene vaan pois tilanteesta. Kait se nykyäänkin toimisi, eli jos joku kiusaa somessa niin poistu somesta.

En sitten tiedä oliko tuo hyvä neuvo edes ennen vanhaan, tai onko se sitä nyt.

--- Lainaus päättyy ---

...
Muista, että mitä enemmän riistät itseltäsi, sitä vähemmän toiset voivat sinulta riistää.

--- Lainaus päättyy ---

Muuten en nyt kommentoi kärjistettyjä esimerkkejäsi, mutta somesta poistuminen ei ole itseltään riistämistä vaan päinvastoin. Some riistää ihmisiltä kaiken tärkeän ja on ihmiskunnan keksinnöistä kamalin. Giljotiini ja peniksen puristin jäävät kakkoseksi uhriluvuissa niille kärsimyksille mitä sosiaalinen media aiheuttaa päivittäin.

Suosittelen vilpittömästi kaikille, että laittakaa somet pois ja keskittykää oikeaan elämään.

Azazello:
^Vaikka muuten aina puhut fiksuja, olen tästä täysin eri mieltä. Some on yksi sosiaalisen vaikuttamisen kanavista, ei tietenkään ainoa, ja sen kanavan sulkeminen jonkun tai joidenkin ilkiöiden takia on mun mielestä täysin väärä tapa. Ja se antaa niille kaikille runkuille väärän signaalin.

Vieras0029:
Lasten (vähän isompien) ja nuorten kohdalla somesta poistuminen ei liene vaihtoehto, koska sitten on ulkona lähes kaikesta, mitä kaveripiiri tekee. Siellä vaan on ”pakko” olla, jotta et oo ihan ulkona kaikesta.

No on se some tärkeä jopa setämiehille. Näin kaamosaikana kun illat ovat pimeitä, suurta viihdettä (ja joskus informaation jakoakin) ovat muutamat aktiiviset someryhmät, joihin tulee osallistuttua. Ja kaipa tänne saitillekin kirjoittelu voidaan laskea somettamiseksi. Pakkohan se on, kun tämä on ihan julkinen nettisaitti, jota lukevat niin narrit kuin herrat hutsujensa kera ;D

Mutta aikuisena käyttäjänä on kyllä hyvä olla aika valikoiva käyttämiensä some-kanavien kanssa. Ja välillä sometauko, pitempikin, tekee ihan hyvää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta