Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: N-sanan käyttö, mitä mieltä?  (Luettu 8270 kertaa)

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« : Joulukuu 12, 2019, 14:46:06 »
Maustetytöt suljettiin Emmaäänestyksestä pois (musiikkitoimittaja Ebrahimin vaatimuksesta), kun tytöt käyttivät biisin sanoissa ennen levyversiota ilmaisua ...pojat, eivätkä pyytäneet sitä tarpeeksi nopeasti anteeksi. Biisin Onko lottorivini väärin yksi sanomista on maailman eriarvoisuus.

Olen rasismia vastaan itse, mutta tuntuu että tässä mennään metsään. Ja lujaa.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/musiikki/outo-rasismikohu-maustetytot-yhtye-on-vuoden-tulokas-mutta-ei-voi-voittaa-tulokas-emmaa-eika-yleisoaanestysta/?shared=1105095-e14554f4-500

Piti laittaa tää ekaks ihmettelyketjuun, mutta ehkä tää ansaitsee oman ketjun.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa ReyX

  • Jr. Member
  • Viestejä: 76
  • * Kelpo kaveri
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2019, 15:01:21 »
Metsään on menty ja pitkälle. ...pojat -sana oli joskus demoversiossa ja levyä tehtäessä korjattu nykyiseen muotoon.

Eipä Sinikka Sokkakaan olisi pokannut Emmaa tällä Magdaleenan ...laululla.
https://youtu.be/Tt_EVDDxKk8
Milloinkahan youtube siivotaan näistä? Ei taida tapahtua. Onneksi.

Poissa Maajussi

  • Newbie
  • Viestejä: 27
  • * Kelpo kaveri
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2019, 19:02:55 »
Ei kai sitä enää nykypäivänä parane tälläsiä termejä käyttää..
Ennen sitä puhuttiin suorempaan asioiden oikeilla nimillä eikä kaiketsa loukkaannuttu.

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2019, 19:09:37 »
Oli kyllä naurettava tapaus. Itse epäilen, että tässä taustalla saattaa olla jotain muutakin. Maustetytöt on nyt niin suosittu yhtye ja tytöt näyttävät olevan lehdistönkin suuria suosikkeja. Toisen menestys herättää aina kateutta. Musiikkipiireissähän se ei ole mitään harvinaista. Ja Maustetytöthän ovat sellaisia vähän oman tiensä kulkijoita. Eivät niin tykkää hengailla muusikkopiireissä. Kaikki eivät sellaisesta pidä  :(.

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5182
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2021, 07:31:13 »
Maustetytöt suljettiin Emmaäänestyksestä pois (musiikkitoimittaja Ebrahimin vaatimuksesta), kun tytöt käyttivät biisin sanoissa ennen levyversiota ilmaisua ...pojat, eivätkä pyytäneet sitä tarpeeksi nopeasti anteeksi. Biisin Onko lottorivini väärin yksi sanomista on maailman eriarvoisuus.

Olen rasismia vastaan itse, mutta tuntuu että tässä mennään metsään. Ja lujaa.
Tästähän tuli ajankohtainen aihe kiitos avausviestissä mainitun Ebrahimin sekä Esko Valtaojan Sannikan ohjelmassa käydyn keskustelun.

Olen samoilla linjoilla avausviestin kirjoittajan kanssa. Minusta rasismista selviämisessä oleellisin kysymys on saada luottamus eri väestöryhmien välille ja jos tästä tingitään, rasismina ilmeneviltä seurauksilta on erittäin hankala välttyä. Joku n-sanan kieltäminen ei vie asioita mihinkään mielekkääseen suuntaan.

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8966
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2021, 09:46:53 »
Suomalaiset ova suo ja metsäkansaa.
Why so fragile?

Poissa Pekonen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3450
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2021, 10:13:27 »
Terveen järjen käyttö olisi sallittua. N-sanan käyttöä olisi hyvä välttää jos tummaihoinen ihminen ei siitä pidä.
Mutta tällainen ihmeellinen ääripuritaaninen asennoituminen jossa joku pätemisen tarpeessa oleva valkoinen aktivisti vahtii kuin gestapo ikään kuka on mustista sanonut ja mitä ja onko pyydelty tarpeeksi ja oikealla tavalla anteeksi, ja jota nyt kovasti yritetään ajaa läpi jopa ylen toimittajien taholta saa kyllä aikaan vastareaktion.

Italialaistaustainen Ivan Puopolo ja kurditaustainen demaripoliitikko Kamal Jafi jakavat asiasta samat ajatukset kuin minulla on:

https://youtu.be/EB0vafUf6x0
Impivaaralainen boomeri ja Suomen Rydmanistit Ry:n jäsen sekä misogynistinen natzi.

Poissa Kapu

  • Sr. Member
  • Viestejä: 7661
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2021, 10:31:20 »
N-sana on vanhentunut. Tällaista toisen ihmisen puolesta uhriutumista en ymmärrä, mutta ehkä se kuuluu nykyisten (tyhjän)toimittajien retoriikkaan, jolla he buustaavat omaa egoaan.

Itse olen käyttänyt termiä Sir puhuessani erään mustan herran kanssa.
Takkuiset hiukset rinnoillasi

Poissa antero pee

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1145
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2021, 10:48:16 »
Ei mitään syytä käyttää n-sanaa.

Käytännössä n-sana valkonaaman suusta pitäisi särähtää korvaan samalla tavalla kuin jos kutsuisi itseään arjalaiseksi. Ei taida kuitenkaan olla pokkaa tähän useimmilla niistä "neutraaleista", joiden mukaan "mitään sanoja ei saa kieltää", "konteksti ratkaisee", jne.

You and me, part-time lovers

Poissa Jimmy-setä

  • Hero Member
  • Viestejä: 772
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2021, 11:09:45 »
Miksi käyttäisin sanaa, jonka tiedän loukkaavan hyvin monia. Ei kyseisen sanan käyttö ole minulle tärkeää. Sanojen kieltäminen taas on eri asia.

Poissa jurzantaa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1527
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2021, 11:17:35 »
Ei mitään syytä käyttää n-sanaa.

Käytännössä n-sana valkonaaman suusta
Käytit v-sanaa. Olen superjärkyttynyt.  :'(

Suosittelen sinulle itsereflektiota.
Omnia formonsis cupio donare puellis, set mihi de populo nulla puella placet.

https://www.youtube.com/watch?v=KhKyB37mc-8&t=2760s

Poissa Pekonen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3450
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2021, 11:48:11 »
Ei mitään syytä käyttää n-sanaa.

Käytännössä n-sana valkonaaman suusta
Käytit v-sanaa. Olen superjärkyttynyt.  :'(


Kuin myös. Valkoisen vähemmistöryhmän woke-aktivistina olen tällä hetkellä superjärkyttynyt ja hyvin epäsensitiivisessä tilassa.
Minä Antero coolautan sinua nyt.
Impivaaralainen boomeri ja Suomen Rydmanistit Ry:n jäsen sekä misogynistinen natzi.

Poissa RobertLey

  • Sr. Member
  • Viestejä: 4952
  • ********* Foorumihierarkian huipulla
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2021, 12:08:18 »
N-sana kuuluu menneisyyteen ja eihän sen tahallinen käyttö anna tänäpänä käyttäjästään kovin fiksua kuvaa, ei sillä. Meikäläinen ei ole kuullut sitä sanaa ainakaan nuorten ihmisten suusta muistaakseni kertaakaan 2000-luvun aikana. - Jos nyt joku vähän tökkii niin ehkä se on näiden fanaattisten kielipoliisien ja äkkiä jostain ilmestyneiden "tiedostavien" ihmisten päsmääminen vailla selkeää logiikkaa. Näillä ei selkeästi ole edes halua tai kärsivällisyyttä ymmärtää mikä oli joskus maailmassa suotavaa. Ei jaksa uskoa että jatkuvalla anteeksipyytelyllä tai sitä vaatimalla muutetaan tavallisen ihmisen asenteita ainakaan suopeampaan suuntaan. Vaikka saahan sitä muodikkaasti pöyristyä vaikka mistä...

Kun Petelius pyyteli näitä 80-90-lukujen saamelaissketsejään anteeksi senaattoriksi päästyään niin Aake Kallialalta kysyttiin aikooko hän pyytää myöskin anteeksi. Kalliala vastasi jotenkin siihen suuntaan ettei hänellä ole tarvetta anteeksipyytelyyn, ne olivat sen aikaisia touhuja mutta eiväthän ne tietysti enää nykyään ole ajankohtaisia, nostalgisia ehkä kumminkin niille jotka tykkäsivät. - Mielestäni se oli ihan viisaasti puhttu.

Poissa Julia

  • Hero Member
  • Galleria (8)
  • Viestejä: 685
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #13 : Marraskuu 26, 2021, 12:24:33 »
Oi, kuinka ihanasti antero pee ja Robert Ley vastasivat. Itse koen, että on turha tapella yhdestä sanasta, jonka käytölle ei ole mitään perusteita. On ihan eri asia, taisteleeko valkoihoinen oikeudestaan käyttää yhtä sanaa jos toinen osapuoli puolustaa olemassaolonsa oikeutusta.

Sit taas kun aletaan jauhaa siitä, oisko Peteliuksen pitäny pyytää anteeks, onks woke hyvesignalointia, eiks Maustetytöt oikeasti tajunnu ja ylireagoiko Ebrahimi Sannikassa, niin tästä voi perustellusti olla montaakin mieltä. (No oikeastaan, oon tullut siihen tulokseen, et mitä enemmän Ebrahimille lähetetään raiskausuhkauksia, sitä oikeutetumpaa oli suuttua lähetyksessä Valtaojan epäsensitiivisyydestä).

Kun ei tää oo niin vaikeeta!
Helsingissä <3

Poissa Pekonen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3450
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #14 : Marraskuu 26, 2021, 12:42:10 »
... Oon tullut siihen tulokseen, et mitä enemmän Ebrahimille lähetetään raiskausuhkauksia, sitä oikeutetumpaa oli suuttua lähetyksessä Valtaojan epäsensitiivisyydestä).

Kun ei tää oo niin vaikeeta!

Eli sinusta on oikein kostaa Valtaojalle tälle Ibrahimille (mahdollisesti) tulleet raiskausuhkaukset?
Oletko nyt varmasti ajatellut asian loppuun asti?
Impivaaralainen boomeri ja Suomen Rydmanistit Ry:n jäsen sekä misogynistinen natzi.

Poissa Vieras0240

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2999
  • * Kelpo kaveri
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #15 : Marraskuu 26, 2021, 12:55:58 »
Nii. Miks sitä sanaa pitää ylipäätään käyttää. Kohtuullisen helppo sitä on olla käyttämättä. Jätän käyttämättä niin saan taivaspaikan. Helppoo

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8966
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #16 : Marraskuu 26, 2021, 13:17:19 »
Rehellisesti sanottuna käytän n-sanaa silloin kun puhun sellaisten ihmisten kanssa jotka eivä siitä loukkaannu, käyttävät sitä sanaa itse mutta ei loukkausmielessä. Isovanhemmilleni n-sanan käyttö on yhtä tunteeton kuin sana voi, paperi, kynä tai hattu. Toki he ottavat asian huomioon jos paikalla on mokkapala.

Se on minulle tunteeton sana, en ole sitä koskaan loukkausmielessä käyttänyt joten käytän sitä jatkossakin. Luulen että ihmisille jotka kokee asian samalla tavalla, kyse on periaatteesta. Eli kenelläkään ei ole oikeutta kieltää sitä minun suustani. On tässä nyt männä vuosina jos jonkinlaisin eri konstein, räpäten, rapaten ja elokuvien avulla näytetty että se merkitsee mikä sen sanan käyttämisen motiivi on. "Eriarvoisuus" nousee esille siinä jos Vaari menee radioon räpäyttelemään nigga hoeta. Outoa. Vaarilla ei siihen ole jostakin syystä oikeutta  ::) Eräällä naisella on. Vaikka motiivimme olisi sama. Toinen saa ja toinen ei. Tulee ihan tippa linssiin  :'(

#vaarionjäärä

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2021, 13:20:13 kirjoittanut Lifti »
Why so fragile?

Poissa Vieras0240

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2999
  • * Kelpo kaveri
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #17 : Marraskuu 26, 2021, 13:25:25 »
mokkapala.

Tää on paljo parempi. Tää pitäs laittaa äidinkielen kirjaan😂😂😂

Poissa Julia

  • Hero Member
  • Galleria (8)
  • Viestejä: 685
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #18 : Marraskuu 26, 2021, 13:27:08 »
... Oon tullut siihen tulokseen, et mitä enemmän Ebrahimille lähetetään raiskausuhkauksia, sitä oikeutetumpaa oli suuttua lähetyksessä Valtaojan epäsensitiivisyydestä).

Kun ei tää oo niin vaikeeta!

Eli sinusta on oikein kostaa Valtaojalle tälle Ibrahimille (mahdollisesti) tulleet raiskausuhkaukset?
Oletko nyt varmasti ajatellut asian loppuun asti?

Meinaat, että Ebrahimi on kehitellyt trollien kuvakaappaukset kuvankäsittelyohjelmalla? Miten Valtaojalle on kostettu? Hän on mun nähdäkseni ilmaissut, ettei osallistu enää Ylen ohjelmiin, häntä ei yleisesti pidetä rasistina (en minäkään) ja moni on perustelemassa, miksi tässä varmaan nyt oli vain väärinkäsitys. Mutta on se musta silti tärkeää muistaa myös, että jos ilmaiset tuntevasi olosi turvattomaksi, on kysymys jonkun kokemuksesta, jota on pakko kunnioittaa vaikkei sitä ymmärrä. Mulla ei oo tunnesidettä kumpaankaan osapuoleen enkä usko "cäncelöintiin", mutta tää tuntuu jäätävän pieneltä menetykseltä ihmiskunnalle jos vältetään yhden sanan käyttöä. Siviilinaisia harvoin kutsutaan lempeästi huoriksi, miksei tätä otettais käyttöön?

Sanoilla on väliä *polkee ex-lingvistinä jalkaa*
Helsingissä <3

Poissa Jimmy-setä

  • Hero Member
  • Viestejä: 772
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: N-sanan käyttö, mitä mieltä?
« Vastaus #19 : Marraskuu 26, 2021, 13:39:26 »
Luulen että ihmisille jotka kokee asian samalla tavalla, kyse on periaatteesta. Eli kenelläkään ei ole oikeutta kieltää sitä minun suustani.
Mulle tärkeämpi periaate on, että saa pimpsaa. Ja joskus peppua. Ei ton sanan käyttämättä jättäminen ole niin tärkeä asia mulle. Mä en käytä sitä, koska tiedän sen loukkaavan monia. Ei sitä tarvitse kieltää, koska en halua joka tapauksessa käyttää sitä.